autor: Michał Kułakowski
Nintendo Switch – szczegóły dotyczące konsoli oraz akcesoriów, plotki o procesorze urządzenia
W sieci pojawiły się informacje dotyczące opublikowanych właśnie patentów, opisujących działanie oraz konstrukcję Nintendo Switch. Obszerne dokumenty zawierają dane o urządzeniu i jego akcesoriach, w tym goglach, które mogą być używane jako okulary VR. Poznaliśmy także plotki dotyczące procesora i wydajności konsoli.
Uważny użytkownik forum NeoGAF zauważył, że Amerykański Urząd Patentowy zgodnie z zasadami oficjalnie przyjął i opublikował dziś wnioski Nintendo, które złożone zostały 10 czerwca tego roku. Dokumenty opisują działanie i konstrukcję konsoli Nintendo Switch, a także jej proponowane akcesoria. Gracze niemogący doczekać się oficjalnej konferencji poświęconej systemowi, która planowana jest na połowę stycznia, z ciekawością godną detektywów zaczęli szukać najbardziej interesujących i jeszcze niepotwierdzonych przez Nintendo faktów. Kilka z nich potwierdza krążące po sieci plotki, ale o innych do tej pory jeszcze nie słyszeliśmy.
Jak wiemy, Nintendo Switch podłączamy do telewizora za pomocą stacji dokującej. Patent zdradza, że konsola posiada dodatkowe funkcje, które nie zostały dotychczas pokazane. W podstawie zamontowano bowiem port Ethernet, pozwalający na podłączenie standardowego kabla LAN. Konsola posiadać ma wbudowany czujnik światła i potrafić automatycznie dostosowywać jasność ekranu i kontrast do otaczających ją warunków. Co ciekawe, patent nie wspomina o kamerze wideo. Z przodu konsoli znajdują się jeszcze tylko dwa głośniki oraz sensor podczerwieni.
Switch może współpracować z maksymalnie czterema joyconami, a więc domyślnymi minikontrolerami urządzenia. Umożliwi to wspólną zabawę na jednym ekranie wielu osobom jednocześnie, co pokazane zostało zresztą na premierowym trailerze sprzętu. Joycony mają wbudowaną funkcję wibracji, żyroskopy oraz nadajnik podczerwieni, który działać będzie najprawdopodobniej w zbliżony sposób do tego z wiilota z Wii. Pozwoli to na dokładniejszą kontrolę kursora na ekranie i być może umożliwi zabawę na telewizorze w gry, które przystosowane są wyłącznie do pracy z panelem dotykowym. Kontrolery będą posiadały także przycisk opisywany jako „record button”, który najpewniej wypełnia analogiczną funkcje do przycisku „share” na padzie PlayStation 4.
Ciekawostką jest opis proponowanych akcesoriów do Nintendo Switch. Patent zawiera prosty rysunek przedstawiający gogle, w które wsuwamy konsolę w formie tabletu, w podobny sposób jak smartfony do okularów Gear VR. Potencjalnie Switch może więc współpracować z aplikacjami rzeczywistości wirtualnej. Trudno jednak powiedzieć, czy konsola oferująca dość niską rozdzielczość ekranu (720p) w porównaniu z najlepszymi telefonami na rynku, będzie w stanie zaoferować użytkownikom coś więcej niż najprostsze dema i gry VR. Pod znakiem zapytania stoi także przydatność gogli jako osobistego wyświetlacza multimediów.
Anonimowe źródła serwisu GamesBeat zdradziły także w jakiej technologii zostały wykonane dedykowane czipy firmy Nvidia, z których korzystać będzie Switch. Według informatorów, konsola oparta została na procesorach Maxwell Tegra (technologia 20nm), a nie najnowszych czipach Pascal, bardziej wydajnych i energooszczędnych, które korzystają z technologii 16nm. Decyzja o użyciu starszej architektury została podyktowana chęcią jak najszybszego wprowadzenia sprzętu na rynek, a także obniżeniem ceny gotowego produktu. GamesBeat dodaje, że wydajnościowo Switch osiągnie 50-60 procent mocy bazowego PlayStation 4, a więc ok. 1 teraflop u konsoli Nintendo kontra 1,8 teraflopa u Sony. Domyślnie gry na Nintendo Switch mają korzystać z rozdzielczości 720p, ale deweloperzy będą mogli obniżyć tę wartość aż do rozdzielczości 520p i stosując upscaling uzyskać tym samym możliwość wprowadzenia np. dodatkowych efektów graficznych.