autor: Anna Karpińska
Gry w USA – zwięzłe fakty z raportu ESA [cz. I]
Amerykańska organizacja ESA - Entertainment Software Association - zrzeszająca czołowe amerykańskie firmy branży gier wideo, a także organizująca słynne targi E3, opublikowała wyniki badań rynkowych dotyczące 2009 roku. Prezentujemy pierwszą część najważniejszych faktów o graczach i amerykańskim świecie elektronicznej rozrywki. Część drugą opublikujemy jutro.
Amerykańska organizacja ESA - Entertainment Software Association - zrzeszająca czołowe amerykańskie firmy branży gier wideo, a także organizująca słynne targi E3, opublikowała wyniki badań rynkowych dotyczące 2009 roku. Prezentujemy pierwszą część najważniejszych faktów o graczach i amerykańskim świecie elektronicznej rozrywki. Część drugą opublikujemy jutro.
Kto gra?
1. Badania ESA wykazały, że w gry komputerowe gra się w 68% amerykańskich gospodarstw domowych, co oznacza, że graczy spotkamy średnio w 7 na 10 domach stojących przy przeciętnej amerykańskiej ulicy.
2. Konsole do gier znajdują się na wyposażeniu 42% amerykańskich gospodarstw domowych.
Wiek
3. Dane statystyczne pokazują, że przecięty wiek gracza w Stanach Zjednoczonych wynosi 35 lat.
4. Połowa dorosłych amerykanów (49% osób między 18 i 49 rokiem życia oraz 26% w wieku lat 50 i starsze) gra w gry komputerowe i/lub wideo.
5. Jedynie co czwarty gracz (25%) jest niepełnoletni.
6. W 2009 roku 25% graczy w USA miało ponad 50 lat.
Płeć
7. Spośród wszystkich amerykańskich graczy 60% stanowili mężczyźni, a 40% kobiety.
8. Kobiety w wieku 18 lat i starsze stanowią liczniejszą grupę (34%) w całej populacji graczy niż chłopcy w wieku do lat 17 (18%).
Czas grania
9. Przeciętny dorosły amerykański gracz gra już średnio od 12 lat.
10. Okazuje się, że gracze coraz bardziej cenią sobie niezapośredniczone towarzystwo innych graczy, tzn. ich bezpośrednią obecność. Wspólną zabawę w tej formie wybiera 62% badanych. Czynnik ten wzrósł w stosunku do lat poprzednich, kiedy to wynosił: 59% w 2008 roku i 56% w 2007 roku.
Gry online i przenośne
11. Badania wykazały, że spośród grających w gry online Amerykanów 57% stanowią mężczyźni, a 43% kobiety.
12. Dane statystyczne pokazują, iż w 2009 roku wzrósł odsetek najczęściej grających graczy, którzy płacą za gry online. Obecnie wynosi on 23%, co stanowi znaczący postęp w stosunku do lat poprzednich (w 2004 wynosił on 8%, a w 2008 – 22%).
13. Najpopularniejszym gatunkiem gier online okazały się gry logiczne, w które grało 44% badanych osób. Na drugim miejscu z wynikiem 21% znalazła się szeroka kategoria łącząca gry akcji, sportowe, strategiczne i RPG. Na kolejnych miejscach uplasowały się gry multiplayer z rozbudowanym uniwersum (16%), małe gry możliwe do pobrania na dysk (10%) oraz inne (9%).
Należy przy tym zaznaczyć, że wybrane przez ESA kategorie są dość nieostre i niekiedy zbyt szerokie, co może wpływać na niemiarodajność wyników.
14. Istotną tendencją na amerykańskim rynku gier okazuje się być także wzrost popularności gier przeznaczonych na urządzenia bezprzewodowe, takie jak telefony komórkowe i PDA. Obecnie gra w nie 37% gospodarstw domowych, co stanowi wzrost w stosunku do lat poprzednich łącznie o 17% (odsetek grających wynosił w 2002 roku 20% ogółu).