Lords of the Fallen – kompendium wiedzy [Aktualizacja #4: wersja X360/PS3, GOTY Edition i inne]
W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy poświęcone grze Lords of the Fallen, na bieżąco uzupełniane o kolejne informacje na temat tego RPG akcji studia CI Games. W czwartej aktualizacji piszemy m.in. o screenach z wczesnej wersji gry na konsole siódmej generacji, Game of the Year Edition i zaktualizowanych wynikach sprzedaży.
- 1. Fabuła i świat
- 2. Rozgrywka (2.1. Informacje ogólne ; 2.2. Walka ; 2.3. Przeciwnicy ; 2.4. Śmierć i ryzyko ; 2.5. Rozwój postaci ; 2.6. Ekwipunek)
- 3. Technologia (3.1. Informacje ogólne ; 3.2. Wersja PC ; 3.3. Wersje konsolowe)
- 4. Inne informacje (4.1. Tryby gry ; 4.2. Dystrybucja ; 4.3. Ciekawostki)
- 5. Informacje popremierowe (5.1. Odbiór ; 5.2. Dodatki ; 5.3. Patche i aktualizacje ; 5.4. Reedycje ; 5.5. Przyszłość marki)
- 6. Multimedia
Lords of the Fallen to osadzona w mrocznych realiach fantasy gra RPG akcji z widokiem TPP, mocno inspirowana serią Dark Souls, jeśli chodzi o stylistykę, ogólny model rozgrywki i poziom trudności. Mamy tu do czynienia z dziełem polskiego studia CI Games (znanego przedtem z tytułów takich jak Enemy Front, Sniper: Ghost Warrior i Alien Rage), współopracowanym przez niemieckie Deck13 i dystrybuowanym poza Polską przez Bandai Namco Games. Tytuł powstał z myślą o pecetach i konsolach ósmej generacji (Xbox One, PlayStation 4). Jego premiera na całym świecie nastąpiła 28 października 2014 roku.
W tym tekście zbieramy najistotniejsze ujawnione do tej pory informacje na temat Lords of the Fallen, dzieląc je na kategorie tematyczne. Kompendium będzie na bieżąco aktualizowane o kolejne wieści ze strony dewelopera.
Aktualizacja #4 (5 czerwca 2015): Screeny z wczesnej wersji gry na X360 i PS3 [4.3], zaktualizowane wyniki sprzedaży [5.1], Game of the Year Edition [5.6] i patch 1.6 [5.4].
Aktualizacja #3 (9 marca 2015): Odnotowaliśmy premierę dodatku Ancient Labyrinth oraz wypuszczenie patcha 1.5 i darmowego soundtracku. Dodaliśmy też trailer wspomnianego rozszerzenia.
Aktualizacja #2 (2 stycznia 2015): Dodaliśmy sekcję 5. Informacje popremierowe, w której będziemy odnotowywali to, co dzieje z omawianą grą po jej wydaniu (co ważniejsze patche, DLC, wyniki sprzedaży etc.). Na początek piszemy tam o sequelu, wersji na urządzenia mobilne, dodatkach z Edycji Kolekcjonerskiej i rozszerzeniu Ancient Labirynth, dotychczasowych pięciu patchach do gry oraz wynikach jej sprzedaży.
Aktualizacja #1 (10 listopada 2014): Uzupełniliśmy kompendium o najważniejsze informacje, jakie ujawniły się wraz z debiutem gry. Nowości uświadczycie przede wszystkim w sekcji 4.3. Recepcja. Zaktualizowaliśmy też bazę multimediów, zwłaszcza o gameplaye ekipy tvgry.pl.
1. Fabuła i świat
Jak wspomniano we wstępie, akcja toczy się w mrocznym świecie fantasy. Przed ośmioma tysiącami lat ludzkość zbuntowała się przeciwko władającemu ich krainą bogu i zgładziła go – a przynajmniej tak się wtedy wydawało. Teraz upadłe bóstwo powraca, prowadząc armię demonów, która ma położyć kres cywilizacji człowieka. Do walki ze śmiertelnym zagrożeniem wysłany zostaje Harkyn – osobnik mający na sumieniu najcięższe grzechy. Trzeba tu nadmienić, że w uniwersum Lords of the Fallen zbrodniarzy nie karze się śmiercią – władcy ludzkiej krainy dążą do znalezienia sposobu na całkowite wykorzenienie zła z natury człowieka, wobec czego konsekwencję przewin stanowi tatuowanie winowajcom twarzy we wzory upamiętniające po wsze czasy dokonane przez nich czyny. I to właśnie w rękach postaci, której fizjonomię szpecą znaki wszelkich możliwych przestępstw i grzechów, ma spocząć los ludzkości.
Droga do jej ocalenia (i do odkupienia dla Harkyna) wiedzie przez trzy rozległe lokacje, coraz bardziej zbliżające bohatera do stanięcia twarzą w twarz ze złym bogiem. Każdy z tych obszarów ma częściowo otwartą strukturę, tj. składa się z szeregu pomniejszych, zróżnicowanych terenów, między którymi można przemieszczać się w wybranej kolejności. Oprócz tego nie brakuje wielu sekretnych miejsc i przejść; ich odkrywanie wiąże się zwykle ze znacznymi profitami. Fabuła i wiedza o uniwersum jest przedstawiana graczowi w bardziej przejrzysty i mniej subtelny sposób niż w Dark Souls, choć gromadzenie informacji i tak wymaga nieco zaangażowania i pomyślunku. Rzecz jasna, nie brakuje scenek przerywnikowych i rozmów z postaciami niezależnymi (oferujących kwestie dialogowe do wybierania, niekiedy odbijające się mniej lub bardziej wyraźnie na przebiegu rozgrywki), ale by w pełni zrozumieć świat i wydarzenia, trzeba myszkować za zapiskami, przyglądać się lokacjom, czytać opisy przedmiotów etc. Przejście gry zajmuje co najmniej 20 godzin, ale warto mieć na uwadze, że fabuła może zostać doprowadzona do trzech różnych finałów.
2. Rozgrywka
2.1. Informacje ogólne
Choć bohater i jego wygląd jest nam z góry narzucony, to przy rozpoczęciu zabawy możemy przynajmniej wybrać jedną z trzech klas postaci: wojownika, kleryka lub łotrzyka. Podobnie jak w Dark Souls, rozgrywka koncentruje się na walce [por. sekcja 2.2], cechującej się wysokim poziomem trudności (choć nie aż tak wysokim, jak w dziełach From Software) i stawiającej na ostrożne, taktyczne podejście w starciach z pojedynczymi przeciwnikami, w tym potężnymi bossami [2.3]. Istotną rolę w zabawie odgrywa system śmierci i igranie z niebezpieczeństwem poprzez odkładanie magazynowania punktów doświadczenia [2.4], a w toku przezwyciężania niebezpieczeństw bohater rozwija swoje możliwości (w tym zdolności magiczne) [2.5] i jest nagradzany coraz lepszym rynsztunkiem różnego rodzaju [2.6].
2.2. Walka
Harkyn dysponuje stosunkowo szerokim wachlarzem ataków o różnych sile rażenia i czasie wyprowadzania. System kombosów jest uproszczony, jako że gra wymusza, jak wspomniano, ostrożność w trakcie starć – każde wrogie trafienie pozbawia Harkyna sporej ilości zdrowia, więc bezmyślne trzymanie przycisku ataku prowadzi zwykle do szybkiego zgonu. Konieczne jest zapoznawanie się z atakami przeciwników (obserwowanymi przy jednoczesnym ich unikaniu lub blokowaniu) i korzystanie z chwilowych luk w obronie nieprzyjaciół. Dodatkowe utrudnienie stanowi pasek kondycji, ograniczający liczbę akcji (np. uników), jakie Harkyn może wykonać w krótkim czasie. Niekiedy można sobie pomóc otoczeniem, np. wabiąc ciężkozbrojnego wojownika na kładkę z kruchych desek, które złamią się pod jego ciężarem i poślą go w przepaść.
2.3. Przeciwnicy
Mamy tu do czynienia z menażerią obejmującą zarówno groźnych humanoidalnych wojowników, strzelców, magów etc., jak i rozmaite bestie. Twórcy postawili sobie za punkt honoru wykreowanie bestiariusza ze zróżnicowanymi, wytrzymałymi i oryginalnymi przeciwnikami dysponującymi szerokim wachlarzem akcji, jakie mogą przeprowadzać. Dla przykładu – spotykamy pająki, z którymi trzeba szybko się uporać, zanim złożą jaja i doprowadzą po paru chwilach do pojawienia się na polu bitwy swojego potomstwa.
Osobną kategorią wrogów są bossowie – tytułowi lordowie, których pokonanie jest warunkiem stanięcia oko w oko z upadłym bogiem. Są to zwykle istoty znacząco przerastające Harkyna, dysponujące wyraźnie bogatszą i bardziej śmiercionośną paletą ataków niż reszta przeciwników. Nierzadko w walce z nimi zachodzą szczególne okoliczności, związane np. z dodatkowymi niebezpieczeństwami na arenie. Oprócz tego pojedynki z bossami dzielą się na fazy – sytuacja (np. styl walki przeciwnika) zmienia się wraz z uszczuplaniem paska zdrowia wroga. Warto też wspomnieć, że pokonanie lorda daje możliwość przekroczenia portalu do demonicznego wymiaru, gdzie czekają mroczne tereny do eksploracji, grupy wrogów i obfite skarby.
2.4. Śmierć i ryzyko
Grę zapisuje się w określonych punktach. Możemy też zmagazynować wtedy posiadane punkty doświadczenia, aby nie ryzykować ich utratą w razie zgonu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by tego nie robić – gra wręcz zachęca do tego, oferując premie do ilości zdobywanego doświadczenia za długą zabawę bez stosowania „zabezpieczenia”. Niemniej, ważąc się na to, trzeba mieć na uwadze, że śmierć oznacza nie tylko konieczność powtórzenia potencjalnie długiej sekcji, ale także utratę części zgromadzonych PD. Co prawda, zabrane punkty można ocalić, wracając szybko na miejsce zgonu (gdzie jeszcze przez jakiś czas unosi się duch Harkyna), jednak biorąc pod uwagę, że licznik nieustannie uszczupla ilość pozostałego na placu boju doświadczenia, rozstanie się z życiem zwykle jest dla gracza bolesne w skutkach. Niemniej, nie ma tu mowy o takim „hardkorze” jak w Dark Souls – dla przykładu, przeciwnicy wracają do życia znacznie rzadziej niż w grze studia From Software (dzieje się to tylko po wyjściu z lokacji lub wyłączeniu gry).
2.5. Rozwój postaci
Klasa wybrana przy rozpoczęciu zabawy wpływa jedynie na początkowy ekwipunek i poziom atrybutów. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w toku rozgrywki np. wyposażyć wojownika w umiejętności łotrzyka. Jak wspomniano, w trakcie przygody jesteśmy nagradzani punktami doświadczenia (przede wszystkim za zwyciężonych przeciwników). Zdobywszy dostateczną ich ilość, rozdzielamy je między rozwój kilku podstawowych współczynników Harkyna albo zaklęcia z trzech drzewek. Magia oferuje potężne (i przez to nieczęsto stosowane) czary w rodzaju ognistego pocisku czy klonowania, tworzącego kilka iluzorycznych kopii bohatera, które dezorientują wroga.
2.6. Ekwipunek
Twórcy przygotowali 11 różnych typów oręża, oferujących zróżnicowany wachlarz ataków i wymuszających inny styl walki – mamy tu m.in. ciężkie młoty, broń drzewcową i szybkie naręczne ostrza. Na szczególną uwagę zasługuje magiczna rękawica, oferująca trzy rodzaje ataków dystansowych, które można dodatkowo modyfikować na różne sposoby. W obrębie każdej kategorii występują szereg odmiennych przedmiotów, różniących się wyglądem i statystykami. Podobnie jest z pancerzami, choć mają one jeszcze jedną istotną właściwość, a mianowicie znacząco różnicują mobilność Harkyna – np. zakuci w ciężką płytówkę wojownika, jesteśmy wyraźnie wolniejsi niż wówczas, gdy mamy na sobie szaty kleryka (ale w zamian dysponujemy oczywiście lepszą ochroną przed trafieniami). Cechy przedmiotów można poprawiać, umieszczając w nich magiczne runy. Nie brakuje także mikstur, zwłaszcza lecznicych, które ratują nam skórę podczas ciężkich bojów – ich zapas możemy odnawiać co jakiś czas w punktach zapisywania stanu gry.
3. Technologia
3.1. Informacje ogólne
Lords of the Fallen powstało na autorskim silniku studia Deck13, nazwanym Fledge Engine. Jest to zaawansowana technologia, która generuje szczegółową i efektowną oprawę graficzną, godnie wykorzystującą możliwości oferowane przez konsole ósmej generacji. Wersje na wszystkie trzy docelowe platformy sprzętowe gry są sobie zasadniczo równe, jeśli chodzi o jakość strony wizualnej.
3.2. Wersja PC
Wymagania sprzętowe Lords of the Fallen są następujące:
Minimalna specyfikacja:
- System operacyjny: 64-bitowy Windows Vista (SP2) / 7 (SP1) / 8
- Procesor: Intel Core 2 Quad Q8400 2.66 GHz / AMD Phenom II X4 940 3 GHz
- Pamięć RAM: 6 GB
- Karta grafiki: GeForce GTX 460 lub lepsza
- Wolne miejsce na dysku: 25 GB
Zalecana specyfikacja:
- System operacyjny: 64-bitowy Windows Vista (SP2) / 7 (SP1) / 8
- Procesor: Intel Core i7-3770 3.5 GHz / AMD FX-8350 X8 4 GHz
- Pamięć RAM: 8 GB
- Karta grafiki: GeForce GTX 560
- Wolne miejsce na dysku: 25 GB
3.3. Wersje konsolowe
Oba wydania (na PlayStation 4 i na Xboksa One) działają z szybkością ok. 30 klatek na sekundę, jednak różnią się między sobą, jeśli chodzi o wspieraną rozdzielczość ekranu – urządzenie firmy Sony oferuje 1080p, podczas gdy konsola Microsoftu „wyciąga” tylko 900p.
4. Inne informacje
4.1. Tryby gry
Lords of the Fallen oferuje wyłącznie rozgrywkę dla pojedynczego gracza – nie uświadczymy tu żadnej formy multiplayera (nawet znanego z Dark Souls odwiedzania innych graczy w ich światach). Niemniej, zabawa nie kończy się na jednokrotnym ukończeniu kampanii, jako że do dyspozycji oddano także tryby „Nowa Gra +” i „Nowa Gra ++” (pozwalające przejść grę jeszcze raz przy użyciu rozwiniętej i dobrze wyposażonej postaci, którą skończyliśmy poprzednią rozgrywkę).
4.2. Dystrybucja
Światowym wydawcą Lords of the Fallen została firma Bandai Namco Games, natomiast dystrybucją w Polsce zajęło się samo CI Games. Gra trafi na polski rynek z kinową lokalizacją (przetłumaczono tylko napisy) w sugerowanych cenach 109,90 zł (PC) i 219,90 zł (XOne/PS4). Oprócz wydania standardowego, dostępne są także edycja limitowana (zawierająca soundtrack, DLC Szyfr Mnicha i trzy unikatowe bronie) i kolekcjonerska. W skład tej ostatniej wchodzą 20-centymetrowe popiersie Harkyna (ręcznie malowane), artbook w twardej oprawie, materiałowa mapa świata gry, płyta ze ścieżką dźwiękową, a także dodatki DLC Szyfr Mnicha i Lwie Serce – a wszystko to zapakowane w okazałe pudełko kolekcjonerskie. Cena tego wydania wynosi 399 zł (PC) lub 499 zł (XOne/PS4).
4.3. Ciekawostki
- Całkowity koszt stworzenia i wypromowania Lords of the Fallen wyniósł ponad 40 milionów złotych (32 miliony na produkcję i 10 milionów na marketing).
- W maju 2015 roku Tomasz Gop pokazał, jak wyglądała prototypowa wersja Lords of the Fallen w czasach, gdy gra była tworzona jeszcze z myślą o Xboksie 360 i PlayStation 3. Zrobił to przy okazji opowiadania o kulisach powstawania swojego dzieła.
5. Informacje popremierowe
5.1. Odbiór
Oceny: Lords of the Fallen spotkało się ze stosunkowo ciepłym przyjęciem graczy na całym świecie. Według serwisu Metacritic średnia ocen tego tytułu wynosi 73% na PC (36 recenzji), 68% na PS4 (45 recenzji) i 71% na XOne (13 recenzji). Krytycy zazwyczaj chwalą przyjemny system walki i ładną oprawę wizualną, ganiąc przy tym liczne błędy i problemy ze stabilnością gry w wersji PC. Zobaczcie też nasz tekst:
Sprzedaż: Na początku listopada 2014 roku – mniej więcej tydzień po premierze Lords of the Fallen – studio CI Games poinformowało, że jego dzieło rozeszło się w nakładzie 200 tysięcy egzemplarzy, a 700 tysięcy trafiło do sklepów. Półtora miesiąca później dowiedzieliśmy się, że 30 procent sprzedanych kopii miało formę cyfrową, ale nie podano, ile jeszcze egzemplarzy w tym czasie trafiło w ręce graczy. Pod koniec marca 2015 roku twórcy mówili o ok. 900 tysiącach sprzedanych egzemplarzy. Nie jest to porywający wynik jak na produkcję AAA, jednak w zupełności wystarczający dla CI Games – jeszcze przed premierą twórcy mówili, że sprzedaż na poziomie pół miliona kopii wystarczy, by zwróciły się koszta powstania Lords of the Fallen (przypominam: nieco ponad 40 milionów złotych). Obecnie gra widnieje w bibliotekach ok. 220 tysięcy użytkowników Steama (wg danych SteamSpy).
5.2. Dodatki
Dodatki zostały uszeregowane w kolejności ich udostępniania.
Ancient Labyrinth: Jedyny popremierowy dodatek, wypuszczony 3 marca 2015 roku. Wprowadził nową lokację (bibliotekę będącą tytułowym prastarym labiryntem), w której zajmujemy się sprawą nieśmiertelnych demonów i mierzymy się z Lordem potrafiącym zmieniać swoje zdolności podczas walki. Nie zabrakło także zadań pobocznych, nowych przedmiotów i zagadek do rozwiązania. Zobacz więcej
Edycja Kolekcjonerska: W jej skład weszły trzy DLC:
- Monk’s Decipher / Szyfr Mnicha – dodaje małe zadanie poboczne, polegające na aktywacji trzech run przy okazji przechodzenia pierwszych etapów gry. Nagrodą za jego wykonanie jest kompas, który nieco ułatwia wykrywanie rozmaitych sekretów.
- Lionheart Pack / Zestaw Lwiego Serca – dodaje wyjątkowy komplet zbroi i broni.
- Demonic Weapons Pack / Zestaw Demonicznych Broni – dodaje cztery bronie.
5.3. Patche i aktualizacje
Lords of the Fallen doczekało się kilku patchów (więcej na pecetach niż na konsolach), które naprawiały rozmaite bolączki trapiące dzieło CI Games. Ostatni z nich – oznaczony numerem 1.6 (na PC) – został wypuszczony w drugiej połowie marca 2015 roku.
Oprócz tego na początku stycznia pecetowi posiadacze omawianej produkcji otrzymali za darmo ścieżkę dźwiękową, składającą się z 15 utworów.
5.4. Reedycje
26 czerwca 2015 roku zadebiutuje Lords of the Fallen: Game of the Year Edition w wersji PC, PS4 i XOne. Jest to zbiorcze wydanie, zawierające „podstawkę” i wszystkie dotychczasowe dodatki do niej (zarówno drobiazgi z edycji kolekcjonerskiej, jak i Ancient Labyrinth).
5.5. Przyszłość marki
Kontynuacja: W połowie grudnia 2014 roku Tomasz Gop zakomunikował, że kontynuacja Lords of the Fallen jest w produkcji. Jej premiera ma nastąpić w 2017 roku. Zobacz więcej
Konwersja mobilna: W tym samym czasie CI Games poinformowało, że Lords of the Fallen doczeka się wersji na urządzenia mobilne z systemami iOS i Android, opartej na modelu free-to-play. Nie będzie to uproszczony port z pecetów i konsol ósmej generacji, lecz odrębna produkcja, przystosowana do specyfiki smartfonów i tabletów (vide Hellraid: The Escape). Jej premiera ma nastąpić jeszcze w 2015 roku.
6. Multimedia
- Poradniki do Lords of the Fallen
- Przedpremierowe teksty o Lords of the Fallen na gry-online.pl
- Oficjalna strona internetowa gry Lords of the Fallen