Embracer Group ulega przekształceniu, jedna z grup „zaopiekuje się” Władcą Pierścieni i Tomb Raiderem. W praktyce to giełdowa zagrywka
Zmian w Embracer Group ciąg dalszy. Właściciel praw do Władcy Pierśceni i Tomb Raidera przeprowadził transformację. W jej wyniku z firmy wydzielono trzy podmioty wydawnicze.
Embracer rozpoczyna nowy etap działalności. Zarząd korporacji postanowił o podzieleniu grupy na trzy podmioty obejmujące konkretne studia i kategorie wydawnicze: Asmodee Group, Coffee Stain & Friends oraz Middle-earth Enterprises & Friends.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, wymienione podmioty będą „odrębnymi spółkami notowanymi na giełdzie, co pozwoli każdej z nich lepiej skoncentrować się na swoich podstawowych strategiach i zaoferować bardziej zróżnicowane oraz odrębne historie kapitałowe dla obecnych i nowych akcjonariuszy”.
Podział Embracer Group na poszczególne podmioty przedstawia się następująco (o szefostwie poszczególnych podmiotów przeczytacie w zalinkowanym komunikacie):
- Asmodee – globalny wydawca i dystrybutor gier stołowych z rozległą siecią studiów oraz katalogiem IP.
- Coffee Stain & Friends – wydawca gier niezależnych, A/AA premium i free-to-play na PC/konsole oraz urządzenia mobilne. W skład podmiotu wejdą m.in. studia Coffee Stain, Ghost Ship, Tarsier, Tuxedo Labs, THQ Nordic i Amplifier Game Invest, a także Easybrain, Deca, CrazyLabs oraz Cryptic.
- Middle-earth Enterprises & Friends – wydawca gier AAA na komputery PC i konsole, zarządzający m.in. markami Władca Pierścieni (w rękach firmy od sierpnia 2022 roku) i Tomb Raider (własność Embracer od maja 2022 r.). W skład tego podmiotu wejdą m.in. studia Crystal Dynamics, Dambuster Studios, Eidos-Montréal, Flying Wild Hog Studios, Tripwire, Vertigo Games, Warhorse Studios i 4A Games oraz firmy PLAION, Freemode, Dark Horse i inne.
Dokonaliśmy tej zmiany z zamiarem uwolnienia pełnego potencjału każdego z zespołów i zapewnienia im własnego przywództwa i strategicznego kierunku. To początek nowego rozdziału, rozdziału, którego zamierzam pozostać częścią jako aktywny, zaangażowany i wspierający akcjonariusz wszystkich trzech nowych podmiotów, z wiecznie zielonym horyzontem. Ten ruch w kierunku trzech niezależnych firm wzmacnia wizję Embracer polegającą na wspieraniu przedsiębiorców i twórców z długoterminowym nastawieniem, umożliwiając im dalsze dostarczanie niezapomnianych wrażeń graczom i fanom na całym świecie – powiedział Lars Wingefors, współzałożyciel i dyrektor generalny Embracer Group.
Należy zauważyć, że zmiana z punktu widzenia zwykłych graczy nie ma dużego znaczenia. W największym stopniu „uderza” ona bowiem w akcjonariuszy i sytuację Embracer Group na sztokholmskiej giełdzie. Dlatego też we wspomnianym komunikacie oraz w trakcie konferencji inwestorskiej najwięcej miejsca i czasu poświęcono tej właśnie kwestii.
Niemniej decyzja może zaważyć w dalszej perspektywie na kolejnych decyzjach firmy, m.in. w kontekście posiadanych marek i studiów. Niedawno czytaliśmy o sprzedaży studia Gearbox firmie Take-Two. Embracer informował też o zwolnieniu tempa po zażegnaniu wielkiego kryzusu.