Nowa gra Square Enix powstaje z pomocą AI. Sztuczna inteligencja wygenerowała 0,01% zawartości
Do tworzenia trzecioosobowej strzelanki Foamstars Square Enix zaprzęgnęło sztuczną inteligencję. Przeciwnicy tej metody mogą jednak odetchnąć z ulgą.
Już wkrótce zobaczymy efekty zapowiedzianej niedawno przez prezesa Square Enix Takashiego Kiryu polityki „agresywnego stosowania” AI w produkcji gier. Pierwszym oficjalnym dziełem Japończyków, do stworzenia którego użyto sztucznej inteligencji, jest nadchodząca trzecioosobowa strzelanka Foamstars.
W rozmowie z serwisem VGC producent tytułu, Kosuke Okatani, wyjawił, że w grze znajdziemy grafiki (a konkretnie okładki albumów muzycznych) wygenerowane przez Midjourney – popularne narzędzie, które przekształca słowne wytyczne w obraz.
Deweloper dodał jednak, że wkład sztucznej inteligencji w wyprodukowanie Foamstars można oszacować jedynie na około 0,01%. Wszystkie pozostałe elementy wykonane zostały przez ludzi.
Wszystkie podstawowe elementy Foamstars –rozgrywka i rzeczy, które sprawiają, że gra jest przyjemna – są wykonane ręcznie. Chcieliśmy jednak poeksperymentować również ze sztuczną inteligencją.
Jeśli chodzi o zawartość gry, stanowi to około 0,01% lub nawet mniej, ale dobrze bawiliśmy się, tworząc te grafiki w grze – tłumaczył.
W późniejszym oświadczeniu przesłanym redakcji VGC, Square Enix wytłumaczyło:
W tym przypadku eksperymentowaliśmy z Midjourney, używając prostych podpowiedzi do tworzenia abstrakcyjnych obrazów. Spodobało nam się to, co zostało wygenerowane, i wykorzystaliśmy to jako ostateczne okładki albumów, które gracze zobaczą w grze. Cała reszta została w całości stworzona przez zespół programistów i grafików.
Niby niewiele ale…
Mimo że 0,01% wkładu AI w powstanie gry to naprawdę niewiele, dla niektórych świadomość jakiejkolwiek ingerencji sztucznej inteligencji w proces tworzenia działa jak przysłowiowa płachta na byka. Szczególne kontrowersje budzi rezygnacja z pracy ludzkich artystów kosztem grafik generowanych przez AI. O skutkach takich działań przekonali się m.in. twórcy System Shock Remake, studio Prime Matter, którzy swego czasu opublikowali w sieci obraz promujący grę stworzony przez wspomniane wcześniej narzędzie Midjourney. Za podobne „przewinienie” gniew graczy sprowadził również na siebie Microsoft.
Czy problemy czekać będą również Square Enix i ich Foamstars? O tym przekonamy się w najbliższej przyszłości.
Foamstars – garść informacji
Budząca skojarzenia z serią Splatoon strzelanka zadebiutuje na rynku 6 lutego i będzie dostępna wyłącznie na PlayStation 4 oraz PlayStation 5. Gra trafi również do PS Plus w tradycyjnej, comiesięcznej ofercie. 5 marca zadebiutuje w normalnej sprzedaży w cenie ok. 120 zł.
W Foamstars dostępne będą trzy tryby gry wieloosobowej (a także tryb misji dla graczy solo lub w kooperacji z trzema innymi osobami):
- Smash The Star – po wyeliminowaniu siedmiu przeciwników najlepszy zawodnik drużyny przeciwnej zostanie wybrany na „Star Playera”. Aby odnieść zwycięstwo, należy go wyeliminować.
- Happy Bath Survival – tryb, w którym dwóch graczy znajduje się na arenie, a dwóch poza nią. Zwycięstwo odnosi duet, który jako pierwszy wyeliminuje obu przeciwników. Gracze poza areną mogą wspierać swoich sojuszników, a także przeszkadzać przeciwnej drużynie. Do rozegrania są maksymalnie trzy rundy.
- Rubber Duck Party – zadaniem drużyn jest dotrzeć na sam środek areny i walczyć o gumową kaczkę.