Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 listopada 2020, 10:18

Naukowcy: młodzi ludzie pozamykani w domach powinni dostać gry za darmo

Brytyjscy naukowcy wskazują na to, że chcąc zachęcić młodych ludzi do pozostawania w domach, powinno się zaoferować im rozmaite nagrody. Wśród nich wymieniane są między innymi darmowe gry wideo.

W SKRÓCIE:
  1. SAGE, czyli organ doradczy brytyjskiego rządu ds. sytuacji kryzysowych, wskazuje darmowe gry wideo jako zachętę dla młodych ludzi do pozostawania w domach;
  2. z badań wynika, że osoby w przedziale wiekowym od 18 do 29 lat przestrzegają pandemicznych ograniczeń znacznie gorzej niż przedstawiciele innych grup wiekowych;
  3. innymi narzędziami proponowanymi przez SAGE są między innymi darmowy dostęp do Internetu czy informowanie o krótkoterminowych konsekwencjach niestosowania się do zakazów.

Obostrzenia wprowadzane przez rządy wielu państw w związku z pandemią COVID-19 dają się we znaki ludziom na całym świecie. Częściowym rozwiązaniem tego problemu i niejako zachętą do przestrzegania ograniczeń mogą być między innymi darmowe gry. A przynajmniej takie remedium zaproponowało brytyjskie Scientific Advisory Group for Emergencies (SAGE), czyli organ tamtejszego rządu zajmujący się doradztwem w sytuacjach kryzysowych, na którego czele stoi główny doradca naukowy Wielkiej Brytanii.

SAGE opublikowało referat, w którym stwierdza, że chcąc zadbać o dobre samopoczucie młodych osób przebywających w izolacji lub zamkniętych w domach przez rząd, powinno się zapewnić im nie tylko wsparcie finansowe, lecz również bezpłatny dostęp do Internetu, serwisów streamingowych oraz właśnie gier wideo. Choć próżno szukać w nim konkretów na temat tego, w jaki sposób miałoby przebiegać udostępnianie ludziom tych ostatnich, należy zauważyć, że brytyjski rząd zdecydowanie ma skąd czerpać wzorce.

Od dłuższego czasu gracze mają już bowiem dostęp do nieprzebranej ilości gier bez konieczności sięgania do portfeli. Mowa zarówno o licznych rozdawnictwach (na czele z tymi w Epic Games Store), jak i szeregu popularnych produkcji dostępnych w modelu free-to-play (jak święcące ostatnio triumfy Genshin Impact). Nie bez znaczenia pozostają również atrakcyjne dla graczy (również z finansowego punktu widzenia) abonamenty, jak PlayStation Plus czy Xbox Game Pass.

Naukowcy: młodzi ludzie pozamykani w domach powinni dostać gry za darmo - ilustracja #1
Zamykanie graczy w domach to okazja do nadrabiania przez nich rozmaitych „kupek wstydu”.

Dlaczego SAGE koncentruje się na młodych ludziach? Otóż z badań przeprowadzonych na Wyspach wynika, że przestrzeganie ograniczeń wśród osób w przedziale wiekowym od 18 do 29 lat jest nie tylko znacznie niższe niż wśród innych grup wiekowych, lecz również nieustannie spada. Jak wskazują autorzy referatu, powodem takiego stanu rzeczy jest przede wszystkim brak zaufania do rządu oraz dostępu do jasnych informacji. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż młodzi ludzie preferują „natychmiastowe doświadczenia” oraz krótkoterminową perspektywę otrzymania nagród za przestrzeganie uciążliwych zasad. Z tego powodu wśród innych rodzajów zachęt do stosowania się do pandemicznych obostrzeń SAGE proponuje między innymi informowanie o krótkoterminowych konsekwencjach niesubordynacji, na czele ze śmiercią bliskich.

Czy brytyjski rząd przychyli się do propozycji SAGE? Referat został przygotowany 22 października, a więc na dziewięć dni przed ogłoszeniem w Anglii czterotygodniowego „lockdownu”, jednak ujrzał światło dzienne dopiero 6 listopada. Boris Johnson i spółka mają więc jeszcze czas, by się nad nim pochylić i ewentualnie wprowadzić w życie stawiane w nim postulaty.

Warto jeszcze dodać, że to nie pierwszy raz, gdy gry wideo są wskazywane jako jeden ze sposobów na zachęcenie ludzi do pozostawania w domach, a co za tym idzie – walkę z koronawirusem; w kwietniu 2020 roku na podobny krok zdecydowała się na przykład Światowa Organizacja Zdrowia.

  1. SAGE – oficjalna strona internetowa

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

więcej