autor: Szymon Liebert
Kondycja trzech największych światowych rynków gier
Najnowsza odsłona serii Madden NFL zanotowała niezwykle wysoką sprzedaż w trzecim kwartale tego roku, plasując się na pierwszym miejscu opracowanego rankingu. Odpowiadają za niego firmy NPD Group, GfK Chart-Track Limited oraz Enterbrain, które zdecydowały się przyjrzeć światowej sprzedaży gier, wskazując najpopularniejsze pozycje oraz kondycję trzech najbardziej dojrzałych rynków.
Najnowsza odsłona serii Madden NFL zanotowała niezwykle wysoką sprzedaż w trzecim kwartale tego roku, plasując się na pierwszym miejscu opracowanego rankingu. Odpowiadają za niego firmy NPD Group, GfK Chart-Track Limited oraz Enterbrain, które zdecydowały się przyjrzeć światowej sprzedaży gier, wskazując najpopularniejsze pozycje oraz kondycję trzech najbardziej dojrzałych rynków.
Żwawo chłopaki, generujemy wzrost sprzedaży!
W badaniu skupiono się na trzech największych rynkach: amerykańskim, brytyjskim i japońskim, w trzecim kwartale tego roku (miesiące od czerwca do września). Na pierwszym i drugim ze wspomnianych rynków odnotowano wzrost sprzedaży. Najbardziej energicznym zrywem wykazali się mieszkańcy Wysp (15% wzrost sprzedaż) a za nimi podążyli Amerykanie (8% wzrost sprzedaży).
Brytyjczycy wykazali się największymi dysproporcjami – sprzedaż gier na duże konsole wzrosła o 26% a na przykład w przypadku przenośnych platform zmalała o 1%. Autorzy badania wskazują jednak, że to właśnie w tym rejonie świata możemy spodziewać się rekordowych sprzedaży w najbliższym okresie – w końcu przed nami najbardziej gorące miesiące, wypełnione najlepszą ofertą ze strony producentów i wydawców.
Różowo nie jest natomiast na Dalekim Wschodzie. Badania wykazały, że rynek japoński odnotował poważny spadek sprzedaży w trzeciej ćwiartce tego roku (21%). Przyczyn należy upatrywać zapewne w braku dobrych i głośnych tytułów, które przykładowo w trzecim kwartale roku 2007 doprowadziły do wysokiego wzrostu sprzedaży.
Przechodząc do samych gier, zdecydowanie największym sukcesem jest wspomniany już Madden NFL 09, który swą premierę miał w sierpniu tego roku (na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3) i zdążył już dobić do 3 milionów sprzedanych egzemplarzy. Madden NFL to seria gier sportowych opowiadających o szczątkowo popularnym u nas amerykańskim futbolu. Zapewne z tych powodów tytuły z tego cyklu cieszą się u nas małym powodzeniem. Tymczasem, jak wynika z powyższych informacji, zupełnie inaczej jest na głównych światowych rynkach.
Tytuł autorstwa EA Sports pobił podobno nawet nieustannie obecnego na listach sprzedaży Wii Fit firmy Nintendo (2 miliony), czy Star Wars: Force Unleashed (1,73 miliona) - najnowsze dzieło LucasArts. Na liście hitów generujących największą sprzedaż i zyski znalazły się także: Pokemon Platinum (1,48 miliona) oraz Mario Kart na konsolę Wii (1,47 miliona).
Chociaż badania pokazują pewną perspektywę, to należy zastanawiać się jakie mają przełożenie na rzeczywistość. Czy tego typu przekrojowe sondy, wrzucające do jednej szufladki wszystkie gatunki, wydawnictwa na jedną i wiele platform oraz rejony świata, rzeczywiście coś nam mówią?
Można zgadywać, że najnowsza odsłona Madden NFL sprzedała się głównie w USA i Japonii (gdzie sport ten jest zaskakująco popularny), podczas gdy przykładowo Pokemon Platinum ukazał się już tylko na rynku japońskim (jako Pocket Monsters Platinum) i wyłącznie tam zdążył znaleźć półtorej miliona nabywców w krótkim czasie. Gra ukazała się bowiem 13 września (2008), więc swój wynik uzyskała zaledwie w 2-3 tygodnie, co zmienić może nieco pogląd na pojęcie sukcesu. Stąd też, powyższe badania należy traktować jako ciekawostkę, która wymagałaby chyba nieco głębszej analizy.