autor: Szymon Liebert
H1Z1 zostanie podzielone na dwie gry, jedna z nich trafi latem na PC i konsole
Daybreak Game Company ogłosiło podział gry survivalowej H1Z1 na dwie odrębne produkcje: Just Survive i King of the Kill. Pierwsza z nich będzie koncentrowała się na rozgrywce sandboksowej, a druga rozwinie tryb rywalizacyjny Battle Royale. Co więcej, King of the Kill latem doczeka się premiery na pecetach i konsolach.
Studio Daybreak Game Company podjęło decyzję o podziale swojej sandboksowej gry survivalowej H1Z1 na dwie odrębne produkcje, koncentrujące się na innych aspektach rozgrywki. H1Z1: Just Survive będzie klasycznym tytułem opowiadającym o walce o przetrwanie, a więc kontynuacją pierwotnych założeń projektu. Natomiast H1Z1: King of the Kill ma rozwinąć tryb Battle Royale do nowej gry – tutaj dostaniemy szybką, wieloosobową strzelankę z pewnymi elementami survivalu. Producent wyjaśnił przy okazji, że nastawiony na akcję H1Z1: King of the Kill będzie miał premierę w pełnej wersji latem na komputerach osobistych, Xboksie One a także PlayStation 4. Just Survive również ma trafić na konsole, ale dokończenie tej wersji H1Z1 potrwa dłużej, więc autorzy nie są w stanie podać szczegółów.
Pierwotnie mówiło się o tym, że H1Z1 będzie korzystać z modelu free to play. W oficjalnym FAQ na temat podziału na dwie gry twórcy piszą jednak, że „w tym momencie nie mają żadnych planów by uczynić H1Z1: Just Survive lub H1Z1: King of the Kill grami free to play”.
Od razu wyjaśniamy, że wszelkie zmiany dotyczące struktury H1Z1 wejdą w życie dopiero 17 lutego, więc dopiero wtedy zobaczymy na Steamie obie produkcje, przy czym każda z nich otrzyma cenę 19,99 dolarów (ok. 79 zł). Użytkownicy posiadający grę otrzymali maila z powyższymi informacjami i zapewnieniem, że automatycznie obie odsłony H1Z1 zostaną dodane do ich kont – wszelkie skrzynki i inne zakupione przedmioty pojawią się w obu tytułach (zostaną zduplikowane). Co więcej, kupując H1Z1 przed 16 lutym otrzymamy automatycznie obie gry gdy dojdzie do podziału. Jest to więc swoista okazja dla osób, które planowały stanąć do walki z zombie, tym bardziej, że gra jest teraz częścią Lunar New Year Sale, nowej wyprzedaży na Steamie.
Powody podziału i obawy społeczności
Daybreak Game Company wyjaśniło w swoim wpisie, że w ostatnich miesiącach zaobserwowało wyraźny podział społeczności H1Z1 na dwie części – jednej zależało głównie na graniu survivalowym, druga parała się szybszym i bardziej nastawionym na akcję trybie Battle Royale, który wprowadzono jakiś czas temu. Właśnie z tego powodu deweloper uznał, że podział na dwie gry będzie dobrym pomysłem. Studio przekonuje, że tylko w ten sposób uda się zapewnić stosowne wsparcie dla obu form grania w H1Z1 – każdym z projektów będzie bowiem zajmowała się odrębna ekipa. Firma zamierza też informować o postępach w pracach nad każdym z tytułów.
Tryb Battle Royale, zwykle polegający na starciu dużej grupy graczy na sporej mapie, zwykle z elementami survivalowymi, jest ostatnio krzykiem mody na pecetach. Niedawno twórcy Lichdom: Battlemage zapowiedzieli grę The Culling, która w całości będzie oparta na tym pomyśle.
Powyższy ambitny plan zrobienia dwóch gier zamiast jednej nie uderzy za bardzo w dotychczasowych fanów H1Z1, bo otrzymają oni oba tytuły za darmo, ale reakcje i tak są dość sceptyczne. Mało kto wierzy, że Daybreak Game Company, deweloper po niemałych przejściach, który niedawno stracił jednego ze swoich czołowych producentów, będzie w stanie tworzyć dwie produkcje równolegle bez utraty jakości. Ogólna obawa w społeczności panuje chyba taka, że studio skupi się na mniej rozbudowanym i łatwiejszym do zmonetyzowania King of the Kill, porzucając lub odkładając na jakiś czas Just Survive (czyli pierwotną esencję H1Z1). No cóż, mamy nadzieję, że tak się nie stanie, bo H1Z1 stał się ciekawą pozycją na rynku, nawet mimo niezbyt obiecującego startu.
Dwie odsłony H1Z1 - podsumowanie
Z dniem 17 lutego H1Z1 zostanie rozbite na dwie poniższe gry. Wszystkie osoby, które kupiły lub kupią H1Z1 przed 16 lutego (czasu lokalnego twórców gry!) na Steamie otrzymają w podstawowej cenie oba tytuły (oczywiście w wersji pecetowej).
H1Z1: Just Survive
Opis | H1Z1: Just Survive będzie koncentrować się na rozgrywce survivalowej, toczonej w otwartym świecie opanowanym przez zombie. W tej produkcji gracze będą musieli zbierać surowce, wytwarzać przedmioty, budować swoje bazy i obcować z innymi uczestnikami zabawy. Sprawę utrudni oczywiście to, że zasoby będą skończone i trudnodostępne. Jest to więc klasyczna postać H1Z1 – w takiej postaci gra zaczęła swoją przygodę na Steamie.
Data premiery | Gra będzie dostępna 17 lutego na PC we wczesnym dostępie. Data premiery pełnej wersji nie jest znana. W planach są edycje na konsole.
Cena | 19,99 dolarów na Steam (ok. 79 zł).
H1Z1: King of the Kill
Opis | H1Z1: King of the Kill to rozwinięcie trybu Battle Royale, który korzystał z mechaniki survivalowej, ale koncentrował się na szybszym skonfrontowaniu graczy. W tej produkcji będziemy więc walczyli z innymi użytkownikami w różnych trybach rozgrywki (jednym z nich pozostanie Battle Royale). W produkcji zapewne zostaną zachowane pewne elementy survivalu, ale raczej będą ograniczone do krótkich sekwencji – np. przed rozpoczęciem właściwej rozgrywki gracze otrzymają trochę czasu na zebranie surowców i wytworzenie sprzętu, by później walczyć przy jego pomocy z oponentami.
Data premiery | Gra będzie dostępna 17 lutego na PC we wczesnym dostępie. Data premiery pełnej wersji to lato 2016. Gra wyjdzie wtedy na PC, PlayStation 4 i Xboksie One.
Cena | 19,99 dolarów na Steam (ok. 79 zł).