Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 listopada 2024, 09:23

Jeden z twórców potęgi PlayStation odchodzi z Sony po 31 latach. Shuhei Yoshida pozostanie jednak w branży, gdyż „kocha gry indie”

Jeden z twórców pierwszego PlayStation opuszcza Sony. Shuhei Yoshida pracował w japońskiej firmie przez niemal 31 lat, a po odejściu chce skupić się na grach indie.

Źródło fot. X; PlayStation
i

Shuhei Yoshida po ponad 30 latach pracy w Sony podjął decyzję o odejściu z japońskiej firmy. Ostatnie kilka lat spędził jako szef działu PlayStation Indies Initiative, jednak w przeszłości – w czasach PS3 i PS4 – zajmował stanowisko prezesa Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios.

Powód odejścia

Weteran branży ogłosił, że opuści szeregi firmy 15 stycznia 2025 r., a decyzję tę podjął jeszcze w zeszłym roku. W ostatnim podcaście PlayStation opowiedział m.in. o swojej karierze i planach na przyszłość. Podczas rozmowy wyjawił również powód odejścia.

Jestem z PlayStation od samego początku i to już mój 31. rok tutaj. Kiedy dotarłem do 30. Roku, pomyślałem: hmm, może to już najwyższy czas, abym ruszył dalej. Wiesz, firma radzi sobie świetnie. Kocham PS5, uwielbiam gry, które wychodzą na tę platformę. Mamy nowe pokolenia kadry zarządzającej, którą szanuję i podziwiam. Jestem podekscytowany przyszłością PlayStation.

Więc wiesz, PlayStation jest naprawdę w dobrych rękach. Pomyślałem: okej, to jest mój czas.

Początki w Sony

Yoshida jest związany z Sony od lutego 1993 roku, kiedy to dołączył do zespołu Kena Kutaragiego, aby rozwijać pierwsze PlayStation. Był on wówczas jego pierwszym nietechnicznym członkiem. Do jego zadań należało m.in. przekonywanie wydawców i deweloperów do nadchodzącej konsoli. Wspomina, że był to bardzo trudny, ale zarazem fajny okres.

Kiedy dołączyłem do zespołu Kena, moim zadaniem było rozmawianie z wydawcami i deweloperami w Japonii. Jako lider ds. zarządzania kontami dzwoniłem do wielu firm, wydawców i deweloperów – od Hokkaido do Kiusiu – i umawiałem się na spotkania. Zabierałem ze sobą grupę osób z kadry kierowniczej, w tym samego Kena Kutaragiego, aby odwiedzić wydawcę i porozmawiać o PlayStation, mając nadzieję, że będą tworzyć gry na tę konsolę.

Miłość do gier indie

Yoshida na swoim profilu w serwisie X przekazał, że nie zamierza przechodzić na emeryturę i nadal chce aktywnie pomagać w rozwoju gier indie (via Automaton-West). Jak sam przyznaje, uwielbia ten rodzaj produkcji i uważa, że wspieranie ich jest bardzo ważne, gdyż często dają początek innowacyjnym pomysłom.

Wsparcie niezależnych twórców jest ważne w tym biznesie. Ostatnio tytuły AAA były siłą napędową biznesu, ale ponieważ stały się tak duże, trudno jest próbować nowych rzeczy. To społeczność indie tworzy nowe gatunki i daje początek innowacjom. Dlatego tak ważne jest dla PlayStation, jednego z głównych graczy w branży, wspieranie gier niezależnych.

Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że Japończyk wybrał też jeden moment w całej swojej karierze, który najbardziej zapadł mu w pamięci. Było to zdobycie przez Journey nagrody gry roku. Przyznał, że chociaż tytuły, z którymi był związany otrzymywały nominacje niemal co roku, to właśnie tamta chwila pozostała dla niego wyjątkowa.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej