Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 marca 2017, 11:05

NieR: Automata zadebiutuje na PC 17 marca. Znamy wymagania sprzętowe oraz pierwsze oceny

Firma Square-Enix poinformowała o przesunięciu daty premiery pecetowego wydania NieR: Automata na 17 marca. Ponadto poznaliśmy wymagania sprzętowe, a w sieci pojawiły się pierwsze recenzje gry. Z nielicznych opublikowanych tekstów wynika, że zespół PlatinumGames dostarczył świetną produkcję.

NieR: Automata w skrócie:
  • producent: PlatinumGames
  • wydawca: Square Enix
  • dystrybutor
  • gatunek: gra akcji TPP
  • platformy sprzętowe: PS4, PC
  • światowa data premiery: 23 lutego (PS4, Japonia), 17 marca (PC)
  • europejska data premiery: 10 marca (PS4)

Zaledwie tydzień dzieli nas od europejskiej premiery konsolowej wersji NieR: Automata – kontynuacji udanego NieR z 2010 roku. Tego samego dnia na całym świecie miało ukazać się pecetowe wydanie gry. „Miało”, bo dziś dowiedzieliśmy się o kolejnym przesunięciu terminu debiutu tej edycji. Na {link}https://twitter.com/NieRGame/status/837437370903339008|Twitterze{/link} opublikowano wpis, który zdradza datę wydania oraz bonusy dodawane do zamówień przedpremierowych. Tytuł ukaże się 17 marca 2017 roku na platformie firmy Valve, a w Polsce zostanie wydany przez firmę Cenega. Jeśli chodzi o dodatkową zawartość, nabywcy First Day Edition otrzymają garść akcesoriów dla bohaterki, najpewniej niemających przełożenia na rozgrywkę. Ponadto w sieci pojawiły się oficjalne wymagania sprzętowe, które możecie zobaczyć poniżej.

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows 7/8/10 64-bitowy
  • Procesor: Intel Core i3 2100/ AMD A8-6500 lub lepszy
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • Miejsce na dysku twardym: 50 GB
  • Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 770 /AMD Radeon R9 270X lub lepsza (minimum 2GB VRAM)
  • Inne: DirectX 11; rozdzielczość 1280/720; wsparcie klawiatury i myszy oraz gamepadów (XInput)

Zalecane wymagania sprzętowe

  • System operacyjny: Windows 7/8/10 64-bitowy
  • Procesor: Intel Core i5 4670/AMD A10-850K lub lepszy
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Miejsce na dysku twardym: 50 GB
  • Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 980/AMD Radeon R9 380X VRAM 4GB lub lepszy (minimum 4GB VRAM)
  • Inne: DirectX 11; rozdzielczość 1920/1080; klawiatury i myszy oraz gamepadów (XInput)

Wybrane recenzje NieR: Automata

Tyle jeśli chodzi kwestie premierowe, jednak wypada jeszcze wspomnieć o recenzjach. Na razie nie ma ich zbyt wiele, ale dotychczasowe teksty zdają się wskazywać, że PlatinumGames spisało się na medal. Cztery recenzje uwzględnione przez serwis Metacritic złożyły się na średnią rzędu 93/100, a nie uwzględniono kilku ocen, w tym 39/40 od magazynu Famitsu oraz 4,5/5 przyznanej przez The Outer Heaven. Jedyną słabszą notą jest ta przyznana przez japoński oddział IGN, który wskutek – zdaniem autora recenzji – wymuszonych i znacznie słabszych sekwencji strzelankowych przyznał grze notę „zaledwie” 7,4/10. Recenzenci chwalą sprawne połączenie mechaniki gier akcji (będących znakiem rozpoznawczym PlatinumGames) z tradycjami japońskich RPG-ów, melancholijny klimat oraz interesującą, a zarazem przemyślaną historię. Zwrócono też uwagę na długość rozgrywki – jednorazowe ukończenie fabuły może zająć od nieco ponad 10 do 25 godzin, ale dodatkowe zakończenia motywują do ponownego uruchomienia gry. Tym bardziej, że NieR: Automata podąża śladami poprzednika, wskutek czego ścieżki wiodące do poszczególnych finałów nie są takie same, często zmieniając nasze spojrzenie na pewne wydarzenia i postacie.

Walka w NieR: Automata korzysta z najlepszych tradycji produkcji PlatinumGames. - NieR: Automata zadebiutuje na PC 17 marca. Znamy wymagania sprzętowe oraz pierwsze oceny - wiadomość - 2017-03-06
Walka w NieR: Automata korzysta z najlepszych tradycji produkcji PlatinumGames.

Jedną z największych zalet produkcji okazał się system walki. Japoński zespół wziął solidny, lecz krytykowany model z NieR i dzięki swojemu doświadczeniu stworzył coś, o czym recenzenci mogą pisać w samych superlatywach. Nie mniej pochwał zgarnęła eksploracja świata gry, czy to na piechotę, czy też na grzbietach wierzchowców, z bardzo ciekawymi (choć prostymi) zadaniami pobocznymi. Również oprawa wizualna wywołała spory entuzjazm wśród testujących, choć zwrócono uwagę, że w wersji na PlayStation 4 przepiękne projekty postaci i lokacji, świetne zmiany kamery urozmaicające rozgrywkę oraz doskonałe animacje są równoważone przez ustępstwa w grafice, wynikające z chęci utrzymania stałych 60 klatek na sekundę. Niestety, od czasu do czasu zdarzają się niewielkie chrupnięcia, aczkolwiek nie na tyle poważne, by przeszkadzały w walce. Żadnych zastrzeżeń nie wzbudziła muzyka skomponowana przez Keiichiego Okabe, którą każdy serwis wychwala pod niebiosa. To samo dotyczy głosów postaci, wybitnych w języku japońskim i całkiem niezłych w angielskim dubbingu.

Oczywiście niewielka liczba recenzji nie pozwala ostatecznie stwierdzić, czy rzeczywiście mamy do czynienia z arcydziełem. Niemniej nie ulega wątpliwości, że zespół PlatinumGames dostarczył jeśli nie genialną, to przynajmniej bardzo dobrą, klimatyczną produkcję.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej