autor: Marcin Skierski
Modyfikacja DayZ z zombiakami w roli głównej pięciokrotnie zwiększyła sprzedaż gry ArmA II
Nieczęsto się zdarza, by fanowska modyfikacja znacząco wpłynęła na popularność gry. Najwyraźniej tak się jednak stało w przypadku taktycznej strzelaniny ArmA II, której sprzedaż wzrosła kilkukrotnie od czasu publikacji moda DayZ.
Wydany kilka tygodni temu mod DayZ do strzelaniny ArmA II staje się niezwykle popularny wśród graczy. Okazuje się, że fanowskie dzieło przyczyniło się do zwiększenia popularności produkcji studia Bohemia Interactive.
Twórcy zdradzili, że od czasu opublikowania moda DayZ, sprzedaż ArmA II poprawiła się pięciokrotnie. Tak duży przyrost jest zadziwiający tym bardziej, że modyfikacja znajduje się dopiero w fazie alfa. Jej autor, znany pod pseudonimem Rocket, planuje wypuszczenie jeszcze wielu poprawek, więc w przyszłości całość będzie zapewne bardziej dopracowana.
Modyfikację bardzo chwali Marek Spanel ze studia Bohemia Interactive. W wywiadzie dla serwisu Kotaku wypowiedział się m.in. na temat ewentualnej kompatybilności DayZ z nadchodzącą grą ArmA III. Z pewnością będą trwały nad tym prace, ale stosowne wsparcie uda się zapewnić nie wcześniej niż za rok. Powodem jest konieczność przepisania i zoptymalizowania kodu pod nowy silnik graficzny.
Modyfikacja DayZ do działania potrzebuje pełnej wersji gry ArmA II oraz dodatku ArmA II: Operation Arrowhead. Rocket zawarł w swoim dziele stary, ale sprawdzony pomysł walki z zombiakami. Nieumarli otrzymali własne zestawy animacji, a konieczność przetrwania ich ataków dość mocno odmienia rozgrywkę. Autor postarał się również o zaimplementowanie dodatkowych broni i pojazdów, wprowadził nowy system medyczny i sporo mniejszych obiektów, które pozytywnie wpływają na szczegółowość otoczenia.
Bardzo dużym atutem DayZ wpływającym na jego popularność jest implementacja systemu przypominającego produkcje MMO. Mod przechowuje bowiem postać gracza na głównym serwerze, dzięki czemu niezależnie od wybranego serwera, zawsze wczytamy rozgrywkę w miejscu, gdzie skończyliśmy ostatnim razem. Jeśli dodamy do tego elementy walki o przetrwanie, konieczność jedzenia i picia, to gracze odczuwają spory związek ze sterowaną postacią. Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie internetowej.
ArmA II to kontynuacja popularnej taktycznej strzelaniny, w której akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby. Produkcja studia Bohemia Interactive od konkurencji wyróżnia się m.in. obszernymi mapami oraz dość wysokim poziomem realizmu prowadzonych starć. Twórcy przygotowali zarówno kampanię dla jednego gracza, jak i tryb multiplayer. Ciągle trwają prace nad trzecią częścią serii, która powinna zadebiutować na rynku jeszcze w tym roku.