autor: Michał Kułakowski
At the Gates – turowa strategia 4X projektanta Civilization V pojawi się w styczniu
Po wielu latach pracy, do posiadaczy pecetów trafi wreszcie pełna wersja nowej strategii 4X, która zatytułowana została Jon Shafer's At the Gates. Za produkcję tytułu, przenoszącego nas w czasy upadku Imperium Rzymskiego, odpowiada główny projektant przebojowego Sid Meier’s Civilization V.
O grze Jon Shafer's At the Gates usłyszeliśmy po raz pierwszy w lutym 2013 roku, kiedy wystartowała crowdfundingowa kampania w serwisie Kickstarter, mająca na celu sfinansowanie jej produkcji. W przeciągu miesiąca twórcy zebrali wówczas ponad 100 tysięcy dolarów i ruszyli pełną parą z pracami nad tytułem, które trwały nieprzerwanie przez ostatnie lata. Deweloper zapowiedział dziś, że ostateczna data premiery Jon Shafer's At the Gate na PC został wyznaczona na 23 stycznia 2019 roku. Gra dostępna będzie za pośrednictwem serwisu Steam. Jej sugerowana cena nie jest jeszcze znana.
Jon Shafer's At the Gates jest klasyczną turową strategię 4X z dwuwymiarową oprawą graficzną, przypominającą na pierwszy rzut oka pierwsze odsłony serii Sid Meier’s Civilization. Akcja gry osadzona jest w schyłkowym okresie Imperium Rzymskiego. Podczas zabawy jesteśmy przywódcą jednego z wielu barbarzyńskim plemion, które chce wykorzystać malejącą w oczach potęgę mocarstwa do osiągnięcia dominującej pozycji na kontynencie. Naszymi głównymi konkurentami będą inne barbarzyńskie klany, a także samo Imperium, które nadal jest w stenie bronic swoich granic i zagrozić naszemu istnieniu.
Rozgrywkę rozpoczniemy na niegościnnych i jałowych ziemiach, kontrolując niewielką grupę osadników i wojowników. Aby osiągnąć sukces musimy eksplorować świat, gromadzić różnego rodzaju surowce, a także opracowywać nowe technologie. Z sąsiadami możemy prowadzić również negocjacje dyplomatyczne oraz zawierać umowy handlowe. Niezwykle ważnym aspektem tytułu są zmieniające się pory roku, mające kluczowy wpływ na dobrobyt naszego klanu. Każda sesja z grą będzie inna za sprawą losowo generowanych map, zasobów, a także umiejscowienia przeciwników.
Przypomnijmy, że deweloperem tytułu jest trzyosobowe studio Conifer Games, które założone zostało w 2012 roku przez Jona Shafera. Twórca to prawdziwy weteran turowych strategii. Karierę rozpoczął jako autor modów, a jego dokonania na tym polu zrobiły tak duże wrażenie na zespole Firaxis, że został przez niego zatrudniony, by ostatecznie otrzymać stanowisko głównego projektanta gry Sid Meier's Civilization V. Następnie przeniósł się do firmy Stardock, gdzie odpowiadał za kampanię w Elemental: Fallen Enchantress. W 2017 roku dołączył do zespołu Paradox Interactive, ale po paru miesiącach rozstał się z firmą z powodu sporów, co do kształtu przygotowywanego wspólnie projektu.