autor: Bartosz Świątek
PC wciąż najpopularniejszą platformą pośród deweloperów. Dobry wynik PlayStation
Ankieta przeprowadzona przez organizatorów GDC wskazuje, że pecety są platformą cieszącą się największą popularnością pośród twórców gier. PlayStation 5 wzbudza zauważalnie większe zainteresowanie od Xboksa Series X/S.
W SKRÓCIE:
- 58% deweloperów uznaje pecety za najbardziej interesującą platformę, a 53% wskazuje je jako sprzęt, na który trafi ich kolejna gra;
- pośród konsol w badaniu najlepiej poradziło sobie PS5;
- większość deweloperów nie obawia się negatywnego wpływu usług subskrypcyjnych na ceny gier.
Organizatorzy Game Developers Conference co roku przygotowują ankietę, w której pytają uczestników wydarzenia o stosunek do różnorakich kwestii, badając tym samym rynkowe trendy. Najnowsza edycja tego badania pokazuje, że pecety nadal trzymają się bardzo mocno pośród europejskich twórców gier – aż 58% z nich wskazuje je jako najbardziej interesującą platformę z punktu widzenia dewelopera. To o 8% więcej niż rok wcześniej.
Warto odnotować, że pytani mogli zaznaczyć więcej niż jedną opcję, więc świetna pozycja pecetów nie oznacza braku zainteresowania konsolami. Na drugim miejscu znalazło się PlayStation 5 (44%). Sprzęt Sony wyprzedził Nintendo Switch (38%) oraz Xboksa Series X/S (30%). Wyjątkowo słabo wypadła platforma streamingowa Google Stadia, która interesuje zaledwie 6% badanych (dwukrotnie więcej osób wskazało Maki i… przeglądarki internetowe).
53% badanych wskazało też, że ich kolejne dzieło powstaje z myślą o komputerach. W tym zestawieniu „blaszaki” także wyprzedziły wszystkie pozostałe platformy. Mocną pozycję mają też urządzenia mobilne (po 31% dla Androida i iOS). Jeśli chodzi o stacjonarne konsole, to najwięcej gier jest planowanych na PlayStation 5 (30%) i Xboksa Series X/S (25%), co trudno uznać za niespodziankę. Nieco słabiej wypada Nintendo Switch (19%) oraz sprzęt ósmej generacji (15% w przypadku Xboksa One i 14% dla PlayStation 4). 11% deweloperów zamierza stworzyć tytuł dedykowany goglom wirtualnej rzeczywistości.
Ciekawe są też opinie na temat usług subskrypcyjnych pokroju Xbox Game Pass czy EA Play. 21% deweloperów obawia się, że mogą one doprowadzić do obniżenia ceny pojedynczych gier, zaś 26% uznaje taki scenariusz za możliwy. Najliczniejsza pozostaje jednak grupa, która podobnych obaw nie podziela (30%). 22% badanych nie jest pewna, co o tym sądzić.
Warto odnotować, że ankietę wypełniło ponad 3 tys. uczestników konferencji, więc dane można uznać za dość wiarygodne.