autor: Bartosz Woldański
Globalny rynek gier PC przewyższa sektor konsolowy
Analitycy firmy DFC Intelligence doszli do wniosku, że w skali światowej rynek gier pecetowych obecnie przerasta sektor tytułów konsolowych – przynajmniej pod względem przychodów. Chociaż zauważyli, że różnica może zmniejszyć się ze względu na obecne już w sprzedaży urządzenia nowej generacji firm Microsoft i Sony, które znajdują z miesiąca na miesiąc coraz więcej użytkowników.
Na początku bieżącego roku pisaliśmy, że według przewidywań analityków z DFC Intelligence wartość rynku gier PC przekroczy niebawem 25 miliardów dolarów, chociaż tyle słyszy się o tym, iż granie na komputerach osobistych umiera. Raporty wspomnianej firmy temu zaprzeczają, a nawet więcej – sugerują, że ma się lepiej, niż jeszcze parę lat temu spekulowało się. Ponadto przewidywano, że w 2015 roku powinniśmy spodziewać się pobicia wyników sprzedaży ustanowionych przez produkcje konsolowe. David Cole, właściciel firmy DFC Intelligence, ujawnił serwisowi PCR, że już teraz rynek gier PC pod względem przychodów pobił sektor tytułów konsolowych. Dodał również, że obecnie prawdziwi gracze spędzają czas, grając zarówno na konsoli, jak i na komputerze osobistym. Co więcej, pierwsze z wymienionych urządzeń jest „luksusem”, natomiast PC „koniecznością”, a co za tym idzie – rynek gier komputerowych ma szerszą grupę odbiorców.
Jak zdradził raport DFC Intelligence ze stycznia 2014 roku i jak potwierdzają nowe doniesienia, najbardziej popularnymi tytułami na PC są produkcje reprezentujące gatunek MOBA (ang. Multiplayer online battle arena), które coraz częściej przyćmiewają chociażby budzące stopniowo mniejsze zainteresowanie rasowe MMO. Obecnie liderami są League of Legends i Dota 2, których popularność nieustannie rośnie, podobnie jak innych tytułów tego typu czy ogólnie produkcji opartych na modelu biznesowym free-to-play. Nie da się ukryć, że to właśnie one mają duże przełożenie na wartość rynku gier PC. Jak podkreślił Cole, szczególnie Europa przyczyniła się do wzrostu zainteresowania darmowymi tytułami z opcjonalnymi mikrotransakcjami. Jednakże w 2014 roku pojawiły się na liście sporządzonej przez DFC Intelligence nowości niezaliczające się do MOBA: DayZ, Rust i Hearthstone, w które bardzo chętnie się zagrywano. Niemniej jednak według najnowszych danych wspomniany gatunek nadal dominuje.
Analitycy zauważyli również trend publikowania gier na komputerach osobistych oraz urządzeniach mobilnych, co przyczynia się do zainteresowania odbiorców różnymi platformami sprzętowymi. Karcianka Hearthstone autorstwa studia Blizzard Entertainment jest doskonałym tego przykładem. To z kolei powoduje, że „prawdziwi gracze” spędzają czas nie tylko na swojej głównej maszynie do grania, ale też chętnie sięgają po alternatywny sprzęt.