Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 30 grudnia 2024, 20:33

autor: Maciej Gaffke

„Od 20 lat gramy w tę samą grę”. Twórca kultowego Age of Empires wyjaśnia, czemu strategie czasu rzeczywistego nie mogą dziś nawiązać do czasów swojej świetności

Współtwórca Age of Empires wziął pod lupę problemy gatunku RTS. Według dewelopera gry tego typu potrzebują więcej nowych rozwiązań.

Źródło fot. Last Keep
i

Nie da się ukryć, że strategie czasu rzeczywistego okres swojej świetności mają już za sobą. Być może jednak współtwórcy kultowego Age of Empires, Dave’owi Pottingerowi, uda się przywrócić gatunkowi należny blask w Projekcie Citadel, nad którym trwają pracę.

Wspomniany deweloper był niedawno gościem podcastu serwisu VideoGamer, gdzie opowiedział szerzej o przeżywających stagnację RTS-ach. Pottinger wyjaśnił, że ten rodzaj gier nadal opiera się na zasadach sprzed wielu lat. Choć są one „dobre”, to potrzebne jest także coś świeżego, aby cały gatunek mógł dalej się rozwijać.

Wiesz, od 20 lat gramy w tę samą grę i patrząc na część nowych produkcji – Stormgate etc. – one wciąż w dużej mierze opierają się na owej formule. To działa, to stary, złoty zestaw zasad, który był dobry wtedy i jest dobry teraz, i miło jest widzieć, że te rzeczy nadal funkcjonują, ale jednocześnie chcę zrobić coś nowego, my chcemy zrobić coś nowego.

W trakcie rozmowy założyciel studia Last Keep wspomniał także o różnych innowacyjnych rozwiązaniach, które miały pojawić się w serii Age of Empires, lecz ostatecznie nie zostały zaimplementowane. Wśród takich funkcji były choćby formacje.

Musieliśmy się wycofać i usunąć z gry kilka bardzo innowacyjnych rzeczy, mam na myśli szczególnie walkę opartą na formacjach w Age of Empires 3. Cholera, pokazaliśmy to na E3, a potem usunęliśmy, ponieważ obawialiśmy się, że zniechęci to zbyt wielu fanów Age.

Być może właśnie to byłby jeden z tych elementów, który przyciągnąłby do RTS-ów większą grupę odbiorców. Warto wspomnieć w tym miejscu o polskich twórcach city buildera Against the Storm, z którymi przeprowadziliśmy wywiad kilka miesięcy temu. Dzięki ich kreatywności gatunek zyskał powiew świeżości i przyciągnął do siebie sporo graczy, wystawiających owej grze świetne oceny (95% pozytywnych opinii na Steamie).

Miejmy nadzieję, że podobną ścieżką pójdzie Pottinger przy tworzeniu Projektu Citadel. Nie wiemy, kiedy ów tytuł zadebiutuje – w pierwszej kolejności ma trafić do early accessu.

  1. Project Citadel – karta gry na Steamie

Maciej Gaffke

Maciej Gaffke

W GRYOnline.pl zajmuje się głównie newsowaniem. Ukończył filologię polską (I stopień) oraz krajoznawstwo i turystykę historyczną (II stopień) na Uniwersytecie Gdańskim, co wiążę się z jego innymi, „pozagrowymi” zainteresowaniami – historią, książkami, podróżami. Jeśli zaś chodzi o same gry wideo – kiedyś wielbiciel FPS-ów, teraz nawrócony na przygodowe gry akcji. Poza tym interesuje się też bijatykami (szczególnie Mortal Kombat), RPG-ami oraz wszystkimi tytułami nastawionymi na pojedynczego gracza. Od czasu do czasu lubi również pograć w tenisa, siatkówkę czy piłkę nożną. Dumny mieszkaniec Pomorza i Pucka.

więcej