autor: Bartosz Świątek
GTA 5 Online - mimo upływu lat AI nadal daje graczom w kość
Zdaniem licznej grupy graczy GTA Online ma duży problem ze sztuczną inteligencją. AI strzela zbyt dobrze i ma mniej ograniczeń, gdy korzysta z różnego rodzaju broni i sprzętu. Na liście zarzutów można też znaleźć kilka innych rzeczy.
W SKRÓCIE:
- gracze GTA Online od lat narzekają na zbyt silną sztuczną inteligencję w grze;
- AI cechuje się idealną celnością i często nie jest ograniczane w taki sam sposób, jak gracze, gdy używa konkretnych broni lub pojazdów;
- problemem jest też nadmierna odporność przeciwników;
- komputer stosuje również inne sztuczki, by utrudniać graczom życie – np. celowo doprowadza do kolizji w ruchu ulicznym.
Gracze GTA Online od lat narzekają na nadnaturalnie wysoką skuteczność sztucznej inteligencji – momentami doprowadza ona wręcz do absurdalnych sytuacji, kiedy gracz jest zabijany pojedynczym strzałem wykonanym z niesamowitej odległości lub pozycji. Na forum Reddit można znaleźć liczne wątki poświęcone tego typu problemom.
Samolot w ruchu, 200 metrów, noc – dla AI to prosty strzał
Jednym z najnowszych wpisów jest ten pokazujący sytuację, w której zabójczy strzał dosięga gracza w… lecącym samolocie. W dodatku w środku nocy.
"The Enemy AI Is Fair And Balanced" from r/gtaonline
Niektórzy użytkownicy nie szczędzą deweloperom gorzkich słów, zwracając uwagę, że tego typu rzeczy nigdy nie powinny były trafić do gry.
Którykolwiek z devów pomyślał, „tak, strzelanie na ślepo zza rogu, z odległości 200 jardów to nic takiego, niech trafiają każdym strzałem w głowę” powinien zostać wyrzucony i nie pracować nigdy więcej przy żadnej grze – zauważa T_DcansuckonDeez.
Stary, ja przestałem dawno temu, lol. Odkąd zdałem sobie sprawę, że AI dosłownie widzi cię przez krzaki i dym, i że mogą cię k**** „stuknąć” przez te wszystkie zasłony, to straciło dla mnie sens – narzeka Hamburger-Queefs.
GTA Online – problemy z AI trwają od lat
Powyższa sytuacja nie jest niczym nowym. W 2018 roku jeden z graczy opisał na forum Rockstar Support szereg problemów ze sztuczną inteligencją.
AI generalnie jest zbyt silne w GTA Online. Mają idealną celność przypominającą jakiegoś aimbota i mogą cię trafić przez najmniejszą szybę w samochodzie, 500m od hotelu. Do tego masz jeszcze sterowane przez AI Buzzardy (śmigłowce - przyp. red.), które wykorzystują tanie sztuczki w oprogramowaniu, by cię zabić.
Kiedy gracz używa Buzzarda, musi skierować nos maszyny w stronę, w którą chce wycelować minigun. Ale miniguny AI mogą strzelać do ciebie pod każdym kątem, tak jakby pociski wykonywały w powietrzu obrót o 90 stopni, gdy tylko opuszczają lufę. Połączenie tego z ich celnością aimbota sprawia, że zabicie cię na ziemi zajmuje tylko sekundę. Och, i jest jeszcze fakt, że pojawiają się ciągle, bez względu na to, ile zabijesz - to nie jest ani zbalansowane, ani zabawne. To frustrujące, gdy wykonujesz jakiekolwiek misje zaopatrzeniowe w trybie swobodnym, ponieważ przez większość czasu jesteś ścigany przez Buzzardy.
Zdrowie AI też jest w tej grze problemem - krótko mówiąc, mają go zbyt wiele. W trybie Story można zabić każdego mniej więcej trzema strzałami z karabinu szturmowego w klatkę piersiową, ale w GTA Online może to wymagać nawet 20 takich strzałów. Połącz to z wrogami odradzającymi się bez ograniczeń i rezultatem końcowym jest kompletnie zepsuta gra – czytamy.
Równie obszerna lista zarzutów pojawiła się w wątku opublikowanym na forum Reddit. Jego autor dodał do listy przewin jeszcze m.in. sztuczne utrudnianie graczowi życia w ruchu ulicznym.
To jest bardzo wyraźnie widoczne podczas misji typu import/eksport lub dostaw. Gra celowo wykorzystuje ruch uliczny, by doprowadzać do kolizji i dzięki temu zwiększyć koszty naprawy twojego pojazdu – czytamy.
- GTA Online – strona oficjalna
- GTA Online – poradnik
- Recenzja gry Grand Theft Auto Online - multiplayer z potencjałem