autor: Anna Karpińska
Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. II]
Przedstawiamy drugą część zestawienia najważniejszych faktów o graczach i amerykańskim rynku gier wideo, sporządzonym na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez stowarzyszenie ESA w 2009 roku. Tym razem głównym tematem będzie sprzedaż oraz stosunek rodziców do grania.
Przedstawiamy drugą część zestawienia najważniejszych faktów o graczach i amerykańskim rynku gier wideo, sporządzonym na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez stowarzyszenie ESA w 2009 roku. Tym razem głównym tematem będzie sprzedaż oraz stosunek rodziców do grania.
Rodzice i gry
15. Rodzice, którzy mają niepełnoletnie dzieci oraz posiadają w domu komputer i/lub konsolę do gier, są obecni w 92% przypadków kiedy ich dzieci kupują lub wypożyczają gry.
16. Przed zakupem lub pożyczeniem gry dzieci otrzymują pozwolenie od rodziców w 83% przypadków. Oznacza to, że co piąta gra kupowana/pożyczana jest bez zgody opiekunów.
17. Odsetek rodziców którzy wierzą, że gry są pozytywną częścią życia ich dzieci wynosi 63%.
18. Badani oświadczyli, że to w co dzieci grają jest przez nich monitorowane „zawsze” albo „czasami” w 94% przypadków. Trudno jednak stwierdzić na ile dane te są wiarygodne i co każdy z badanych rozumie przez określenie „czasami”.
19. Trzy czwarte badanych, czyli 77% rodziców uważa, że opcja kontroli rodzicielskiej dostępna we wszystkich nowych konsolach do gier jest dla nich użyteczna.
20. Limity związane z graniem są przez amerykańskich rodziców ustanawiane częściej niż w przypadku jakiejkolwiek innej formy rozrywki.
- 79% rodziców ustala limity dotyczące czasu gry,
- 72% rodziców ustala limity dotyczące Internetu,
- 71% rodziców ustala limity dotyczące oglądania telewizji,
- 63% rodziców ustala limity dotyczące oglądania filmów.
21. Badania wykazały jakie są 4 najważniejsze powody dla których rodzice grają w gry ze swoimi dziećmi.
1. Jest to rozrywka dla całej rodziny 82%,
2. Ponieważ poprosiły 81%,
3. Jest dobra okazja do nawiązania stosunków towarzyskich z dzieckiem 78%,
4. Jest to dobra okazja do kontrolowania w co grają dzieci 63%.
Kto kupuje gry wideo?
22. Przeciętny wiek nabywcy gier w USA wynosi 39 lat.
23. Gry kupuje niemal tyle samo kobiet co mężczyzn. Spośród amerykańskich nabywców 52% stanowią mężczyźni a 48% to przedstawicielki płci pięknej.
Sprzedaż*
24. Niekwestionowany rekord w dziedzinie najlepiej sprzedających się gier komputerowych na rynku amerykańskim należy do gier strategicznych (34.6%). Na kolejnych miejscach uplasowały się gry RPG (19.6%), gry przeznaczone dla całej rodziny (17.1%) oraz strzelanki (9.1%).
25. Najlepiej sprzedającym się typem gier komputerowych w USA okazały się być tytuły, na które nie nałożono ograniczeń wiekowych. Natomiast gry adresowane tylko dla dorosłych odbiorców stanowią obecnie 16% rynku amerykańskiego.
26. Spośród tytułów przeznaczonych na konsole, sprzedano najwięcej egzemplarzy gier akcji (20%) oraz gier przeznaczonych dla całej rodziny (19.3%). Na kolejnych miejscach znalazły się tytuły sportowe (15.3%) i wyścigi (8.4%).
27. Grą komputerową która sprzedała się w USA w największej ilości egzemplarzy okazał się być World of Warcraft: Wrath of the Lich King, która wyprzedziła Spore oraz WoW: Battle Chest.
28. Najlepszą grą konsolową pod względem ilości sprzedanych egzemplarzy okazała się być Wii Play.
29. Rynek gier w Stanach Zjednoczonych wygenerował przychód na poziomie 11.7 miliarda dolarów co stanowi wzrost o 9.5 miliarda w stosunku do roku 1996.
30. W roku 2008 odnotowano w USA kolejny rekord dotyczący ilości sprzedanych gier. Tym razem do rąk odbiorców trafiło 298.2 miliona egzemplarzy.
31. Spośród badanych Amerykanów 43% nabyło albo planowało nabyć jedną lub więcej gier w 2009 roku.
*Dane dotyczą sprzedaży w roku 2008.