autor: Michał Jodłowski
Kwartalne wyniki finansowe EA – ogromny wzrost sprzedaży w dystrybucji cyfrowej na konsolach
Firma Electronic Arts podzieliła się wynikami finansowymi za drugi kwartał fiskalny, który dobiegł końca 30 września. EA zamknęło ten okres przychodem netto rzędu 990 milionów dolarów, przekraczając tym samym pierwotne przewidywania. W sprawozdaniu można też zauważyć ogromny wzrost sprzedaży za pośrednictwem dystrybucji cyfrowej, zwłaszcza na konsolach.
Amerykański gigant wydawniczy, Electronic Arts, udostępnił w sieci najnowsze sprawozdanie finansowe obejmujące okres drugiego kwartału roku fiskalnego 2015, który dobiegł końca 30 września. W tym czasie firma uzyskała przychód netto rzędu 990 milionów dolarów [według ogólnie przyjętych zasad rachunkowości – ang. GAAP], co jest kwotą przekraczającą pierwotne przewidywania kwartalne w wysokości 965 milionów dolarów, w związku z czym zwiększono przewidywania roczne z 4,1 miliarda dolarów na 4,175 miliarda dolarów (na zasadach non-GAAP, czyli niestosowanych ogólnie). Choć w porównaniu z poprzednim kwartałem jest to słabszy wynik (do 30 czerwca zanotowano przychód netto w wysokości 1,21 miliarda dolarów), to względem analogicznego okresu w roku poprzednim mamy do czynienia ze sporym wzrostem, gdyż wówczas EA ogłosiło osiągnięcie przychodu na poziomie 695 milionów dolarów. W sumie Electronic Arts uzyskało 3 miliony dolarów zysku w omawianym kwartale, co również jest znaczącą poprawą w porównaniu do zeszłorocznych strat w wysokości 273 milionów dolarów w tym samym przedziale czasowym.
Raport pokazuje, że coraz większą popularnością cieszy się dystrybucja cyfrowa, zwłaszcza na konsolach, na których zanotowano skok rzędu oszałamiających 95% względem analogicznego okresu w roku poprzednim. Pozostałe platformy, tj. pecety i urządzenia mobilne, zapewniły znacznie mniejszy wzrost, bo jest to odpowiednio 6 i 11% względem drugiego kwartału roku fiskalnego 2014.
Oczywiście należy pamiętać, że pod pojęciem „dystrybucja cyfrowa” nie kryje się wyłącznie sprzedaż gier, ale także przychód z tytułu oferowanych do nich rozszerzeń i świadczonych usług. Co ciekawe, według wewnętrznych wyliczeń EA, przychody z trybu Ultimate Team w grach z serii NHL, FIFA i Madden NFL wzrosły aż o 96% względem analogicznego okresu w roku poprzednim.
Electronic Arts pozostaje numerem jeden w kategorii dystrybucji gier na konsole next-genowe na Zachodzie. Przodującymi tytułami są FIFA 15, NHL 15, Madden NFL 15, EA SPORTS UFC, Titanfall, Battlefield 4 oraz FIFA 14. W omawianym wyżej kwartale gracze w sumie spędzili przy tytułach EA ponad 1,9 miliarda godzin na komputerach osobistych i konsolach. Ponadto zanotowano średnią aktywność w tytułach mobilnych na poziomie 155 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie.
Warto także wspomnieć, że znajdująca się obecnie w fazie beta usługa EA Access według Andrewa Wilsona [dyrektora generalnego Electronic Arts – przyp. Meehow] cieszy się większym wzięciem, niż pierwotnie zakładano i pozyskuje kolejnych subskrybentów. Więcej na jej temat pisaliśmy w Serwisie Informacyjnym, gdzie zainteresowanych odsyłamy po szczegółowe informacje.