autor: Kamil Zwijacz
Mafia III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: informacje o dodatkach]
Mafia III to kolejna odsłona popularnej serii gangsterskich gier akcji, w której tym razem zmierzymy się z włoską mafią. W niniejszym kompendium zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące tego projektu i jak wszystkie pozostałe tego typu artykuły, tak i ten będziemy stale rozwijać i aktualizować.
Aktualizacja #9 (22 sieprnia 2017 roku): dodatkowe informacje o rozszerzeniach fabularnych (dział 5.1).
Aktualizacja #8 (26 kwietnia 2017 roku): informacje o demie, premierze dodatku Faster, Baby! i popularności (działy 5.1, 6.3 i 6.4)
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne
- 2. Fabuła (2.1. Bohaterowie, 2.2. Miejsce akcji)
- 3. Rozgrywka (3.1. Walka, 3.2. Eksploracja, porucznicy, przejmowanie lokacji, 3.3. Rasizm w grze i materiały wideo z E3 2016)
- 4. Pozostałe (4.1. Ciekawostki, 4.2. Szczegóły polskiego wydania, 4.3. Edycja kolekcjonerska. 4.4. Ścieżka dźwiękowa)
- 5. Dodatki (5.1. Płatne dodatki, 5.2. Darmowe DLC)
- 6. Informacje popremierowe (6.1. Odbiór mediów, 6.2. Problemy techniczne, 6.3 Popularność, 6.4. Demo)
- 7. Multimedia
Mafia III to kolejna odsłona popularnej serii trzecioosobowych gier akcji. Po raz pierwszy o produkcji usłyszeliśmy w 2012 roku, ale oficjalna zapowiedź projektu odbyła się dopiero trzy lata później. Tytuł przeznaczony na konsole PlayStation 4, Xbox One oraz komputery osobiste ukazał się 7 października 2016 roku. Został stworzony przez nowy-stary zespół Hangar 13. Sytuacja jest o tyle ciekawa, że pierwszą odsłonę cyklu – Mafia: The City of Lost Heaven – wyprodukowało studio Illusion Softworks, które w 2008 roku zmieniło nazwę na 2K Czech. Firma została jednak w 2014 roku zlikwidowana, ale wielu pracowników znalazło zatrudnienie u nowego amerykańskiego dewelopera. Krótko pisząc, pomimo zawirowań związanych z nazwą firmy, Mafia III została tak naprawdę stworzona przez osoby, które pracowały przy poprzednich częściach.
2. Fabuła
Mafia III opowiada o przygodach Lincolna Clay’a, który po latach walki podczas wojny w Wietnamie wraca do rodzinnego miasta. Bohater powiązany z organizacją przestępczą zamierza zrezygnować z takiego życia, jednak jego przybrana rodzina zostaje zdradzona i wymordowana przez włoską mafię. Clay postanawia się zemścić na osobach odpowiedzialnych za zbrodnię, ale by tego dokonać, musi stworzyć nową organizację, która zdominuje kryminalny półświatek. Cała akcja rozgrywa się na przestrzeni dziewięciu miesięcy w roku 1968.
2.1. Bohaterowie
Najważniejsi bohaterowie to:
- Lincoln Clay – główna postać w grze, sierota, były żołnierz walczący w Wietnamie;
- Cassandra – liderka haitańskiego gangu, współpracuje z Clay’em, Burkem i Scalettą głównie ze względu na bardzo złe relacje z Salem Marcano;
- Burke – szef irlandzkiego gangu, współpracujący z głównym bohater w walce z włoską mafią;
- Vito Scaletta – główny bohater z gry Mafia II, tym razem występujący w roli sojusznika Clay’a;
- Sal Marcano – głowa włoskiej mafii, główny antagonista.
Inne postacie:
- Ojciec James – ksiądz, który prowadził sierociniec, gdzie wychowywał się Clay;
- John Donovan – kolega Clay’a, który walczył z nim w Wietnamie. Obecnie jest agentem CIA.
2.2. Miejsce akcji
Akcja gry Mafia III rozgrywa się w Nowym Bordeaux – wirtualnym odpowiedniku Nowego Orleanu, przy czym metropolia nie została odwzorowana 1:1 i jest autorską wizją twórców, w której występują fikcyjne elementy. Deweloperzy starali się jednak jak najdokładniej odwzorować klimat miasta z okresu, w którym rozgrywa się przygoda Lincolna Clay’a. Świat gry jest w pełni otwarty i jak przystało na porządny sandbox, wypełniono go rozmaitymi aktywnościami.
Miasto zostało podzielone na dziewięć dzielnic, które znacznie różnią się od siebie. Są to np. slumsy, strefa przemysłowa, okolice portu itd. W każdej z nich dostępne są odrębne misje i aktywności związane z działalnością przestępczą.
3. Rozgrywka
Mafia III to trzecioosobowa gra akcji osadzona w otwartym świecie i przeznaczona do zabawy w ramach single playera. Rozgrywka w wielu aspektach nawiązuje do innych gier, w tym oczywiście serii Grand Theft Auto. Podczas zabawy uczestniczymy w rozmaitych aktywnościach, podzielonych na misje fabularne oraz zadania poboczne, przy czym te drugie są bardzo związane z głównym wątkiem.
3.1. Walka
Gameplay podzielony jest na dwa główne aspekty – walkę oraz eksplorację. W pierwszym przypadku mamy do czynienia ze strzelanką czerpiącą inspiracje chociażby z cyklu Gears of War, który spopularyzował system osłon. Clay nie jest jednak superbohaterem, przyjmującym na klatę setki kul bez żadnych większych szkód dla zdrowia. By wychodzić zwycięską ręką z pojedynków, należy chować się za osłoną, przemieszczać się między nimi oraz oczywiście celnie strzelać. Deweloperzy zatroszczyli się o rozmaite bronie w tym pistolet Alfredsson M419 i strzelbę Barker 390, a w przypadku podejścia przeciwnika na bliską odległość można uderzyć go aktualnie trzymanym narzędziem mordu.
Mafia III została jednak tak skonstruowana, by nie wymuszać konkretnych zachowań na graczu, więc czasami zamiast używać siły, trzeba będzie się trochę skradać czy też śledzić gangstera, który może doprowadzić Clay’a do celu bez konieczności zabijania wielu osób.
W trakcie rozgrywki można łapać przeciwników i ich przesłuchiwać. Po wydobyciu z delikwenta cennych informacji stajemy przed wyborem – czy pozbawiamy go życia, czy też zmuszamy do dalszej współpracy z naszymi wspólnikami. W drugim przypadku zyskujemy dodatkowe zasoby.
3.2. Eksploracja, porucznicy, przejmowanie lokacji
Duże miasto eksplorujemy zarówno na własnych nogach jak i za pomocą pojazdów. Model jazdy to mieszanka realizmu z efektowną zręcznościówką. Oznacza to, że różne pojazdy prowadzą się inaczej i inaczej reagują chociażby na mokrą nawierzchnię. Dodatkową atrakcją jest możliwość modyfikowania maszyn (zmiana koloru karoserii, a także niektórych części), wśród których znajdują się m.in. limuzyny, sedany, auta sportowe, ciężarówki itd. Wszystkie zostały stworzone na podstawie rzeczywistych modeli aut jeżdżących dawniej po amerykańskich ulicach.
Podczas swojej przygody Clay odwiedzi wiele różnych miejsc, które musimy odbijać z rąk włoskiej mafii. Po zwróceniu na siebie uwagi lokalnego bossa, pokonaniu go i jego podwładnych, kontrolę nad zdobytym terenem przekazujemy jednemu z „poruczników”, którymi są główni współpracownicy wymienieni w dziale „Bohaterowie”. Dobre relacje z nimi wpływają m.in. na dostępne przedmioty, ujawniają kolejne szczegóły fabularne i nie tylko.
Aktualizacja #1:
Przejmowanie poszczególnych dzielnic wymaga od gracza wykonania szeregu zadań mających na celu osłabienie lokalnego bossa. Misje można sobie ułatwić, zakładając podsłuchy, dzięki czemu podczas wykonywania zlecenia widzimy wrogów przez ściany, oznaczamy główne cele i nie tylko. By tego dokonać, należy dotrzeć do zazwyczaj dobrze strzeżonej głównej skrzynki telefonicznej i zaliczyć prostą minigierkę logiczną.
Pojazdy dzielą się na dwie główne kategorie – te, które jeżdżą po ulicach Nowego Bordeaux oraz te, które odblokowujemy wraz z postępami w karierze. W pierwszym przypadku możemy ukraść wóz prawowitemu właścicielowi, ale nie możemy go zatrzymać na stałe. Z kolei fury otrzymane w trakcie przygody zostają z nami na zawsze i da się je przywoływać w dowolne miejsce, gdy poruszamy się pieszo.
Aktualizacja #2:
Deweloperzy opublikowali nowy materiał wideo, na którym skupili się na omówieniu modelu jazdy. Ze szczegółami oraz fragmentami rozgrywki zapoznacie się poniżej, ale pisząc w skrócie, różne rodzaje pojazdów będą zachowywać się na drodze inaczej i choć Mafia III nie jest symulatorem jazdy, to poszczególne modele aut zapewnią nam odmienne doznania. System ten ma sprawiać, że po wejściu do fury momentalnie poczujemy się jak w domu, ale szybko zauważymy różnice w prowadzeniu i pełne opanowanie pojazdu zajmie nam trochę czasu. Na zachowanie samochodu wpływać ma także typ nawierzchni.
3.3. Rasizm w grze i materiały wideo z E3 2016
Na targach E3 2016 zaprezentowano ponad 20-minutowy materiał z komentarzem twórców i fragmentami rozgrywki oraz nowy zwiastun. Dzięki nim możemy obejrzeć szereg rozmaitych elementów produkcji – od doboru broni przed misją, przez skradanie się, aż po dynamiczną wymianę ognia. Oczywiście przy okazji poznaliśmy także kilka lokacji i postaci, ale o wszystkim przekonacie się samemu oglądając poniże nagrania.
Dodatkowo tuż przed E3 poznaliśmy wpływ rasizmu na rozgrywkę. Podczas zabawy nierzadko zapuścimy się w miejsca, w których czarnoskórzy ludzie nie są zbyt mile widziani. W takich przypadkach możemy oczekiwać rozmaitych reakcji przechodniów, a czasami do akcji wkroczy nawet policja. W ten sposób deweloperzy starają się oddać rzeczywistość panującą w 1968 roku w Nowym Orleanie, na którym to mieście wzorowane jest Nowe Bordeaux.
4. Pozostałe
4.1. Ciekawostki:
- w rolę Vito Scaletty ponownie wcielił się Richard Pasqualone, znany także z takich gier jak: Fallout New Vegas, The Godfather II, The Sopranos: Road to Respect, Spec Ops: The Line, Resistance: Burning Skies;
- przy tworzeniu ścieżki dźwiękowej użyto utworów z dawnych lat, w tym: The Animals - House of the Rising Sun (1964), Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son (1969), Jimi Hendrix - All Along the Watchtower (1968) i The Rolling Stones - Paint it Black (1966).
4.2. Szczegóły polskiego wydania
Firma Cenega, polski dystrybutor gry Mafia III, ujawniła szczegóły rodzimego wydania. W naszym kraju dostępne są następujące edycje:
- standardowa (sugerowana cena 184,99 zł / 199,90 zł – wersja pudełkowa / cyfrowa na PC i 279,99 zł na konsolach);
- Deluxe (290 zł na PC i 369,99 zł na konsolach) – zawierać ma grę i przepustkę sezonową;
- Kolekcjonerska (499,99 zł na PC i 579,99 zł na konsolach) – zawierać będzie grę, przepustkę sezonową, ścieżkę dźwiękową na płycie winylowej, artbook, kolekcjonerskie grafiki i nieujawnione jeszcze elementy.
4.3. Edycja kolekcjonerska
Edycja kolekcjonerska gry Maifia III zawiera:
- płytę winylową Mafia III: Official Soundtrack of New Bordeaux z największymi hitami lat 60. w wykonaniu Otisa Reddinga i Carli Thomas, Sama Cooke’a, The Animals i wielu innych;
- drugą płytę winylową Mafia III: Original Game Score, ze ścieżką dźwiękową produkcji, skomponowaną przez Jessego Harlina i Jima Bonneya;
- dwie litografie;
- 56-stronicowy album z grafikami The art of Mafia III;
- nieśmiertelnik Lincolna Claya;
- podstawki pod napoje ze sztucznej skóry;
- przepustkę sezonową.
Wydanie to sprzedawane jest w Polsce w sugerowanej cenie 499,99 zł na PC i 579,99 zł na konsolach.
4.4. Ścieżka dźwiękowa
Mafia III oferuje bogatą ścieżkę dźwiękową z utworami z lat 60. XX wieku. Oprócz widocznych poniżej piosenek w produkcji można usłyszeć także ponad dwadzieścia oryginalnych kompozycji stworzonych przez Jessego Harlina (znany m.in. z Star Wars: Republic Commando) i Jima Bonney’a (pracował m.in. przy Mortal Kombat: Armageddon i BioShock Infinite).
Pełna lista utworów:
- ? And The Mysterians: “Ninety-Six Tears”
- The Animals: “We Gotta Get Out Of This Place”
- Aretha Franklin: “Chain of Fools,” “Respect”
- Barry Maguire: “Eve of Destruction”
- Beach Boys: “Help Me, Rhonda,” “Heroes and Villains,” “Wouldn’t It Be Nice”
- Beethoven Ben: “Dance of the Hours”
- Big Brother & The Holding Company: “Piece of My Heart”
- Blue Cheer: “Good Times Are So Hard To Find”
- Bobby Fuller Four: “I Fought The Law”
- Box Tops: “The Letter”
- Canned Heat: “On The Road Again”
- Chambers Brothers: “I Can’t Turn You Loose”
- Clarence Carter: “Slip Away”
- Clifton Chenier: “Ay-Tete-Fee”
- Count Five: “Psychotic Reaction”
- Cream: “White Room”
- Creedence Clearwater Revival: “Proud Mary,” “Fortunate Son,” “Bad Moon Rising,” “Born on the Bayou”
- Del Shannon: “Runaway,” “Keep Searchin’ (We’ll Follow The Sun)”
- Delta Rae: “Bottom of the River”
- Dewey Edwards: “I Let A Good Thing Go By”
- Diana Ross & The Supremes: “Love Child”
- Dusty Springfield: “Son of a Preacher Man”
- Eddie Floyd: “Knock on Wood”
- Elvis: “A Little Less Conversation”
- Etta James: “Don’t Go To Strangers”
- Four Tops: “Reach Out, I’ll Be There”
- Freddie Cannon: “Palisades Park”
- Iron Butterfly: “In A Gadda Da Vida”
- James Brown: “I Got You (I Feel Good)”
- Jefferson Airplane: “Somebody to Love,” “White Rabbit”
- John Lee Hooker: “One Bourbon, One Scotch, One Beer”
- Johnny Cash: “Folsom Prison Blues (Live),” “Ring of Fire”
- Jr. Walker and the All Stars: “Shotgun”
- L.C. Cooke: “Take Me For What I Am”
- Lightnin’ Hopkins: “Black Ghost Blues,” “Sinner’s Prayer,” “The Howling Wolf”
- Lightnin’ Slim: “G.I. Blues”
- Little Richard: “Long Tall Sally”
- Lonnie Youngblood: “Go Go Shoes”
- Martha and the Vendellas: “Nowhere to Run”
- Marvin Gaye: “You”
- Mercy Dee Walton: “Five Card Hand”
- Misfits: “You Belong To Me”
- Mourning Ritual (ft. Peter Dreimanis): “Bad Moon Rising”
- Otis Redding: “Sitting On The Dock Of The Bay,” “Hard To Handle”
- Otis Redding & Carla Thomas: “Tramp”
- Otis Spann: “Must Have Been The Devil”
- Patsy Cline: “Crazy”
- Paul Revere and the Raiders: “Kicks”
- Ramones: “Palisades Park”
- Roger Miller: “King of the Road”
- Roosevelt Sykes: “Hey Big Momma”
- Roy Orbison: “Running Scared”
- Rufus Thomas: “Walking The Dog”
- Sam and Dave: “Hold On, I’m Comin’,” “Soul Man”
- Sam Cooke: “Chain Gang,” “Wonderful World,” “Bring It On Home To Me,” “Another Saturday Night,” “I’m Gonna Forget About You”
- Sam the Sham and the Pharaohs: “Li’l Red Riding Hood”
- Sonny Rhodes: “You Better Stop”
- Status Quo: “Pictures Of Matchstick Men”
- Steppenwolf: “Desperation,” “Born To Be Wild”
- Supremes: You Keep Me Hangin’ On
- Temptations: “I Wish It Would Rain”
- The Animals: “House of the Rising Sun”
- The Avengers: “Paint It Black”
- The Band: “The Weight”
- The Chambers Brothers: “Time Has Come Today”
- The Dramatics: “Get Up and Get Down”
- The Duprees: “You Belong To Me”
- The Fun Sons: “Hang Ten”
- The Miracles: “You’ve Really Got A Hold On Me”
- The Rolling Stones: “Mother’s Little Helper,” “Paint It Black,” “Sympathy For The Devil,” “Street Fighting Man,”
- The Searchers: “Take Me For What I’m Worth,” “Needles & Pins”
- The Shadows of Knight: “I Got My Mojo Working”
- The Supremes: “Baby Love”
- The Tams: “What Kind of Fool (Do You Think I Am)”
- The Temptations: “Ain’t Too Proud To Beg”
- The Troggs: “Wild Thing”
- Three Dog Night: “One”
- Vanilla Fudge: “You Keep Me Hangin’ On”
5. Dodatki
5.1. Płatne dodatki
Mafia III doczekała się trzech rozszerzeń fabularnych, które można zakupić osobno, albo w ramach przepustki sezonowej.
Pierwszym z nich jest Faster, Baby! (Gaz do dechy!), w którym Lincoln wraz z Roxy Laveau stawia czoła skorumpowanemu szeryfowi, nękającemu działaczy na rzecz praw obywatelskich. W DLC pojawiły się nowe pojazdy oraz kaskaderski styl jazdy. Produkcja ukazała się 28 marca 2017 roku. Nabędziecie ją w cenach 59,99 zł (Xbox One), 63 zł (PlayStation 4) i 14,99 euro (ok. 64 zł – Steam).
Drugi dodatek nazwano Stones Unturned (Niedokończone sprawy). Musimy w nim zmierzyć się z dawnym rywalem, jeszcze z czasów wojny w Wietnamie, który pojawił się w mieście. Na szczęście możemy liczyć na pomoc agenta CIA Johna Donovana. Oprócz nowej przygody, projekt wprowadza do gry dodatkowe lokacje i wojskowe uzbrojenie. Rozszerzenie zadebiutowało 30 maja 2017 roku i kupicie je za 59,99 zł (Xbox One), 63 zł (PlayStation 4) i 14,99 euro (ok. 64 zł – Steam).
Ostatnim fabularnym rozszerzeniem jest wydane 25 lipca 2017 roku Sign of the Times (Znak czasów). Tym razem Lincoln musi stoczyć walkę z wyznawcami strasznego kultu, dokonującymi rytualnych zabójstw na terenie miasta. Co ciekawe, DLC pozwala też na wyremontowanie baru Sammy’ego. Jest to trochę tańszy dodatek, wyceniony na 34,99 zł (Xbox One), 42 zł (PlayStation 4) i 9,99 euro (ok. 43 zł – Steam).
5.2. Darmowe DLC
Mafia III otrzymała kilka darmowych DLC. Pierwszym był Judge, Jury and Executioner (zestaw nowych broni), który zadebiutował w listopadzie 2016 roku. Drugi, Outfit Content, czyli paczka kolejnych ubrań, zadebiutował w tym samym miesiącu. Trzecim dodatkiem (także z listopada) było Family Kick-Back. Jest to pakiet dodawany wcześniej do zamówień przedpremierowych. Zawiera trzy nowe bronie (Trench 1938, Camo, Gator) i tyle samo pojazdów (Smith Moray MX100, Lassiter Leopard, Berkley Stallion). Ostatnim z darmowych DLC było Custom Rides and Racing z grudnia 2016 roku, pozwalające brać udział w wyścigach, modyfikować pojazdy i nie tylko.
6. Informacje popremierowe
6.1. Odbiór mediów
Mafia III zadebiutowała na konsolach PlayStation 4, Xbox One oraz komputerach osobistych 7 października. Niestety premiery nie można zaliczyć do udanych, gdyż okazało się, że finalna wersja ciekawie zapowiadającej się produkcji jest bardzo nierówna, a w przypadku PC-towego wydania gracze borykają się z rozmaitymi błędami, o których piszemy nieco dalej. Pomijając kwestie techniczne, recenzenci narzekają przede wszystkim na mało zróżnicowaną rozgrywkę, średniej jakości grafikę czy też dziwnie zachowujące się SI. Z drugiej strony gra może się pochwalić ciekawą historią, świetną ścieżką dźwiękową oraz ogólnym klimatem. Wszystko to przełożyło się na następujące oceny:
- Hardcore Gamer – 4/5;
- Forbes – 8,1/10;
- Xbox Achievements – 77/100;
- IGN – 7,5/10;
- PlayStationLifeStyle – 7,5/10;
- Cheat Code Central – 3,5/5;
- Digital Spy – 2,5/5;
- The Guardian – 2/5.
6.2. Problemy techniczne
Strona techniczna gry Mafia III jest chyba jej największą bolączką. Sytuacja jest w miarę opanowana w wydaniu konsolowym - zupełnie inaczej wygląda ona w przypadku edycji pecetowej. Ta dla wielu osób to prawdziwa tragedia. Gra, choć nie wygląda zachwycająco, ma problemy ze stabilnym działaniem, spadkami animacji nawet na mocniejszych komputerach, samoczynnym wyłączaniem się oraz mnóstwem bugów, które pokazano chociażby na tym materiale wideo. Dodatkowo dochodzą do tego problemy ze sterowaniem, więc, krótko pisząc, jest źle. Co prawda, deweloper stara się łatać swój tytuł i dość szybko wypuścił pierwszy patch, w którym zniesiono blokadę animacji do 30 klatek na sekundę i poprawiono kontrolowanie postaci podczas zabawy na klawiaturze i myszce, ale to wciąż za mało, by mówić o porządnej PC-towej wersji.
6.3. Popularność
Pomimo licznych problemów technicznych i mieszanych opinii w mediach, Mafia III okazała się dużym sukcesem, gdyż w pierwszym tygodniu obecności na rynku, do sklepów powędrowało 4,5 miliona egzemplarzy, co jest nowym rekordem w historii firmy 2K Games.
Aktualizacja:
Firma 2K Games ujawniła, że ostatecznie gra nie spełniła oczekiwań sprzedażowych. Okazało się bowiem, że pomimo udanego startu, w późniejszym czasie produkcja nie cieszyła się takim zainteresowaniem, na jaki liczył wydawca. Do końca 2016 roku wysłano do sklepów „tylko” 5 milionów egzemplarzy, przez co większe przychody wygenerowało chociażby kilkuletnie GTA V czy sportowe WWE 2K17.
6.4. Demo
Pod koniec marca 2017 roku ukazała się wersja demonstracyjna gry, która pozwala przejść cały pierwszy akt. W razie kupna pełnego wydania, poczynione postępy zostaną przeniesione. Demo znajdziecie w sklepach: