Jak sprzedawały się na Steamie polskie gry wydane w 2018 roku
Przyjrzeliśmy się wynikom sprzedaży polskich gier wydanych w ostatnim roku na Steamie, korzystając z danych serwisu Steam Spy. Wśród tych tytułów nie brakuje zarówno sukcesów (m.in. Frostpunk, Book of Demons, World War 3 czy Thief Simulator), jak i porażek (m.in. Dying Light: Bad Blood oraz Steel Rats).
Aktualizacja:
Podawane przez Steam Spy liczby są jedynie szacunkami, więc zawsze dobrze jest otrzymać prawdziwe dane od samego dewelopera. Tak się stało w przypadku zespołu Event Horizon, który poinformował nas, że sprzedaż Tower of Time na Steamie przekroczyła 49 tys. egzemplarzy.
Wyniki gry wkrótce powinny ulec mocnemu zwiększeniu, gdyż autorzy pracują nad wersjami konsolowymi. Produkcja trafi w kwietniu na Xboksa One i PlayStation 4, a w czerwcu swoje wydanie otrzymają posiadacze Nintendo Switch.
W ubiegłym roku do sprzedaży trafiło wiele gier polskich deweloperów. Uznaliśmy, że warto sprawdzić, jak poradziły sobie na Steamie. Dane dotyczące sprzedaży zaczerpnęliśmy ze Steam Spy, gdzie mamy dostęp do płatnej wersji serwisu, zapewniającej dokładniejsze szacunki niż te dostępne za darmo. Braliśmy pod uwagę zarówno produkcje, których pełne wersje ukazały się w minionym roku, jak i te, które zadebiutowały we wczesnym dostępie. Dodaliśmy do tego, zaczerpnięte z Steam Charts, średnie liczby osób bawiących się jednocześnie na Steamie w dany tytuł w ciągu ostatniego miesiąca.
Porównując wyniki poszczególnych pozycji, weźcie pod uwagę różne terminy premier danych tytułów, zwłaszcza tych, które do sprzedaży trafiły we wcześniejszych latach w ramach Steam Early Access.
Inną godną uwagi kwestią jest obecność danej gry na innych platformach. To, że na PC dana gra poradziła sobie słabo, nie znaczy, że tak samo jest wszędzie. Przykładowo, po ponad dwóch latach od premiery sprzedaż polskiej platformówki The Way na Steamie szacowana jest na 58 tys. egzemplarzy. Z kolei na Switch gra znalazła ponad 100 tys. nabywców w osiem miesięcy od debiutu na konsoli firmy Nintendo.
Największym polskim przebojem ubiegłego roku bezdyskusyjnie okazała się strategia Frostpunk. Nie tylko znalazła sporo ponad milion nabywców, ale nadal cieszy się dużą popularnością. Średnia liczba osób bawiących się jednocześnie w ten tytuł cały czas przekracza 2 tysiące.
Warte odnotowania są także sukcesy gier House Flipper (653 tys. sprzedanych egzemplarzy) oraz Thief Simulator, które znalazło ponad 100 tysięcy nabywców. Cieszą nas także dobre wyniki Book of Demons. Co prawda, ten miodny indyk zadebiutował we wczesnym dostępie w 2016 roku, ale produkcja nadal przyciąga spore grupy graczy, więc jej sprzedaż powinna dalej rosnąć.
Rozczarowujący może wydawać się wynik gry Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści. Należy jednak pamiętać, że przez ponad dwa tygodnie od premiery tytuł dostępny był tylko w serwisie GOG.com. Ponadto w listopadzie sprzedaż na Steamie szacowana była tylko na 17 tysięcy i od tego czasu podskoczyła do 92 tys.
# | Gra: | Sprzedaż wg Steam Spy | Średnia liczba bawiących się jednocześnie z ostatnich 30 dni wg Steam Charts | Data premiery na Steamie: | Czy gra dostępna jest na innych platformach sprzętowych? |
1. | 1,156,000 | 2,212 | 24 kwietnia 2018 r. | Jeszcze nie | |
2. | 653,000 | 2,259 | 17 maja 2018 r. | Jeszcze nie | |
3. | 433,000 | 336 | 19 października 2018 r | Nie | |
4. | 224,000 | 760 | 3 grudnia 2018 r. Early Access: 28 czerwca 2016 r. | Nie | |
5. | 129,000 | 892 | 21 listopada 2018 r. | Jeszcze nie | |
6. | 113,000 | 93 | 5 września 2018 r. | Jeszcze nie | |
7. | 100,000 | 478 | 9 listopada 2018 r. | Nie | |
8. | 92,000 | 670 | 9 listopada 2018 r. (na Steamie) | Tak (PS4, XONE) | |
9. | 91,000* | 271 | 22 maja 2018 r. | Jeszcze nie | |
10. | 90,000 | 319 | 29 sierpnia 2018 r. (Early Access) | Nie | |
11. | 87,000 | 17 | 13 lipca 2018 r. Early Access: 9 czerwca 2015 r. | Nie | |
12. | 74,000 | 8 | 29 maja 2018 r. | Tak (PS4, XONE) | |
13. | 62,000 | 219 | 14 sierpnia 2018 r. | Tak (PS4, XONE) | |
14. | 50,000 | 2 | 15 listopada 2018 r. | Jeszcze nie. | |
15 | 49,000 (dane odf dewelopera) | 51 | 12 kwietnia 2018 r. Early Access: 14 lipca 2017 r. | Jeszcze nie. | |
16. | 49,000 | 45 | 13 mara 2018 r. | Tak (PS4, XONE) | |
17. | 48,000 | 61 | 30 sierpnia 2018 r. | Tak (AND, iOS) | |
18. | 30,000 | 72 | 6 kwietnia 2018 r. | Nie | |
19. | 28,000 | 16 | 13 września 2018 r. (Early Access) | Jeszcze nie | |
20. | 26,000 | 4 | 12 czerwca 2018 r. | Jeszcze nie | |
21. | 24,000 | 39 | 18 września 2018 r. | Nie. | |
22. | 22,000 | 1 | 28 lutego 2018 r. | Tak (iOS, AND) | |
23. | 22,000 | 3 | 1 marca 2018 r. | Tak (XONE) | |
24. | 14,000 | 5 | 8 marca 2018 r. Early Access 28 lipca 2017 r. | Nie | |
25. | 13,000 | 2 | 22 maja 2018 r. | Tak (iOS, AND) | |
26. | 12,000 | 0 | 30 listopada 2018 r. | Tak (Switch) | |
27. | 11,000 | 10 | 7 listopada 2018 r. | Nie. | |
28. | 11,000 | 16 | 8 marca 2018 r. | Nie | |
29. | 10,000 | 0 | 1 października 2018 r. | Tak (iOS, AND) | |
30. | 8,000 | 262 | 30 listopada 2018 r. (Early Access) | Nie | |
31. | 8,000 | 41 | 6 grudnia 2018 r. | Nie | |
32. | 6,000 | 1 | 18 czerwca 2018 r. | Nie | |
33. | 5,000 | 25 | 6 grudnia 2018 r. | Nie | |
34. | 5,000 | 4 | 31 sierpnia 2018 r. | Jeszcze nie | |
35. | 5,000 | 0 | 30 listopada 2018 r. | Tak (Switch) | |
36. | 4,000 | 2 | 7 listopada 2018 r. | Jeszcze nie | |
37. | 4,000 | 2 | 9 października 2018 r. | Tak (PS4, XONE) | |
38. | 4,000 | 1 | 26 września 2018 r. | Jeszcze nie | |
39. | 4,000 | 0 | 20 lutego 2018 r. | Tak (PS4, XONE, iOS, AND) | |
40. | 4,000 | 1 | 15 marca 2018 r. | Tak (Switch) | |
41. | 4,000 | 5 | 21 września 2018 r. | Tak (XONE, PS4, Switch) | |
42. | 4,000 | 0 | 7 czerwca 2018 r. | Nie. | |
43. | 4,000 | 0 | 29 maja 2018 r. | Tak (PS4, XONE, Switch) | |
44. | 4,000 | 0 | 29 maja 2018 r. | Tak (PS4, XONE, Switch) | |
45. | 3,000 | 0 | 28 czerwca 2018 r. | Tak (Switch) | |
46. | 2,000 | 0 | 23 lutego 2018 r. | Tak (Switch) | |
47. | 2,000 | 1 | 7 listopada 2018 r. | Tak (PS4, XONE) | |
48. | 2,000 | 0 | 31 października 2018 (Early Access) | Nie | |
49. | 2,000 | 0 | 19 marca 2018 r. | Tak (Switch) | |
50. | 2,000 | 0 | 14 marca 2018 r. | Nie | |
51. | 1,000 | 1 | 13 grudnia 2018 r. (Early Access) | Nie | |
52. | 1,000 | 1 | 20 marca 2018 r. | Tak (iOS, AND, WP) | |
53. | 1,000 | 0 | 6 grudnia 2018 r. | Nie | |
54. | 1,000 | 0 | 13 listopada 2018. | Tak (iOS) | |
55. | 1,000 | 0 | 14 czerwca 2018 r. | Nie | |
56. | 1,000 | 0 | 17 października 2018 r. (Early Access) | Nie |
* - w przypadku Ancestors Legacy podawane dane nie są wiarygodne. W zeszłym roku autorzy zorganizowali bowiem darmowy weekend, co wpłynęło na liczbę zanotowanych przez Steam Spy właścicieli gry.