futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 22 lipca 2024, 15:00

Plotka sugeruje, że PS5 Pro będzie miało kilka zaawansowanych funkcji ray tracingu

Najnowsze plotki wskazują, że PlayStation 5 Pro zostanie wyposażone w procesor graficzny oparty na architekturze AMD RDNA 4, który zapewnić ma znaczący wzrost jakości grafiki, zaawansowany Ray Tracing oraz płynniejszą animację.

Źródło fot. Erik Mclean | Unsplash
i

Sony szykuje się do wypuszczenia ulepszonej wersji swojej flagowej konsoli PlayStation 5, a najnowsze plotki wskazują na znaczące zmiany w jej sercu – procesorze graficznym. AMD, producent chipsetów graficznych dla konsol PlayStation, pracuje podobno nad nową architekturą RDNA 4, która może przynieść znacznie usprawnioną jakość oraz wydajności grafiki w konsolach. Ma to być również ta sama technologia, która powinna znaleźć się w nadchodzących kartach graficznych Radeon RX 8000.

RDNA 4 w PS5 Pro

Obecne konsole PS5 oparte są na architekturze RDNA 2, stosowanej również w kartach graficznych Radeon serii RX 6000. Nowa architektura AMD RDNA 4 ma zatem szanse wprowadzić szereg usprawnień, które pozwolą na pełne wykorzystanie potencjału Ray Tracingu w PS5 Pro. Jedną z najważniejszych zmian może być znaczne zwiększenie mocy silnika odpowiedzialnego za obliczanie przecięć promieni światła (Ray Tracing) z obiektami w grach. Oznaczałoby to, że konsola będzie mogła przetwarzać więcej informacji jednocześnie, co powinno przełożyć się na płynniejszą i bardziej realistyczną grafikę.

Oprócz ulepszeń w Ray Tracingu, RDNA 4 ma przynieść także szereg innych usprawnień, które wpłyną na jakość grafiki w PS5 Pro. Kepler_L2, informator, który wielokrotnie dostarczał wiarygodne informacje na temat sprzętu, wspomina o nich w swoim poście na platformie społecznościowej X.

Wśród najważniejszych cech RDNA 4, które mają sporą szansę trafić do najnowszej konsoli Sony, Kepler wymienia:

  1. Silnik Intersect Double Ray Tracing: Zwiększona wydajność przetwarzania promieni światła, która przekłada się na lepszą jakość efektów Ray Tracingu.
  2. Transformacja węzła instancji RT: Wydajniejsze przetwarzanie geometrii, takie jak skalowanie i obracanie obiektów, które przyspiesza renderowanie scen.
  3. Węzeł 64B RT: Usprawnione przetwarzanie informacji przy mniejszym zużyciu pamięci, zwiększające wydajność systemu.
  4. Optymalizacja Ray Tracing Tri Pair: Zmniejszenie obciążenia procesora graficznego podczas obliczania przecięć promieni światła z obiektami.
  5. Zmiany kodowania flag w barycentrach: Uproszczenie procesu identyfikacji węzłów proceduralnych, przyspieszające renderowanie scen.
  6. Ulepszenie powierzchni BVH: Potencjalnie szybsze grupowanie geometrii sceny, zwiększające wydajność renderowania.
  7. Obsługa Ray Tracingu dla OBB oraz Instance Node Intersection: Większa precyzja i wydajność dzięki mniejszym woluminom ograniczającym, czyli lepsza jakość efektów Ray Tracingu.

Oczywiście, dzięki zwiększonej mocy obliczeniowej i usprawnieniom w przetwarzaniu geometrii, gry będą mogły działać znacznie płynniej, co powinno przełożyć się na bardziej responsywną i immersyjną rozgrywkę.

Konsole PlayStation 5 kupisz tutaj

Co mówią gracze?

Na forach internetowych i portalach społecznościowych możemy znaleźć pełno komentarzy osób, które z niecierpliwością wyczekują premiery PS5 Pro. Wielu z nich podkreśla, że to właśnie Ray Tracing i płynność animacji gier są dla nich kluczowe.

Jeśli nigdy więcej nie będę musiał wybierać między wydajnością a jakością grafiki w grach, a zamiast tego zawsze będę mógł uzyskać 40-45 klatek na sekundę (FPS) z włączonym Ray Tracingiem, to na pewno kupię PS5 Pro – pisze jeden z użytkowników na platformie reddit.

Jeśli PS5 Pro będzie w stanie zapewnić stabilne 60 klatek na sekundę z włączonym Ray Tracingiem, to będzie to dla mnie absolutny must-have.

Wszystko, czego chcę, to stabilne 60 klatek na sekundę w grach singleplayer i 120 klatek na sekundę w grach multiplayer. Byłoby też miło, gdyby natywna rozdzielczość nigdy nie spadła poniżej 1080p.

Płynność animacji to jedyny powód, dla którego niektóre gry przeszedłbym dopiero na PS5 Pro. Nie chcę grać w tytuły które chodzą w 30 klatkach na sekundę... Musimy odejść od tego jako akceptowalnego standardu.

Sony kontra Microsoft – walka o dominację na rynku konsol

Wprowadzenie RDNA 4 do PS5 Pro może zatem stanowić ważny element strategii Sony w walce z Microsoftem o dominację na rynku konsol. Obie firmy stale prześcigają się w dostarczaniu coraz wydajniejszych i bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń. Ulepszenia w jakości oraz płynności grafiki to jedne z kluczowych elementów tej rywalizacji.

Kiedy możemy spodziewać się prezentacji oraz premiery PS5 Pro?

Według Toma Hendersona, znanego dziennikarza i informatora branżowego z portalu Insider-Gaming, deweloperzy gier już teraz mogą przygotowywać swoje tytuły pod PS5 Pro, a wszystkie gry wydane po 15 września będą musiały posiadać wsparcie dla ulepszonej konsoli. Te informacje sugerują, że konsola PS5 Pro ma spore szanse zostać zaprezentowana już we wrześniu tego roku podczas targów Tokyo Game Show, a jej premiera mogłaby nastąpić w listopadzie. Oczywiście są to nieoficjalne informacje, a ostateczna decyzja należy do Sony.

RDNA 4 w kartach graficznych

Mimo że obecność RDNA 4 to bardzo dobra wieść dla nowej konsoli Sony, entuzjaści komputerowi najprawdopodobniej będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Według najnowszych przecieków od tego samego informatora – Keplera_L2, AMD może przesunąć premierę kart graficznych Radeon RX 8000 opartych na tej architekturze na wiosnę 2025 roku. Tymczasem, posiadacze PlayStation 5 Pro, jeśli plotki okażą się prawdziwe, będą mogli cieszyć się tymi usprawnieniami trochę wcześniej, co może dać Sony dodatkową przewagę w wyścigu konsol.

Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

więcej