autor: Michał Kułakowski
PlayStation VR – cena i data premiery okularów rzeczywistości wirtualnej firmy Sony
Na odbywającej się właśnie konferencji GDC Sony przedstawiło dokładną cenę, a także termin premiery gogli rzeczywistości wirtualnej PlayStation VR, które współpracować będą z konsolą PlayStation 4.
Po tym jak producenci gogli rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift oraz HTC Vive przedstawili konkretne informacje dotyczące komercyjnych wersji ich urządzeń, tylko Sony trzymało jeszcze w tajemnicy szczegóły dotyczące premiery okularów PlayStation VR, która planowana jest na ten rok. Podczas trwającej właśnie konferencji GDC, japoński gigant odsłonił wreszcie wszystkie karty oraz plany związane z jego wsparciem technologi VR. Okulary PlayStation VR trafią na półki sklepowe w październiku tego roku. Ich sugerowana cena w Europie wyniesie 399,99 euro (ok. 1715 złotych). Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, kosztować będą więc tyle co „zupełnie nowa platforma do grania”.
W skład zestawu PlayStation VR wchodzą:
- okulary PlayStation VR
- niewielkie urządzenie do którego podłączamy gogle
- słuchawki
- zasilacz
- kabel zasilający
- kable microUSB
- instrukcja
- dysk z wersjami demonstracyjnymi wybranych gier VR
Gogle PlayStation VR będą współpracować jedynie z konsolą PlayStation 4. Warto dodać, że do ich poprawnego działania niezbędna jest kamera PlayStation, której nie znajdziemy jednak w pudełku ze sprzętem i musimy ją zakupić osobno (co wiąże się z wydatkiem ok. 250 zł). Będzie ona służyła do śledzenia pozycji gracza przed telewizorem, wykorzystując trackery LED umieszczone w obudowie gogli. Do sterowania urządzenie wymagać będzie standardowego pada, a opcjonalnie skorzysta także z własnych żyroskopów i akcelerometrów lub dwóch kontrolerów PlayStation Muve (sprzedawanych oddzielnie). Sony nie wyklucza w przyszłości wprowadzenia do sklepów zestawów PlayStation VR + kamera + PlayStation Move, ale prawie na pewno nie będą one dostępne w dniu premiery.
Okulary posiadają 5,7 calowy wyświetlacz OLED (zapewniający około 100 stopniowe pole widzenia), wspierający rozdzielczość 1920 x RGB x 1080 oraz odświeżanie ekranu z częstotliwością 120 Hz. Z PlayStation VR skorzystamy również jak ze zwykłego ekranu w tzw. trybie kinowym. W ten sposób bez ściągania gogli będziemy mogli oglądać filmy w wirtualnym kinie, a także bawić się ze standardowymi grami. Pomoże w tym również ulepszony konsolowy Media Player, w którym odtworzymy zdjęcia oraz klipy wideo z panoramicznym 360-stopniowym obrazem. Rozwinięty zostanie również interfejs PlayStation 4, który zaoferuje pełne wsparcie dla funkcji VR.
Sony pochwaliło się również tym, że ponad 230 zespołów deweloperskich z całego świata wyraziło zainteresowanie produkcją oprogramowania i gier VR na platformie PlayStation. W dniu premiery dostępnych ma być w sumie około 50 mniejszych i większych tytułów. Duża część z nich została już zapowiedziana, pozostałe powinny być zaprezentowane podczas nadchodzących targów E3. Przy okazji japońskie studio Sony zapowiedziało The Playroom VR, czyli zestaw kooperacyjnych mini-gier, przeznaczonych dla maksymalnie 5 graczy. Tytuł będzie można ściągnąć za darmo z PlayStation Store w dniu debiutu PlayStation VR.