autor: Janusz Guzowski
Intel – na świecie jest 711 milionów graczy korzystających z PC
Kirk Skaugen, starszy wiceprezes firmy Intel, odpowiedzialny za produkty skierowane do użytkowników komputerów osobistych, stwierdził na łamach forum deweloperów Intela, że obecnie na świecie jest około 711 milionów graczy, dla których PC jest podstawową platformą rozrywki.
Na deweloperskim forum firmy Intel, Kirk Skaugen, starszy wiceprezes spółki, kierujący działem odpowiedzialnym za produkty skierowane do użytkowników komputerów osobistych, stwierdził, że obecnie na świecie jest około 711 milionów graczy, których podstawową platformą rozrywki jest PC. Jak powiedział:
Komputery osobiste żyją i mają się dobrze. Są innowacyjne, niezależnie czy mówimy o małych jednostkach, zestawach, egzemplarzach mobilnych czy ekstremalnie wydajnym sprzęcie nastawionym ściśle na granie.
Choć podana liczba może brzmieć imponująco (711 milionów graczy PC oznaczałoby, że co dziesiąta osoba na świecie należy do tego grona), to jednak nie wiadomo, na jakiej podstawie uzyskano taką wielkość. Wątpliwości metodologicznych jest wiele. Po pierwsze, na jakiej podstawie zaliczano daną osobę do społeczności graczy? Można wyobrazić sobie kilka mniej lub bardziej restrykcyjnych warunków – ilość czasu poświęcanego grom w tygodniu, liczba zakupionych tytułów czy samookreślenie badanych. Po drugie, jakie tytuły traktowano jako grę? Ostateczne wyniki mogą się znacznie różnić w zależności od tego, czy za graczy uznamy np. osoby, które podczas przerwy w pracy lubią sobie ustawić komputerowego pasjansa lub wypasać wirtualne prosiaki w przeglądarce, czy nie. Po trzecie, w jaki sposób dokonano pomiaru? O ile w Europie czy Ameryce Północnej stosunkowo łatwo przeprowadzić nawet szeroko zakrojone badania statystyczne, to dotarcie do potencjalnych respondentów w rejonach ogarniętych konfliktami zbrojnymi czy epidemiami jest praktycznie niewykonalne. Najprawdopodobniej mamy do czynienia z próbą uogólnienia badań szacunkowych, co składnia do raczej sceptycznego potraktowania wyliczeń.
Z kolei inny pracownik wysokiego szczebla firmy Intel, Lisa Graff, w wywiadzie dla serwisu PC Gamer stwierdziła:
Jesteśmy skupieni na graczach PC i entuzjastach gier. To obszar rynku PC, który stale się rozwija. Są naszymi najbardziej lojalnymi klientami. Z radością przyjmują każdy wzrost wydajności, który możemy im zaproponować. Najlepsze technologie firmy Intel będą nakierowane na to, by spełnić wymogi grania na komputerach osobistych.
Informacje te mogą być szczególnie istotne w kontekście nowych procesorów Broadwell, które jako pierwsze mają być produkowane w technologii 14 nm, w oparciu o architekturę Haswell. Dzięki zintegrowanej jednostce graficznej, Iris Pro, mogą one pozwolić na budowanie małych, ale bardzo wydajnych zestawów komputerowych. Premiera nowych układów przewidziana jest na przyszły rok.