futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 26 lipca 2024, 11:59

Kontroler PS2 miał ciekawą funkcję związaną z naciskaniem przycisków. W nowych padach wciąż czuć jej wpływ

Grając na PlayStation 2, mocniejsze naciskanie przycisków naprawdę miało sens. W GTA samochód faktycznie przyspieszał, a w Metal Gear Solid mogłeś się skuteczniej skradać.

Źródło fot. Curtis Berry; Unsplash.com; 2023
i

W dzieciństwie oprócz odchylania głowy, żeby zobaczyć, co czai się za rogiem w grze, notorycznie mocniej wciskaliśmy przyciski od kontrolera. Niektórzy śmiali się z takiego zachowania twierdząc, że to nie działa. Już jednak za czasów PlayStation 2 i pierwszego Xboksa, kontrolery posiadały funkcję „pressure sensitive”, dzięki której gra reagowała na mocniejsze i słabsze wciskanie przycisków.

Wciskanie X z całej siły przyspieszało samochód w GTA

O wspomnianej funkcji pressure sensitive przypomniał youtuber UFDTech. W zależności od tego, jak mocno naciskali przycisk X zależało to, z jaką prędkością poruszały się samochody w serii GTA. W przypadku Metal Gear Solid 3: Snake Eater, delikatniejsze wciśnięcie przycisku na kontrolerze pozwalało wycelować i rozejrzeć się po okolicy bez oddawania nawet jednego strzału.

Dopiero przy korzystaniu z nieoryginalnych kontrolerów, mogliśmy się przekonać, jak inaczej gra się bez przycisków obsługujących pressure sensitive. We wspomnianym Metal Gear Solid 3: Snake Eater, nasza postać od razu zacznie strzelać zdradzając swoją pozycję, co znacznie utrudnia rozgrywkę. Funkcja nie była jednak unikalna jedynie dla gamepadów do PlayStation 2.

Xbox Duke także z niej korzystał i jest obecna do dzisiaj, co możemy zauważyć między innymi grając w gry wyścigowe. W zależności od tego, jak mocno naciśniemy spusty, samochód będzie przyspieszał lub zwalniał. Natomiast w przypadku kontrolerów do Nintendo Switch, mocniejsze naciskanie przycisków sprawia, że Mario wyżej podskoczy.

W tym przypadku spusty adaptacyjne w kontrolerze DualSense zdają się być naturalnym rozwojem funkcji pressure sensitive. Wydaje się, że z biegiem lat tak bardzo gracze przyzwyczaili się do starej już technologii, że przestali na nią zwracać uwagę. Gdy była to nowość przy danych grach, zaznaczano, że są w stanie obsłużyć nowatorskie rozwiązanie.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej