Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 31 stycznia 2024, 09:56

autor: Adrian Werner

Gaming wyprzedził Windowsa i jest trzecią siłą w Microsofcie. Pomogło przejęcie Activision Blizzard

Dzięki przejęciu Activision Blizzard dział gamingowy w firmie Microsoft generuje obecnie wyższe przychody niż dział Windowsa.

Źródło fot. Microsoft
i

Firma Microsoft pochwaliła się wynikami finansowymi za ostatni kwartał 2023 roku. Przychody wyniosły 62 mld dolarów, a zysk zamknął się w kwocie 21,9 mld dolarów.

  1. Microsoft najwięcej zarabia na pakiecie Office oraz na usługach w chmurze. Po raz pierwszy w historii firmy trzecie miejsce zajął jednak dział gamingowy, który wygenerował 7,11 mld dolarów przychodów. Tym samym wyprzedził on dział Windowsa (5,26 mld dolarów).
  2. Zmiana na podium wynika z tego, że dział gamingowy zanotował 49-procentowy wzrost. Powód tego jest prosty – do wyników samego Microsoftu doszły te wypracowane przez firmę Activision Blizzarrd, której przejęcie koncern sfinalizował na początku października ubiegłego roku.
  3. Z tych 7,11 mld dolarów przychodów wygenerowanych przez dział gamingowy 5,4 mld przypadło na same gry oraz usługi, a reszta na sprzęt. Sprzedaż Xboxów odnotowała wzrost o 3%.

Według jednego z analityków obecnie na rynku jest o 2 mln mniej konsol Xbox Series S i Xbox Series X niż Xboksów One w analogicznym czasie po debiucie tego sprzętu. Z kolei liczba osób bawiących się miesięcznie w gry i usługi Microsoftu przekroczyła 200 mln.

W raporcie znalazła się również informacja, że łączny koszt przejęcia Activision Blizzard wyniósł 75,4 mld dolarów (wcześniej była mowa o 68,7 mld).

To, czego w raporcie zabrakło, to aktualizowana liczba abonentów Game Passa. Ostatni raz Microsoft ujawnił te dane w 2022 roku, kiedy to wynik przekroczył 25 mln. Fakt, że koncern od tak dawna milczy w tej kwestii sugeruje, że rozwój usługi się zatrzymał.

Wyniki finansowe Microsoftu są ogólnie wyśmienite. Firma jest w doskonałej kondycji, co dobrze ilustruje fakt, że jej wycena giełdowa niedawno przekroczyła 3 biliony dolarów. Tym bardziej mogą dziwić masowe zwolnienia, jakie koncern przeprowadził w dziale gamingowym. Mają one w sumie objąć ok. 1900 osób.

Każdy spodziewał się redukcji po przejęciu Activision Blizzard, bo niektóre role w obu firmach się dublowały, ale skala zaskoczyła wszystkich. Pracę straciło bowiem wiele osób odpowiedzialnych bezpośrednio za tworzenie gier – przykładowo w studiu Blizzard na bruk wyleciała duża część ludzi zajmujących się fabułami. Mocno odchudzono również zespoły zajmujące się serią Call of Duty.

  1. Microsoft – strona oficjalna

Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej