autor: Bartosz Świątek
Ładna grafika i szybszy czas ładowania - tego chcą gracze według GameTrack
Wyniki badania GameTrack przeprowadzonego przez ISFE oraz Ipsos MORI wskazują, że gracze są najbardziej zainteresowani ładną grafiką i szybkim wczytywaniem gier. Znacznie mniejsze emocje wzbudzają takie funkcje, jak streaming, tryby przenośne czy VR.
Stowarzyszenie ISFE oraz firma analityczna Ipsos MORI przeprowadziły (za portalem Gamesindustry.biz) badanie GameTrack, poświęcone przyzwyczajeniom graczy z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Hiszpanii oraz Włoch (przeprowadzono je na reprezentatywnej próbce 8000 osób). Jednym z zagadnień były oczekiwania wobec kolejnej generacji konsol. Ankietowani przywiązują największą wagę do grafiki - wskazało ją 68% graczy (przy czym uwzględniając wyłącznie posiadaczy konsol statystyka jest wyższa o kolejne 10%).
Porównywalne znaczenie ma dla graczy szybkie ładowanie się cyfrowych gier, na które wskazało 63% pytanych (71% po wzięciu pod uwagę jedynie konsolowców). Co ciekawe, pomimo dużego zainteresowania nowoczesną grafiką, tylko 40% pytanych uznało za ważną rozdzielczość 8K (pośród posiadaczy konsol statystyka wzrasta do 49%). Nie jest to może wynik porażająco niski, ale większe emocje wzbudziły w ankietowanych takie rzeczy, jak kontrolery ruchu (49 / 57%), wsteczna kompatybilność (48 / 59%) czy możliwość uruchamiania gier na fizycznych nośnikach (wskazało ją 47% badanych - 58% pośród konsolowców).
Zainteresowanie streamowaniem gier wyraziło 44% pytanych (51% posiadaczy konsol). Dość podobnie wypadły odpowiedzi na pytanie o pozagamingowe aplikacje (41 / 52%). Jeszcze mniejszą popularnością cieszą się wirtualna rzeczywistość (37 / 43%) oraz tryby przenośne, takie jak handheld mode, będący flagową funkcją Nintendo Switch (38 / 45%). Ten ostatni detal jest o tyle ciekawy, że kontrastuje ze świetną sprzedażą konsoli wielkiego „N” (choć trzeba przyznać, że większość statystyk na ten temat pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a nie Europy - przykładowo, w Polsce Switch cieszy się znikomą popularnością).
Ciekawe informacje płyną też z analizy wyników w poszczególnych krajach. Dla przykładu, Niemcy zdają się przywiązywać zauważalnie mniejszą wagę do wielu konkretnych funkcji (przykładowo, tryby przenośne interesują tylko 24% niemieckich graczy). Innym punktem, który odbiega od europejskiej normy jest brytyjskie zainteresowanie streamingiem (58%) oraz aplikacjami niemającymi związku z grami (52%).