autor: Bartosz Krawcewicz
GDC – ponad połowa tworzonych obecnie gier powstaje z myślą o PC
Organizatorzy Game Developers Conference przeprowadzili ankietę wśród deweloperów gier, z której możemy dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy na temat trendów obecnie panujących w branży, np. tego, jaki odsetek twórców ma w zanadrzu projekty na PS5 i nowego Xboksa.
GDC podało wyniki corocznej ankiety dotyczącej trendów panujących na rynku gier wideo, w której wzięło udział ponad 4 tysiące deweloperów. Badanych zapytano między innymi o to, na jakie platformy tworzą obecnie oraz na co powstaną ich przyszłe projekty. Odpowiedzi są interesujące, zwłaszcza w obliczu zbliżającej się wielkimi krokami premiery nowej generacji konsol.
Z ankiety wynika, że PC pozostaje najpopularniejszą platformą wśród deweloperów. Ponad 50% producentów gier tworzy tytuły z myślą o komputerach osobistych i dalej zamierza to robić w najbliższej przyszłości. Drugie pod względem popularności są urządzenia mobilne (39% głosów), zaś trzecie jest PlayStation 4 (25%). Jeśli chodzi o konsole następnej generacji, to gry na PlayStation 5 tworzy obecnie 11% ankietowanych, a na nowego Xboksa 9%.
W przypadku „następnych” projektów pierwsze dwa miejsca pozostają bez zmian. Na trzecią pozycję wysuwa się natomiast PlayStation 5 (23%). Co ciekawe, wynik nowego Xboksa (17%) wciąż plasuje konsolę za sprzętami obecnej generacji (PS4 i Xboksa One wskazało po 20% ankietowanych).
5% badanych tworzy produkcje wyłącznie na następną generację konsol, zaś 22% tylko na obecną. 34% deweloperów pracuje nad tytułami na obie generacje, a największa grupa – 39% – nie była w stanie wskazać, na które sprzęty ostatecznie ukaże się ich gra.
Na urządzenia VR tworzy 14% ankietowanych (zamierza 15%), headsety AR osiągnęły wynik na poziomie 5% (w przyszłości 7%), zaś wśród platform streamingowych największą popularnością cieszy się Google Stadia (6-8%).