autor: Szymon Liebert
Gry na smartfony zarabiają więcej niż tytuły na konsole przenośne – raport o rynku mobilnym w 2012 roku
W IV kwartale 2012 roku gry na smartfony i tablety zarobiły więcej niż produkty wydawane na konsolach przenośnych. Instytucje App Annie i IDC opublikowały raport zawierający parę spostrzeżeń na temat sytuacji rynku urządzeń mobilnych.
Z raportu instytucji App Annie i International Data Corporation wynika, że w ostatnim kwartale 2012 roku gry sprzedawane na smartfonach oraz tabletach przyniosły więcej pieniędzy niż produkty z konsol przenośnych. Mówimy o użytkownikach korzystających ze sprzętu mobilnego na systemach iOS oraz Android w opozycji do takich platform jak 3DS, czy PlayStation Vita. Po raz kolejny potwierdziło się, że rynek przechodzi poważne przeobrażenia.
Raport App Annie i IDC dotyczy całego minionego roku kalendarzowego, a w szczególności jego ostatniego kwartału. Głównym celem tego badania jest próba określenia, ile pieniędzy konsumenci wydawali na gry mobilne i jak wyglądał ten segment rynku w 2012 roku. W kategorii smartfonów dominował system Android (54%), za którym uplasował się iOS (18%) i Symbian (14%). Szacuje się, że na wszystkie smartfony i tablety ściągnięto ponad 20 miliardów gier.
W kategorii konsol przenośnych przodowało Nintendo, które radziło sobie znacznie lepiej od Sony (mówimy o przewadze sprzedażowej w skali 3:1). Nie dziwi więc fakt, że 5 najlepiej zarabiających gier z IV kwartału 2012 roku zostało wydanych na platformach tego koncernu. Na liście królują dobrze znane marki: Pokemon Black/White 2, New Super Mario Bros. 2, czy Animal Crossing: New Leaf. Na urządzeniach mobilnych wyróżniły się Clash of Clans (iOS) i Puzzle & Dragons (Android).
Oprócz wspomnianego wniosku o większej rentowności platform smartfonowych w porównaniu do konsol, autorzy badania zauważyli pewną zależność. Otóż sprzedaż produktów na handheldach jest uzależniona od pory roku – najlepsze wyniki mniejsze konsolki uzyskiwały w grudniu. W podsumowaniu raportu czytamy też, że firmami, które poradziły sobie najlepiej są Nintendo i Apple. Obie uzyskały podobne wyniki w kategorii pieniędzy wydawanych na gry przez użytkowników ich sprzętu.