Nintendo pokazuje, jak dużym rywalem jest dla Sony i Microsoftu
Mimo niewielkiego spadku przychodów, Nintendo wciąż utrzymuje się na dużym plusie. Oto, jakie gry „wielkiego N” sprzedawały się najlepiej w ostatnich miesiącach i jak gigant z Kioto wypada na tle Sony oraz Microsoftu.
Z udostępnionego jakiś czas temu raportu finansowego firmy Nintendo, podsumowującego zakończony 31 marca rok podatkowy 2022–2023, dowiedzieliśmy się, że japońska firma osiągnęła nieco słabsze wyniki niż w poprzednich latach, ale wciąż utrzymuje się na dużym plusie i niezmiennie stanowi silną konkurencję dla Sony oraz Microsoftu.
- W omawianym okresie Nintendo wygenerowało 12,042 mld dolarów przychodu netto ze sprzedaży.
- Jest to wynik o 5,525% gorszy niż w roku podatkowym 2021–2022, który z kolei był słabszy o 3,614% od roku 2020–2021 – ten jednak okazał się szczególnie udany na przestrzeni ostatnich pięciu lat; odnotowano w nim bowiem wzrost przychodów o 34,42%.
- Zdecydowana większość tej kwoty, bo aż 11,347 mld dol., pochodzi ze sprzedaży Switcha, a także różnego rodzaju treści i usług dedykowanych tej konsoli.
- 268 mln dolarów „wielkie N” zawdzięcza sprzedaży figurek amiibo oraz platform innych niż „pstryczek”.
- 383 mln dol. przyniosły gry mobilne, własność intelektualna z nimi związana oraz tantiemy.
- 42 mln dol. wygenerowała zaś sprzedaż kart do grania.
Warto tutaj przypomnieć, że według danych z niedawnego sprawozdania finansowego giganta z Kioto w analizowanym okresie spadła zarówno sprzedaż Switcha, jak i zainteresowanie grami przeznaczonymi na tę platformę. Mimo odnotowanego spadku, wynik ten należy więc uznać za naprawdę niezły.
Sprzedaż gier
Jakie gry Nintendo sprzedawały się najlepiej w roku podatkowym 2022–2023? Tutaj większych zaskoczeń nie ma:
- na pierwszym miejscu uplasowały się Pokemon Scarlet i Pokemon Violet, które w sumie rozeszły się w nakładzie 22,1 mln kopii;
- całkiem dobrze sprzedał się również Splatoon 3 – w liczbie 10,67 mln egzemplarzy;
- warto wyróżnić także: Nintendo Switch Sports (9,6 mln sztuk), Mario Kart 8 Deluxe (8,45 mln szt. – łącznie z egzemplarzami, które rozeszły się w poprzednich latach fiskalnych, sprzedaż tego tytuły wynosi 53,79 mln szt.) oraz Kirby and the Forgotten Land (3,81 mln szt. – licząc kopie, które trafiły w ręce graczy w marcu 2022 r., jest to 6,46 mln szt.).
Co istotne, aż 35 gier na Switcha – zarówno tych od Nintendo, jak i innych firm – osiągnęło sprzedaż na poziomie ponad miliona egzemplarzy.
Nintendo a Sony i Microsoft
Jak zatem wypada gigant z Kioto w porównaniu z Sony (PlayStation) i Microsoftem (Xbox)? Jeśli zestawimy przychody netto, jakie te trzy firmy osiągnęły w roku podatkowym 2022 – 2023, okaże się, że prym wiodą „niebiescy”, którzy osiągnęli wynik niewiele mniejszy, niż „zieloni” i „czerwoni” razem wzięci.
- Marka PlayStation zapewniła Sony 26,791 mld dolarów przychodu.
- Xbox przyniósł Microsoftowi 15,43 mld dol. przychodu.
- Nintendo – jak podałem wyżej – osiągnęło wynik na poziomie 12,042 mld dol.
Jeśli zaś ciekawi Was, jak prezentuje się sprzedaż Switcha na tle konsol ósmej (PS4 i XOne) oraz dziewiątej generacji (PS5 i XSX/S), zerknijcie na poniższe grafiki, przygotowane przez serwis TweakTown.