autor: Michał Kułakowski
Najpopularniejsze tytuły na Steamie w 2014 roku – gra Unturned oraz produkcje free-to-play cichymi zwycięzcami rankingu
Raport serwisu Ars Technica przedstawił dość zaskakująca prawdę o najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się grach w serwisie Steam. Okazuje się, że najpopularniejszym tytułem w serwisie Valve jest niepozorna gra Unturned, a tuż za niż plasują się inne produkcje korzystające z systemu free-to-play.
Serwis Ars Technica opublikował drugą edycję raportu Steam Gauge, który korzystając z powszechnie dostępnych informacji udostępnionych przez Valve oraz badań statystycznych przedstawia przybliżony ranking najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się gier w serwisie Steam na przestrzenni ostatnich 11 miesięcy. Wyniki analizy zdecydowanie zaskakują, ponieważ na pierwszych miejscach uplasowały się nieoczywiste produkcje, korzystające przede wszystkim z biznesowego modelu free-to-play lub dystrybuowane w programie wczesnego dostępu. Warto zaznaczyć, że w rankingu nie zostały uwzględnione dwa przeboje firmy Valve, a mianowicie gry Team Fortress 2 oraz Dota 2. Brak ten wynikał z przyczyn technicznych i niemożliwości zdobycia niezbędnych statystyk, co wpłynęło w dość duży sposób na kształt danych (baza graczy obu tytułów to w sumie ponad 45 milionów ludzi z całego świata). Ars Technica badało dziennie dane pochodzące nawet od blisko 200 tysięcy osób, co na rozprzestrzeni wielu miesięcy dało przyzwoity obraz zwyczajów pecetowych graczy oraz najważniejszych trendów na Steamie.
Najpopularniejsze gry na Steamie wydane w 2014 roku. Na zielono zaznaczono liczbę kupionych kopii tytułu, które nie zostały ani razu uruchomione
Najpopularniejszą produkcją w serwisie Steam w minionym roku okazał się...Unturned. Ten działający w modelu free-to-play sandboksowy survival jest dziełem początkującego szesnastolatka, korzystającego z estetyki i pomysłów zaczerpniętych z Minecrafta. Gra została pobrana przez 12 milionów osób, co uczyniło z niej niekwestionowanego króla serwisu Valve. Unturned miało swoją premierę w lipcu 2014 roku i do dziś nie zostało w pełni ukończone, pozostając w programie wczesnego dostępu, w którym otrzymuje kolejne łatki oraz dodatki. Produkcja korzysta z prostego systemu mikropłatności i biorąc pod uwagę liczbę potencjalnych użytkowników musi przynosić niemałe zyski autorowi.
Kolejne sześć pozycji na liście zajmują inne popularne produkcje free-to-play, takie jak Warface czy Loadout. Widać wyraźnie, że dość duża rzesza graczy, pomimo ogólnej niechęci do modelu free-to-play, wyrażanej przez media oraz branżowych krytyków, bawi się całkiem dobrze z tego typu tytułami. Fakt ten nie do końca potwierdzają jednak statystyki, które pokazują nam jak wiele osób uruchomiło choć raz ściągniętą grę. W wypadku wielu przebojów f2p dużo osób zwyczajnie tylko je pobiera i zostawia ich przetestowanie „na później”. Zjawisko to jest marginalne przy standardowych produkcjach, za które płacimy z góry.
Najpopularniejsze gry na Steamie wydane w 2014 roku (z pominięciem produkcji free-to-play). Na zielono zaznaczono liczbę kupionych kopii tytułu, które nie zostały ani razu uruchomione
Co się zmieni jeżeli w rankingu pominiemy darmowe gry? Który płatny tytuł będzie wówczas największym przebojem wydanym w 2014 roku na Steamie? Zwycięzcą w tej kategorii zostaje wówczas...Goat Simulator, w który zagrało przez przeszło 1,4 miliona osób. To bez wątpienia ogromny sukces dla małego niezależnego studia Coffe Stain oraz jego projektu, będącego niczym innym jak prostym żartem, który zaczął żyć własnym życiem. Warto dodać, że symulator kozy wyprzedził chociażby powszechnie uznane i nagradzane Middle-earth: Shadow of Mordor. Jeżeli jednak chodzi o wyniki sprzedaży, to w rankingu prowadzi tutaj sieciowa strzelanina Insurgency oraz strategia Sid Meier's Beyond Earth.
Ars Technica zamieściła także informacje o tym, jak wielu graczy nie uruchomiło ani razu nabytej gry. Tak jak już wspomnieliśmy, odsetek ten jest marginalny poza jednym zastanawiającym przypadkiem. Jeżeli wierzyć statystkom, ponad połowa z 2 milionów kupionych egzemplarzy Sid Meier's Beyond Earth nigdy nie została zainstalowana i uruchomiona. Interesujące jest to co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? Sprawa jest tym bardziej intrygująca jeżeli uświadomimy sobie, że musieli oni w przeważającej większości nabyć tytuł w pełnej cenie. Względnie nowa gra nie została bowiem jeszcze przeceniona w znaczący sposób.
Sprzedaż gier na Steamie w ostatnich 11 miesiącach, wraz z uwzględnieniem tytułów wydanych w 2014 roku oraz w ostatnich kilku latach
Kolejne zestawienie zawiera wykres sprzedaży gier, uwzględniający także wyniki produkcji, które zadebiutowały w sprzedaży przed 2014 rokiem. Naprzeciw siebie stają więc nowości oraz kilkuletnie tytuły. Choć zwycięzcą jest ponownie Unturned, tuż za nim uplasował się Counter-Strike: Global Offensive z 6,4 milionami sprzedanych kopii. Nadal świetnie sprzedaje się The Elder Scrolls: Skyrim (3 miliony egzemplarzy), bijąc na łopatki hity z ostatnich miesięcy. Zasługą takich a nie innych wyników są z pewnością liczne wyprzedaże i promocje.
Chociaż gry free-to-play nie mają sobie równych jeżeli chodzi o ogólną liczbę graczy to, amatorzy elektronicznej rozrywki nadal średnio spędzają najwięcej godzin przy produkcjach korzystających ze standardowego modelu biznesowego. W konkurencji największej średniej ilości czasu spędzonego nad danym tytułem w 2014 roku wygrywają przede wszystkim (co nie powinno dziwić) menadżery, symulatory, a także kompleksowe RPG-i, takie jak Divinity: Original Sin. Najbardziej oddani ulubionej grze w 2014 roku okazali się fani piłkarskiego Football Managera 2015, którzy średnio poświecili swoim wirtualnym drużynom aż 152 godzin życia. Na drugim miejscu znowu odnajdziemy Unturned (100 godzin). Zaszczytną trzecią pozycję zajął Dark Souls II z wynikiem nieco ponad 70 godzin.
Podsumowaniem całego badania jest obszerna lista 400 najpopularniejszych steamowych gier, która tylko potwierdza niezaprzeczalną dominację produkcji free-to-play, przynajmniej jeżeli chodzi o liczbę graczy. Pierwsza gra z tzw. segmentu AAA, którą jest Middle-earth: Shadow of Mordor, pojawia się dopiero na 11 miejscu zestawienia. Kolejna produkcja dużego wydawcy i dewelopera zajmuje dopiero 17 pozycję. Jeżeli jesteście zainteresowani pozostałymi ciekawostkami, takimi jak szybkość sprzedaży gier itd. odsyłamy Was do pełnej treści raportu.