autor: Konrad Serafiński
FIFA 20 - spore zmiany w Wirtualnych klubach
EA Sports podzieliło się z graczami kilkoma informacjami na temat gry FIFA 20. Spore zmiany przejdzie tryb Wirtualne kluby. Odświeżone zostaną edycja zawodników oraz system transmisji meczowych.
Cykl FIFA jest fenomenem. Z roku na rok słyszymy coraz więcej zarzutów pod adresem producentów, a mimo wszystko gracze jak jeden mąż kupują kolejne części serii (nie hejtuję, sam to robię). W tegorocznej odsłonie największą nowością ma być tryb Volta, czyli wariacja na temat lubianej i nieco zapomnianej FIF-y Street. Nie będzie to naturalnie jedyna nowość, której doświadczymy w grze FIFA 20 (chociaż uszczypliwi mogliby powiedzieć, że właśnie tak będzie).
EA Sports podzieliło się z fanami informacjami na temat zmian w trybie Wirtualne kluby (Pro Clubs). Przypomnijmy, że ten tryb pozwala na rozegranie meczów online 11 na 11. Każdy gracz tworzy wirtualnego zawodnika, którego rozwija i rozgrywa nim starcia (bez kontroli nad pozostałymi piłkarzami sterowanymi przez innych graczy). Ten model rozgrywki nie jest zbyt popularny w Europie, gdzie zdecydowanie króluje FUT, dlatego jeśli wcześniej niewiele na jego temat słyszeliście, to nic dziwnego. Zdecydowanie inaczej jest w krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie Wirtualne kluby są bardzo lubiane. No dobrze, ale jakie elementy rozgrywki ulegną zmianie?
Wygląd i pozycje zawodników
Na pierwszy ogień idzie opcja dla wzrokowców i graczy, którzy przykładają wagę do wyglądu swojego zawodnika. Od teraz będziemy mogli stworzyć jeden uniwersalny awatar, którego użyjemy we wszystkich trybach gry, nie tylko w Wirtualnych klubach. Podczas projektowania twarzy skorzystamy z menu opartego na czterech kwadratach, za pomocą których dopasujemy wygląd postaci do naszych potrzeb (chociaż o opcji wgrywania twarzy, znanej ze starszych odsłon, możemy raczej zapomnieć).
Sporą zmianą, o którą prosili gracze, jest także przywrócenie do trybu Wirtualnych klubów kilku pozycji. Są nimi LF/RF (lewy i prawy napastnik), LM/RM (lewy i prawy pomocnik), oraz LWB/RWB (lewy i prawy wahadłowy). Dodane pozycje mają idealnie współgrać z odświeżonym systemem progresji, w którym wzrost, waga oraz atrybuty gracza mają rzeczywiście wpływać na wydarzenia na boisku.
Zmieni się także wytrzymałość piłkarzy. Twórcy opisują to na zasadzie systemu ryzyko vs. nagroda - to znaczy, że jeśli inwestujecie w wytrzymałość i szybkość, musicie pogodzić się z poświęceniem innych atrybutów fizycznych. Wszyscy gracze rozpoczną rozgrywkę w Wirtualnych klubach od oceny ogólnej na poziomie 80 punktów. Dalszy rozwój gracza będzie zależny od wyników w lidze i pucharach. Dodatkowo, twórcy umieścili w grze 30 cech, które w połączeniu ze specjalnymi perkami mają wnieść customizację na wyższy poziom.
Transmisje i oprawa meczowa
Zmiany wizualne dosięgną także transmisji i całej otoczki meczowej. Od nowej odsłony, w Wirtualnych klubach zobaczymy bardziej realistyczne powtórki, opatrzone znakami wodnymi na ekranie (na przykład herbami klubów), banerami klubowymi oraz nowymi logotypami Pro Clubs. Poprawie ulegną także wstawki przed i pomeczowe (a także animacje w przerwie meczu).
Jeśli lubicie denerwować graczy drużyny przeciwnej, to EA wkłada Wam w ręce potężne narzędzie. W FIFA 20 podczas cieszynek kamera pozostanie na swoim miejscu, żeby gracz mógł kontrolować ruchy kilku zawodników z zespołu. Zbliżenie zobaczymy dopiero w powtórkach.
Typy meczów
Gracze Wirtualnych klubów będą mogli wziąć udział w dwóch nowych typach meczów - House Rules Cups oraz Practice Match. Pierwszy z nich to znany z poprzedniej odsłony serii tryb, który do tej pory dostępny był wyłącznie w menu szybkiego meczu. Teraz trafia do Wirtualnych klubów, a zasady rozgrywki będą się zmieniały każdego dnia.
Z perspektywy zgrania drużyny, bardzo ciekawą opcją wydaje się mecz treningowy. Pozwoli on na rozegranie spotkania przeciwko sztucznej inteligencji. Co więcej, dostaniemy możliwość dopasowania wszystkich opcji do naszych preferencji (poziom trudności, taktyka, oceny ogólne przeciwników itd.).
Na zakończenie dodam, że twórcy usunęli stare i denerwujące błędy (jak np. bug „any stamina”) oraz dodali do gry 25 nowych, w pełni konfigurowalnych zestawów strojów i 150 nowych herbów. FIFA 20 trafi do sprzedaży 27 września bieżącego roku. Produkcja ukaże się na PC, Xboksie One, PlayStation 4 oraz Nintendo Switch w pełnej polskiej wersji językowej.