autor: Mateusz Kądziołka
Konsole kontra PC według twórcy Quake'a
John Carmack, jeden z najsłynniejszych twórców gier podczas tegorocznego Quakecon wystosował do zgromadzonych osób przemówienie. Jednym z poruszanych tematów było to, jak róznice pomiędzy pecetami i konsolami wpływają na proces tworzenie gry Rage.
John Carmack podczas swojej prawie półtoragodzinnej przemowy na tegorocznym Quakeconie kilkukrotnie porównywał możliwości pecetów i konsol. Kojarzony głównie z rynkiem PC twórca nie szczędził słów krytyki zarówno konsolom, jak i popularnym „blaszakom”.
Według Carmacka, na korzyść pecetów zdecydowanie przemawia możliwość ingerencji w niuanse techniczne Rage. Chodzi tu oczywiście o wejście do tzw. debug menu i dostosowywania najmniejszych szczegółów związanych z wyglądem gry. W związku z tym, Carmack skrytykował Sony i Microsoft za to, że konsole nie pozwalają graczom na podłączenie klawiatury i modyfikowanie najróżniejszych właściwości jego produkcji.
Niemniej jednak pecety też nie uchowały się przed krytyką Carmacka. Słynny twórca wyraził swoją frustrację związaną z faktem, że obecne na rynku PC mają dziesięć razy większą moc obliczeniową niż konsole, a pomimo tego programowanie na nie jest często znacznie bardziej skomplikowane niż na Xboksa 360 i PlayStation 3. „Wiele razy męczyliśmy się, żeby gra [Rage] działała w 60 klatkach na sekundę na PC. Tak jak ma to miejsce na Xboksie 360” – powiedział Carmack.
Założyciel id Software wspomniał też o problemach, z jakimi borykają się programiści podczas dodawania dodatkowych linijek kodu. Zaznaczył, że proces ten jest relatywnie prosty do zrobienia w wersjach konsolowych. W przypadku pecetów natomiast może doprowadzić deweloperów do szewskiej pasji. Warto przypomnieć, że dzisiaj już wspominaliśmy o wystąpieniu Carmacka, w którym przyznał, że konsolowe wersje Rage traktuje priorytetowo, a pecety określa mianem „muskularnych” konsol.
Rage na półki sklepowe zawita w październiku bieżącego roku na PC, Xboksa 360 i PlayStation 3. W naszym kraju dystrybucją gry zajmie się firma Cenega Poland.
- Zapowiedź - Rage - już graliśmy!
- Premiera RAGE ponownie opóźniona
- Pecetowy Rage z wbudowanym edytorem poziomów