Europa w dołku, sprzedaż gier spadła o 7%
Poznaliśmy wyniki europejskiego rynku gier za 2022 rok. Sprzedaż gier spadła, ale za to gracze chętniej kupowali nowe produkcje.
Grupa ISFE opublikowała raport, podsumowujący wyniki europejskiego rynku gier za miniony rok. Obejmują one sprzedaż pudełkową i cyfrową w większości krajów Starego Kontynentu, jak również dane uzyskane od większości wydawców (po dokładniejsze informacje odsyłamy na koniec tego artykułu).
Sprzedaż gier w Europie w 2022 roku
Zacznijmy od wyników gier.
- W ubiegłym roku Europejczycy kupili 159 mln sztuk gier, co stanowi spadek o 7,1% w porównaniu z 2021 rokiem.
- Jednakże sprzedaż nowych gier wydanych w roku objętym raportem wrosła o 16% w porównaniu z 2021 r. Innymi słowy, Europejczycy kupili ogólnie mniej gier, ale za to chętniej nabywali nowości.
- Z tych 159 mln egzemplarzy 82,5 mln przypadło na wersje cyfrowe, a 76,6 mln na pudełkowe.
- Największym europejskim rynkiem gier była Wielka Brytania. Na drugim miejscu znalazły się Niemcy, a na trzecim – Francja. Wszystkie te rynki zanotowały spadki pod względem liczby sprzedanych gier (odpowiednio o 6%, 13% i 3%).
- Sprzedaż gry FIFA 23 była o 3% wyższa niż edycji 22. Najnowsza odsłona serii okazała się największym bestsellerem w większości krajów europejskich, za wyjątkiem garstki państw, w tym Finlandii, gdzie liderem okazał się Elden Ring.
- Z kolei sprzedaż Call of Duty: Modern Warfare 2 była o 73% wyższa niż CoD: Vanguard.
Największe bestsellery 2022 roku w Europie (cyfra+pudełka)
# | Gra |
1. | FIFA 23 (EA) |
2. | Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision Blizzard) |
3. | Elden Ring (Bandai Namco) |
4. | Grand Theft Auto 5 (Rockstar) |
5. | FIFA 22 (EA) |
6. | Pokémon Legends: Arceus (Nintendo)* |
7. | God of War Ragnarok (Sony) |
8. | LEGO Star Wars: The Skywalker Saga (Warner Bros) |
9. | Horizon: Forbidden West (Sony) |
10. | Gran Turismo 7 (Sony) |
11. | Mario Kart 8: Deluxe (Nintendo)* |
12. | Red Dead Redemption 2 (Rockstar) |
13. | Nintendo Switch Sports (Nintendo)* |
14. | Pokémon Violet (Nintendo)* |
15. | F1 22 (EA) |
16. | Pokémon Scarlet (Nintendo)* |
17. | Minecraft: Switch Edition (Nintendo/Mojang)* |
18. | Assassin's Creed Valhalla (Ubisoft)* |
19. | Kirby and the Forgotten Land (Nintendo)* |
20. | Mario Party Superstars (Nintendo)* |
* – w przypadku gier oznaczonych gwiazdką ISFE dysponowało jedynie danymi ze sprzedaży pudełkowej, więc w rzeczywistości te produkcje poradziły sobie lepiej, niż pokazuje ta lista.
Największe pudełkowe bestsellery 2022 roku w Europie
# | Gra |
1. | FIFA 23 (EA) |
2. | Pokémon Legends: Arceus (Nintendo) |
3. | Mario Kart 8: Deluxe (Nintendo) |
4. | Nintendo Switch Sports (Nintendo) |
5. | Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision Blizzard) |
6. | Horizon: Forbidden West (Sony) |
7. | God of War Ragnarok (Sony) |
8. | Pokémon Violet (Nintendo) |
9. | FIFA 22 (EA) |
10. | Gran Turismo 7 (Sony) |
Największe cyfrowe bestsellery 2022 roku w Europie
# | Gra |
1. | FIFA 23 (EA) |
2. | Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision Blizzard) |
3. | Elden Ring (Bandai Namco) |
4. | Grand Theft Auto 5 (Rockstar) |
5. | FIFA 22 (EA) |
6. | Red Dead Redemption 2 (Rockstar) |
7. | LEGO Star Wars: The Skywalker Saga (Warner Bros) |
8. | God of War Ragnarok (Sony) |
9. | F1 22 (EA) |
10. | Gran Turismo 7 (Sony) |
Sprzedaż konsol i akcesoriów w Europie w 2022 roku
Dane dotyczące sprzedaży konsol są mocno niekompletne, gdyż ISFE nie dysponuje wynikami z Niemiec i Wielkiej Brytanii, czyli dwóch największych europejskich rynków. W pozostałych regionach sprzedano ogólnie 5,3 mln konsol, co stanowi spadek o 25% w porównaniu z 2021 rokiem. Liderem sprzedaży było Nintendo Switch, a za nim uplasowało się PlayStation 5. Xbox Series X i S musiały zadowolić się trzecim miejscem.
W minionym roku w Europie sprzedano 18 mln akcesoriów, czyli o 10% mniej niż w 2021 r. Największymi hitami były:
- Pad DualSense do PS5
- Pad DualShock do PS4
- Pad Joy-Con do Nintendo Switch
Skąd te dane?
ISFE zbiera dane ze sprzedaży cyfrowej ze sklepów Steam, Xbox Live, PlayStation Network oraz Nintendo eShop w następujących krajach europejskich: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Luksemburg, Malta, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Ukraina, Węgry oraz Wielka Brytania.
W przypadku sprzedaży pudełkowej dane pochodzą z następujących krajów: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.
Dane o sprzedaży konsol obejmują kraje: Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Włochy, Portugalia, Rosja, Hiszpania, Szwecja i Szwajcaria. Te same rynki, za wyjątkiem Szwajcarii, obejmują także liczby dotyczące sprzedaży akcesoriów.
Firmy informujące ISFE o swoich wynikach sprzedaży gier obejmują Activision Blizzard, Bandai Namco, Capcom, Codemasters, Electronic Arts, Embracer Group (w tym Gearbox, Koch Media, Sabre Interactive), Focus Entertainment, Konami, Marvellous Games, Microids, Microsoft (wliczając Bethesdę), Milestone, Nacon, Paradox Interactive, Quantic Dream, Sega, Sony, Square Enix, Take-Two, Ubisoft oraz Warner Bros. Najważniejsi nieobecni na tej liście to 505 Games oraz Nintendo. Brak tego drugiego powoduje dziwną sytuację, gdyż ISFE w raporcie opisuje sprzedaż cyfrową na Switch, ale nie ma dostępu do wyników gier samego Nintendo.