autor: Anna Karpińska
Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I]
Amerykańska organizacja ESA - Entertainment Software Association - zrzeszająca czołowe amerykańskie firmy branży gier wideo, a także organizująca słynne targi E3, opublikowała wyniki badań rynkowych dotyczące 2009 roku. Prezentujemy pierwszą część najważniejszych faktów o graczach i amerykańskim świecie elektronicznej rozrywki. Część drugą opublikujemy jutro.
Amerykańska organizacja ESA - Entertainment Software Association - zrzeszająca czołowe amerykańskie firmy branży gier wideo, a także organizująca słynne targi E3, opublikowała wyniki badań rynkowych dotyczące 2009 roku. Prezentujemy pierwszą część najważniejszych faktów o graczach i amerykańskim świecie elektronicznej rozrywki. Część drugą opublikujemy jutro.
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #1](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988281.jpg)
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #2](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988296.jpg)
Kto gra?
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #3](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988312.jpg)
1. Badania ESA wykazały, że w gry komputerowe gra się w 68% amerykańskich gospodarstw domowych, co oznacza, że graczy spotkamy średnio w 7 na 10 domach stojących przy przeciętnej amerykańskiej ulicy.
2. Konsole do gier znajdują się na wyposażeniu 42% amerykańskich gospodarstw domowych.
Wiek
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #4](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988343.jpg)
3. Dane statystyczne pokazują, że przecięty wiek gracza w Stanach Zjednoczonych wynosi 35 lat.
4. Połowa dorosłych amerykanów (49% osób między 18 i 49 rokiem życia oraz 26% w wieku lat 50 i starsze) gra w gry komputerowe i/lub wideo.
5. Jedynie co czwarty gracz (25%) jest niepełnoletni.
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #5](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988359.jpg)
6. W 2009 roku 25% graczy w USA miało ponad 50 lat.
Płeć
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #6](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988375.jpg)
7. Spośród wszystkich amerykańskich graczy 60% stanowili mężczyźni, a 40% kobiety.
8. Kobiety w wieku 18 lat i starsze stanowią liczniejszą grupę (34%) w całej populacji graczy niż chłopcy w wieku do lat 17 (18%).
Czas grania
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #7](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988390.jpg)
9. Przeciętny dorosły amerykański gracz gra już średnio od 12 lat.
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #8](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988406.jpg)
10. Okazuje się, że gracze coraz bardziej cenią sobie niezapośredniczone towarzystwo innych graczy, tzn. ich bezpośrednią obecność. Wspólną zabawę w tej formie wybiera 62% badanych. Czynnik ten wzrósł w stosunku do lat poprzednich, kiedy to wynosił: 59% w 2008 roku i 56% w 2007 roku.
Gry online i przenośne
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #9](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988421.jpg)
11. Badania wykazały, że spośród grających w gry online Amerykanów 57% stanowią mężczyźni, a 43% kobiety.
12. Dane statystyczne pokazują, iż w 2009 roku wzrósł odsetek najczęściej grających graczy, którzy płacą za gry online. Obecnie wynosi on 23%, co stanowi znaczący postęp w stosunku do lat poprzednich (w 2004 wynosił on 8%, a w 2008 – 22%).
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #10](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988437.jpg)
13. Najpopularniejszym gatunkiem gier online okazały się gry logiczne, w które grało 44% badanych osób. Na drugim miejscu z wynikiem 21% znalazła się szeroka kategoria łącząca gry akcji, sportowe, strategiczne i RPG. Na kolejnych miejscach uplasowały się gry multiplayer z rozbudowanym uniwersum (16%), małe gry możliwe do pobrania na dysk (10%) oraz inne (9%).
Należy przy tym zaznaczyć, że wybrane przez ESA kategorie są dość nieostre i niekiedy zbyt szerokie, co może wpływać na niemiarodajność wyników.
![Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I] - ilustracja #11](/Galeria/Html/Wiadomosci/439988453.jpg)
14. Istotną tendencją na amerykańskim rynku gier okazuje się być także wzrost popularności gier przeznaczonych na urządzenia bezprzewodowe, takie jak telefony komórkowe i PDA. Obecnie gra w nie 37% gospodarstw domowych, co stanowi wzrost w stosunku do lat poprzednich łącznie o 17% (odsetek grających wynosił w 2002 roku 20% ogółu).