Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 sierpnia 2021, 15:09

Mapa GTA 5 w rzeczywistości; fan poświęcił 400 godzin na jej wymodelowanie

Fan GTA 5, zamknięty w domu z powodu pandemii, postanowił wymodelować i wydrukować w 3D mapę Los Santos i okolic. Po ponad 400 godzinach pracy przyznał, że był to najbardziej wymagający projekt, nad jakim kiedykolwiek pracował.

W czasie pandemii jedni oglądali filmy i seriale na Netflixie, a inni nadrabiali zaległości growe. Ale nie Dom Riccobene, który na co dzień zajmuje się odtwarzaniem rzeczywistych lokacji w postaci tzw. rzeźb danych (ang. data sculptures). Znudzony projektant sięgnął co prawda po GTA 5, którego jest fanem od premiery w 2013 roku, ale zamiast przechodzić fabułę czy zwiedzać wirtualny świat, postanowił przenieść go do rzeczywistości. Wydrukowany w 3D efekt ponad 400 godzin jego pracy możecie zobaczyć poniżej.

Podczas gdy grafiki 2D mapują dane na klasyczne zmienne wizualne, takie jak rozmiar, kolor, kształt czy położenie, rzeźby danych (ang. data sculptures) robią to samo również dla dodatkowego zestawu cech — zapachu, tekstury, kształtu 3D, smaku, skali itd.

Co ciekawe, Dom Riccobene rozpoczął swój projekt od Red Dead Redemption 2. Za pomocą niestandardowego skryptu przeskanował tereny i budynki, by móc wykorzystać zapisane w wysokiej rozdzielczości dane do stworzenia ogromnej mapy 3D. Dopiero później ta sama technologia została użyta w GTA 5. Dzięki niej po naciśnięciu skrótu klawiszowego możliwe było zebranie danych o zabudowaniach znajdujących się w promieniu 500-1000 metrów od postaci gracza. Jeden taki skan zawierał ponad milion współrzędnych; w sumie niestrudzony internauta zebrał ich około 500 milionów, poświęcając na samo skanowanie jakieś 100 godzin.

Następnie Dom Riccobene zmapował swoje dane z rzeczywistymi współrzędnymi, co pozwoliło mu stworzyć siatkę geograficzną Los Santos i okolic. Wreszcie mógł zabrać się za drukowanie – prostsze fragmenty mapy były gotowe w godzinę, ale te bardziej skomplikowane, na których roiło się od budynków, powstawały nawet pół doby. Wydruk pełnego obszaru zajął w sumie jakieś 125 godzin.

Mapa Los Santos została stworzona w ponad 400 godzin rozłożonych na jeden rok. Kolejnych dwieście Dom Riccobene poświęcił jednak na odwzorowanie świata znanego z Red Dead Redemption II, od którego cały projekt – określany przez Riccobene mianem najprzyjemniejszego, ale i najbardziej wymagającego w jego dotychczasowej karierze – się zaczął. Twórca ma nadzieję, że niedługo będzie mógł pochwalić się kolejnym osiągnięciem.

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej