Naprawa starego sprzętu będzie tańsza i łatwiejsza. Dzięki decyzji UE nie będziemy zmuszeni kupować nowych urządzeń
Parlament Unii Europejskiej przegłosował prawo do naprawy. Dzięki niemu zwykli użytkownicy łatwiej naprawią swój sprzęt, a producenci muszą zagwarantować rozsądne ceny przy niwelowaniu usterek po okresie gwarancji.
Wczoraj, dnia 23 kwietnia 2024 roku, Parlament Unii Europejskiej przyjął rozporządzenie, które działa na korzyść konsumentów. Tak zwane prawo do naprawy ułatwi dostęp do zamienników oryginalnych części oraz wymusza na producentach bardziej przystępne ceny naprawy po okresie gwarancji, a także udostępnienie instrukcji naprawy, jeśli konsumenci będą chcieli samodzielnie dokonać likwidacji usterki (vide European Parliament News).
Przepisy dotyczące naprawy elektroniki są po stronie konsumenta
Nowe przepisy dotyczą kilku najważniejszych kwestii, które mają ułatwić proces naprawy. Wszystko ma przebiegać znacznie szybciej oraz być znacznie bardziej przystępne finansowo. Jednym z ważniejszych elementów jest także wymuszenie na producentach przyjęcie sprzętu AGD codziennego użytku po wygaśnięciu okresu gwarancji. W takim przypadku konsument może zażądać wypożyczenia innego urządzenia na czas naprawy lub wymiany na odnowiony odpowiednik.
Pojawi się również europejski formularz informacyjny. Przy jego pomocy to użytkownik będzie mógł dokonać oceny faktycznej ceny za naprawę, a także czasu wymaganego do zlikwidowania usterki. Dodatkowo zostanie zaaplikowana wyszukiwarka, w skali krajowej, z informacjami dotyczącymi sklepów z częściami zamiennymi, serwisów lub nawet społecznych inicjatyw, dotyczących samodzielnej naprawy.
Każdy z krajów członkowskich będzie musiał wprowadzić przynajmniej jedną z metod promujących naprawę zużytego sprzętu. Za przykłady podano vouchery, wsparcie finansowe, kampanie informacyjne, organizowanie kursów samodzielnej naprawy oraz wsparcie dla lokalnych inicjatyw.
Producenci nie mogą blokować niezależnych serwisów
Jedną z największych zmian jest większa swoboda niezależnych serwisów elektroniki. Wszelkie części zamienne, narzędzia, będą miały być dostępne w rozsądnych cenach. Zabronione zostanie stosowanie różnych klauzuli lub blokowanie możliwości naprawy poprzez hardware oraz software. Producenci nie będą mogli również blokować użycia elementów stworzonych przy pomocy drukarek 3D lub odmówić naprawy, gdyż wcześniej była dokonana przez kogoś innego.
O przyjętych przepisach wypowiedział się sprawozdawca René Repasi:
Konsumenckie prawo do naprawy produktów staje się rzeczywistością. Naprawy będą łatwiejsze i tańsze od kupienia nowego i drogiego przedmiotu. To ogromne osiągnięcie dla Parlamentu i jego zaangażowania do wzmocnienia konsumentów oraz walki przeciwko zmianom klimatycznym.
Nowe prawodawstwo wydłuża także czas gwarancji o 12 miesięcy, gdy zdecydujemy się na naprawę, co daje lepszy dostęp do części zamiennych, a także zapewnia łatwiejszą, tańszą i szybszą naprawę.
Za powyższymi zmianami głosowało 584 europosłów, 3 było przeciw, a 14 się wstrzymało. Każdy z krajów członkowskich ma maksymalnie 24 miesięcy na wprowadzenie odpowiednich zmian w prawie krajowym.