autor: Aleksander Kaczmarek
Ile można zarobić sprzedając gry przez PSN?
Firma analityczna FADE (Forecasting and Analyzing Digital Entertainment) przygotowała swój pierwszy raport poświęcony sprzedaży gier poprzez PlayStation Network. Platforma ta nie cieszy się jeszcze tak dużą popularnością jak konkurencyjna Xbox Live Arcade, ale daje niezłe perspektywy zarobku twórcom takich produkcji jak DeathSpank czy Joe Danger.
Firma analityczna FADE (Forecasting and Analyzing Digital Entertainment) przygotowała swój pierwszy raport poświęcony sprzedaży gier poprzez PlayStation Network. Platforma ta nie cieszy się jeszcze tak dużą popularnością jak konkurencyjna Xbox Live Arcade, ale daje niezłe perspektywy zarobku twórcom takich produkcji jak DeathSpank czy Joe Danger.
Analitycy wzięli pod uwagę wyniki sprzedaży ponad 100 tytułów, które zakupić można poprzez PlayStation Network. Z przedstawionych wyliczeń wynika, że średnio dystrybucja gry tym kanałem pozwala osiągnąć przychody na poziomie 730 tys. dolarów. Dla porównania w XBLA jest to kwota 1,1 mln dolarów. Warto jednak mieć na uwadze, że co piąty tytuł udostępniany przez PSN generuje przychody przekraczające 1 mln dolarów.
Przychody ze sprzedaży gry DeathSpank poprzez PSN wyniosły w ubiegłym miesiącu ok. 750 tys. dolarów.
O ile w przypadku dużych produkcji nie są to sumy oszałamiające, o tyle dla małych deweloperów na pewno warte zachodu. Zwłaszcza, że niezależni twórcy cieszą się na PSN sporym zainteresowaniem, czego dowodzi popularność takich gier jak Fat Princess (Titan Studios) czy Flower (ThatGameCompany). Powodów do narzekań nie mają także więksi producenci, a sprzedaż poprzez PlayStation Network np. Battlefield 1943 (EA Dice) czy Marvel vs. Capcom 2 (Capcom) uznać można za satysfakcjonującą.
Mimo to wyniki dystrybucji gier za pośrednictwem platformy należącej do koncernu Sony nie są tak spektakularne jak u konkurencji spod szyldu Microsoft. Żaden z tytułów sprzedawanych przez PSN nie osiągnął dotąd liczby 500 tys. pobrań, podczas gdy XBLA może już pochwalić się czterema, które złamały barierę miliona. Różnice systematycznie maleją, ale wciąż są widoczne. Dla przykładu w lipcu grę DeathSpank (Hothead Games) kupiło 50 tys. użytkowników PSN a w XBLA o 20 tys. więcej.
Łączna wartość gier sprzedanych w ubiegłym miesiącu poprzez PlayStation Network przekroczyła 4 mln dolarów. Szacunkowo największe przychody wygenerowały:
- DeathSpank – 750 000 dolarów,
- Joe Danger – 230 000 dolarów,
- Battlefield 1943 – 194 000 dolarów,
- Monkey Island 2: LeChuck's Revenge – 162 000 dolarów,
- Marvel vs. Capcom 2 – 139 000 dolarów.
Przychody ze sprzedaży Battlefield 1943 za pośrednictwem PSN wyniosą już ok. 6,6 mln dolarów
Analitycy z FADE pokusili się także o szacunkowe zestawienie przychodów osiągniętych przez pięć do tej pory najlepiej sprzedających się gier w PSN:
- Battlefield 1943 – 6,6 miliona dolarów,
- Fat Princess – 5,6 miliona dolarów,
- PAIN – 4,3 miliona dolarów,
- Marvel vs. Capcom 2 – 3,9 miliona dolarów,
- Flower – 3,4 miliona dolarów.