Najlepsze modyfikacje (13/03/2013) – m.in. Spherical Nightmares, Born in the Fire: America i Titanium Wars
W najnowszym przeglądzie modów omawiamy takie projekty jak Spherical Nightmares, Byngu, Born in the Fire: America, The Last Days, Titanium Wars, Mechcommander OmniTech. Poznaliśmy również finalistów tegorocznej edycji konkursu Make Something Unreal.
Witamy w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody i wieści z nimi związane.
Premiery
Byngu
Ukazała się nowa wersja moda Byngu. W uproszczeniu można go opisać jako Twisted Metal wykonane na silniku Doom II. Projekt stanowi sieciową grę deathmatchową, w której zamiast na własnych nogach poruszamy się w solidnie uzbrojonych samochodach. Rezultat jest wyśmienity i przerabianie pojazdów innych ludzi na złom daje masę frajdy. Projekt opracowano z myślą o silniku gry w wersji opensource, więc posiadanie oryginalnego Doom II nie jest wymagane do zabawy.
Spherical Nightmares do Half-Life 2: Episode Two
Doczekaliśmy się wreszcie premiery Spherical Nightmares. Jest to bardzo dopracowany mod do Half-Life 2: Episode Two, który przeznaczony jest dla pojedynczego gracza. Oferuje on mini-kampanię, w której wcielamy się w Gordona Freemana. Autorzy włożyli masę pracy w tę modyfikację, dzięki czemu nie odstaje ona jakością od poziomów opracowanych przez samo Valve.
Supreme Commander 2013
Supreme Commander 2 okazało się sporym rozczarowaniem. Poprzez liczne uproszczenia i mocne ograniczenie skali bitew gra utraciła wiele z tego, za co fani pokochali cześć pierwszą. Zmienić to próbuje wypuszczony kilka dni temu mod Supreme Commander 2013. Modyfikacja zwiększa skalę starć i zmniejsza rozmiary jednostek, dzięki czemu na ekranie mieści się ich znacznie więcej. Współgra z tym mocno obniżony koszt produkcji oddziałów i zwiększony zasięg uzbrojenia. Wprowadzono także dodatkowe jednostki powietrzne oraz dziesiątki nowych drzewek rozwoju technologicznego.
Przygody do Amnesia: Mroczny Obłęd
Społeczność fanów Amnesia: Mroczny Obłęd nie zwalnia tempa. Z najnowszych przygód godne polecenia są zwłaszcza:
- Mental Memorial - to rzadki przypadek moda do Amnesia: The Dark Descent, który nie jest jedynie nową przygodą zbudowaną ze znanych klocków. Zamiast tego autorzy wykazali się znacznie większą ambicją i przenieśli akcję w czasy współczesne. Zmienili również interfejs użytkownika i mechanizmy zabawy oraz dodali sporo nowych elementów graficznych. Akcja toczy się w tytułowym szpitalu psychiatrycznym. Nasz bohater kiedyś już odwiedził to miejsce, ale nie jest w stanie przypomnieć sobie nic z tamtej wizyty. Naszym zadaniem jest utrzymanie go przy życiu wystarczająco długo, aby był w stanie odkryć prawdę o tej placówce.
- Rain – fabuła tej przygody jest standardowa i obsadza gracza w roli cierpiącego na zanik pamięci nieszczęśnika eksplorującego ponure zamczysko. Mapy zostały jednak bardzo dobrze wykonane. Sporo jest tu dużych komnat, często wychodzimy też na świeże powietrze. Przede wszystkim jednak autor przygotował pomysłowe zagadki oraz pokaźny zestaw ciekawych sekwencji potrafiących autentycznie przestraszyć.
- A Daughter's Rescue – mod, którego akcja toczy się w roku 1701. Wcielamy się w króla, który powraca do swojego dawnego zamku, aby odkryć dlaczego wszyscy jego mieszkańcy zostali zamordowani w tajemniczych okolicznościach.
Mody do serii Mount & Blade
Sporą aktywnością wykazali się ostatnimi czasy również miłośnicy cyklu Mount & Blade. Z projektów nowych i niedawno zaktualizowanych warto zwrócić uwagę zwłaszcza na:
- The Last Days – potężny mod oparty na trylogii Władca Pierścieni. Autorzy odtworzyli wszystkie wymyślone przez Tolkiena frakcje, które umieścili na starannie przygotowanej mapie Śródziemia. Podmieniono masę elementów graficznych i zmodyfikowano mechanizmy rozgrywki, aby lepiej oddawały realia znane z powieści. Wszystko to wykorzystano do wykreowania interaktywnej wersji Wojny o Pierścień, której wynik może ukształtować sam gracz. Rezultat jest bardzo udany, czego najlepszym dowodem jest fakt, że The Last Days pozostaje w pierwszej trójce najczęściej pobieranych modów do Mount & Blade. Najnowsza wersja jest pierwszą aktualizacją od ponad roku.
- Midlands Campaign 1: War for the Midland - to przeznaczona dla pojedynczego gracza kampania fabularna do gry Mount & Blade: Warband. Siły naszego bohatera zostają pewnego dnia rozbite w pył podczas bitwy i musi on od zera rozpocząć gromadzenie własnych sił, aby pomścić swoją wcześniejszą porażkę.
- The Grey Storm - większość dużych modów do Mount & Blade: Warband przenosi tę grę do nowego świata fantasy lub w realia historyczne. Natomiast w The Grey Storm akcja toczy się w znanej z podstawowej wersji gry krainie Calradia, tyle że w znacznie późniejszym okresie. Ta mała zmiana kompletnie przebudowuje układ sił na kontynencie, dzięki czemu zabawa zapewnia świeże wrażenia. Dodatkową atrakcją jest pojawienie się broni palnej.
Mody do serii Men of War
Ostatnimi czasy sporo się działo również wśród modyfikacji do serii Men of War. Z wydanych ostatnio polecamy wypróbować dwie:
- Born in the Fire: America - to potężny mod do pierwszego Men of War, który odtwarza Wojnę o niepodległość Stanów Zjednoczonych oraz Wojnę secesyjną. Podmieniono wszystkie jednostki, tekstury, mapy oraz uzbrojenie. Całość jest zaskakująco realistyczna, a silnik Men of War doskonale sprawdza się w tych realiach historycznych.
- Rising Sun - to długa na cztery misje mini-kampania do Men of War: Assault Squad. Akcja rozgrywa się na jednej z wysepek na Pacyfiku w czasie II wojny światowej, odtwarzając starcia między oddziałami japońskimi i amerykańskimi.
Titanium Wars do Warhammer 40,000: Dawn of War – Soulstorm
Ukazała się również nowa wersja projektu Titanium Wars. Jego celem jest odtworzenie w Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm jak największej ilości jednostek z figurkowego pierwowzoru. Autorzy wprowadzili zatrzęsienie nowych postaci, budynków i umiejętności. Pojawiają się nawet gigantyczne roboty klasy Tytan. Co więcej, w przeciwieństwie do wielu innych modów, twórcy trzymają się blisko rozwiązań studia Relic i po prostu znacząco rozbudowują zawartość gry, bez drastycznych zmian mechanizmów zabawy. Wszystkim tym możemy cieszyć się zarówno w kampanii, jak i trybie multiplayer.
Sky Rail do Sonic Generations
Autorzy Sky Rail wypuścili wreszcie nową wersję swojego projektu. Mod odtwarza klasyczny tytułowy poziom, który pierwotnie pokazał się w Sonic Adventure 2. Przeniesienie na nowy silnik umożliwiło ulepszenie grafiki i mechanizmów rozgrywki. Warto zwrócić uwagę, że Sonic Generations pierwotnie nie oferowało wsparcia dla modów. Opcję tę wprowadzili sami fani, co jest wyczynem imponującym.
Mechcommander OmniTech
Pomimo ponad dekady na karku wciąż nie ukazała się jakakolwiek strategia z wielkimi robotami, która mogłaby dorównać jakością grze Mech Commander 2. Niestety, tytuł ten jest stary i często gryzie się z współczesnym sprzętem oraz systemami operacyjnymi. Przed zapomnieniem produkcję postanowił uratować jeden z fanów tworząc Mechcommander OmniTech, którego najnowsza edycja ukazała się pod koniec lutego. To unowocześniona przeróbka wspomnianej gry, która oferuje pełną kompatybilność z dzisiejszymi pecetami oraz wiele ulepszeń. Co więcej, nie wymaga posiadania pełnej wersji Mech Commander 2.
Autor nie ograniczył się do głównego projektu. Zamiast tego wziął również najlepsze stare fanowskie kampanie do Mech Commander 2 i przerobił je tak, aby działały z Mechcommander OmniTech:
- Day of Heroes - 15 nowych misji, podczas których obejmujemy dowództwo nad Legionem Grey Death. Zostaje on niesłusznie oskarżony o dokonanie niewybaczalnych zbrodni i musi oczyścić swoje imię. Akcja zaczyna się w roku 3028, a kończy wraz z rozpoczęciem Inwazji Klanów.
- The Liberation of Volstand - akcja toczy się na tytułowej planecie, której większość powierzchni objęli w posiadanie bandyci. Naszym zadaniem jest odbicie Volstand, czego dokonujemy w trakcie 23 misji.
- Mercenaries Star - to długa na 9 misji kampania będąca adaptacją wątków z powieści Mercernary's Star autorstwa Williama H. Keitha, opowiadającej o próbach zjednoczenia wojujących frakcji przez Legion Gray Death.
- Desert Fox - to długa na pięć misji mini-kampania, której akcja toczy się na pustynnej planecie. My wcielamy się w najemników zatrudnionych, aby zrobić porządek z rebeliantami.
- Laskos Legion – na przestrzeni dwunastu misji obejmujemy dowództwo nad tytułowym legionem, który od dłuższego czasu ledwo daje radę wiązać koniec z końcem. Szansą na poprawę sytuacji finansowej naszej organizacji staje się zlecenie oswobodzenia pilnie strzeżonego więźnia.
- Clan Eagle – to długa na dziewiętnaście misji kampania. Jej fabuła opowiada o nowo powstałym tytułowym klanie, który zamiast opowiedzieć się po którejś ze stron trwających wokoło konfliktów postanawia zgromadzić środki na wyprawę eksploracyjną w niezbadane rejony kosmosu.
Wieści ze świata modów
Finaliści konkursu Make Something Unreal
Poznaliśmy wreszcie cztery projekty, który zakwalifikowały się do ostatniej fazy konkursu Make Something Unreal:
- Epigenesis - sieciowa zręcznościówka, w której dwie drużyny biorą udział w zawodach dziwnego sportu rozgrywanego na dachach wież za pomocą piłki i działek zmieniających grawitację.
- Polymorph - trójwymiarowa platformówka, w której kierujemy zwierzakiem oraz jego ciągle ewoluującym potomstwem.
- Mendel’s Farm - gra łącząca elementy strategii i zręcznościówki, w której musimy przywrócić podupadłą farmę do jej dawnej chwały.
- Beings - platformówka z silnymi elementami logicznymi, w której przeszkody związane są z czterema żywiołami. Sposobem na ich obejście jest hodowanie zwierzaków o odpowiednich cechach uodparniających je na konkretne typy obrażeń.
Narzędzia do Painkiller Hell & Damnation
Polskie studio The Farm 51 zapowiedziało wypuszczenie narzędzi moderskich do zeszłorocznego FPS-a Painkiller Hell & Damnation. Beta testy edytorów ruszą w kwietniu.
Project Reality na CryEngine 3
Oparty na grze Battlefield 2 mod Project Reality pozostaje jedną z najlepszych taktycznych strzelanek na rynku. Teraz autorzy zapowiedzieli kontynuację, która zatytułowana została po prostu Project Reality 2. Powstaje ona w oparciu o silnik CryEngine 3 i będzie w pełni samodzielną produkcją. Co więcej, pozostanie jednocześnie darmowa.
Stare, ale jare
Nehrim: At Fate's Edge
Wyprodukowany przez SureAI Team projekt Nehrim: At Fate's Edge to najbardziej ambitny mod, jaki kiedykolwiek powstał z myślą o The Elder Scrolls IV: Oblivion. Autorzy wykorzystali silnik tej gry do stworzenia zupełnie autorskiego cRPG-a, z własnym światem, linią fabularną, nowymi potworami, zadaniami pobocznymi i bohaterami niezależnymi. Ponadto poprawiono wiele problemów dręczących mechanikę rozgrywki pierwowzoru. Znacznie większy nacisk położono również na fabułę i odgrywanie ról. Wszystko to jest wybornie dopracowane i starcza na kilkadziesiąt godzin zabawy.
Resident Evil : Alternative Chronicles
Resident Evil: Alternative Chronicles to mod do gry Men of War: Assault Squad, który zgodnie z nazwą wykorzystuje silnik tego taktycznego RTS-a do odtworzenia starć z zombiakami z klasycznej serii japońskiej firmy Capcom. Podmieniono masę elementów graficznych, dodano nowe postacie, przeciwników i uzbrojenie oraz zmodyfikowano wiele mechanizmów rozgrywki, tak aby zbliżyć się do survival horroru. Wszystkim tym możemy bawić się w kampanii dla pojedynczego gracza, która pozwala odwiedzić sporo miejsc znanych fanom cyklu.