autor: Retromaniak
Elvenar, Battle of Beasts i inne najlepsze przeglądarkowe gry stycznia
Za nami pierwszy miesiąc 2015 roku, więc sprawdzamy jakie wieści przyniósł on amatorom przeglądarkowego grania.
Miesiąc temu rozpoczął się nowy rok, a w raz z nim rozgorzały nadzieje graczy na nowe, interesujące produkcje, którym warto będzie poświęcić swój cenny czas. Ostatnie lata pokazały ponad wszelką wątpliwość, że gry przeglądarkowe nie mogą i nie powinny być już kojarzone wyłącznie z casualowymi produkcjami „na chwilę”. Wśród nich znajdą bowiem coś dla siebie nie tylko ci gracze, którzy szukają niezobowiązującej rozrywki w przerwie od pracy czy nauki. Gry rozpowszechniane za pomocą przeglądarek internetowych to coraz częściej produkcje bardzo rozbudowane, mogące zapewnić graczom długie tygodnie, a nawet miesiące zabawy. Dlatego jak co miesiąc sprawdzamy dla Was kolejne gry przeglądarkowe, którym z całą pewnością warto przyjrzeć się nieco bliżej.
Elvenar
- Producent: Inno Games.
- Premiera: zamknięte beta testy od 20 stycznia 2015.
Styczniowy przegląd rozpoczynamy od wieści z niemieckiego studia Inno Games, które w ostatnich latach zdążyło ugruntować swoją pozycję jako jednego z liderów segmentu gier przeglądarkowych. Z nowym rokiem Niemiecki deweloper przygotował dla graczy niemiłą niespodziankę ogłaszając, że zaprzestaje dalszych prac nad nieźle zapowiadającą się strategią Rising Generals, o której pisaliśmy dla Was na początku stycznia. Zgodnie z oświadczeniem producenta beta testy gry pokazały, że zawiera ona błędy niemożliwe do naprawienia. Na otarcie łez informujemy jednak, że zgodnie z planem 20 stycznia ruszyły zamknięte testy Elvenar – nowej produkcji Inno Games, nawiązującej do największych hitów tej firmy, jak Tribal Wars czy Forge of Empires.
Elvenar to osadzona w realiach fantasy gra strategiczna, w której rywalizują ze sobą rasy ludzi oraz elfów. Każda ze stron posiada nieco inną filozofię, stawiając na harmonię z naturą bądź rozwój myśli technicznej. Tak więc opowiadając się po jednej z nich otrzymujemy nie tylko odmienne budynki i jednostki, ale także nieco inne technologie oraz mechanikę rozgrywki. Cel gry jest dość typowy: rozwinąć niewielką początkowo osadę do rangi tętniącej życiem metropolii. Aby go osiągnąć, musimy zadbać o produkcję surowców i pożywienia, rozwijanie coraz to nowszych technologii oraz armię, która pozwoli na eksplorację nowych terenów i zapewni nam przewagę w walce. Oprócz kolejnych questów fabularnych, w grze nie unikniemy bowiem licznych pojedynków PvP, a równie ważnym elementem rozgrywki będzie dyplomacja i nawiązywanie sojuszy z innymi graczami. Wszystkich zainteresowanych odsyłamy na oficjalną stronę gry, gdzie wciąż można zapisać się do rozpoczętych niedawno zamkniętych testów Elvenar.
Battle of Beasts
- Producent: Upjers.
- Premiera: otwarte beta testy od 26 stycznia 2015.
26 stycznia swoje podwoje otworzyły serwery nowej gry Battle of Beasts – nowej produkcji niemieckiego studia Upjers, znanego za sprawą takich tytułów jak Uptasia, Undermaster czy Garbage Garage. Co ciekawe, gra była już testowana w rodzimych Niemczech oraz w Stanach Zjednoczonych, zaś wraz z rozpoczęciem otwartej bety, Polska stała się trzecim krajem, w którym tytuł został oficjalnie udostępniony dla wszystkich graczy.
Battle of Beasts stanowi połączenie przeglądarkowej strategii ekonomicznej z grą MMORPG, której głównymi bohaterami są stwory znane z filmów oraz książek fantasy. Zabawa sprowadza się do hodowli i tresury rozmaitych kreatur, które finalnie posłużą nam do stworzenia armii i walki o kolejne obszary rozległej krainy fantasy. Sama walka odbywa się w systemie turowym, w którym naprzemiennie atakują bestie nasze oraz wroga. Kluczem do zwycięstwa jest odpowiednia taktyka oraz wykorzystanie specjalnych zdolności posiadanych potworów. W grze do podbicia mamy kilka zróżnicowanych terenów, takich jak podupadłe krasnoludzkie imperium Byrkenholm, tajemnicze wyspy Belgon, wulkaniczny region Ignizor czy skute lodem obszary Elfrarheim. Podczas zabawy przyjdzie nam zaś hodować takie stwory jak koboldy, ogromne szerszenie i pająki, bazyliszki, a nawet smoki. Aby nasze królestwo rosło w siłę, musimy jednak zadbać nie tylko o potrzeby naszych chowańców, ale także o jego rozwój ekonomiczny. Źródłem naszego dochodu staną się m.in. podatki, które będziemy ściągać od osiedlających się stopniowo w naszym mieście mieszkańców. Należą oni do czterech różnych ras (ludzi, elfów, krasnoludów i orków), a każda z nich ma swoje własne potrzeby i preferencje, a także ulubione typy hodowanych bestii.
Summoner’s Legion
- Producent: R2Games.
- Premiera: otwarte beta testy od 21 stycznia 2015.
Jak co miesiąc, wszystkich fanów przeglądarkowych gier MMORPG nie zawiodło studio R2Games z Hong Kongu, którego tempo pracy nad kolejnymi tytułami stało się ostatnio naprawdę imponujące. Nie dość, że niemal każdego miesiąca Azjaci anonsują kolejną produkcję, to jeszcze ich nowy tytuł Summoner’s Legion zaledwie w przeciągu tygodnia przeskoczył z fazy alfa do otwartej bety. Co warte odnotowania, tym razem nie mamy do czynienia z kolejną grą zrobioną „na tą samą modłę”, ale z połączeniem rasowego MMORPG-a i karcianki.
O samej fabule gry niewiele wiadomo, lecz w tym przypadku nie jest ona chyba najważniejsza. Rozgrywka skupia się bowiem w szczególności na rywalizacji wieloosobowej. Do wyboru mamy cztery klasy postaci: Warrior, Mage, Ranger i Priest oraz pięć ras: Człowiek, Elf, Krasnolud, Bestia oraz Nieumarły. Elementy typowe dla przeglądarkowych MMORPG-ów uzupełnione zostały możliwością stworzenia własnej talii kart, symbolizujących specjalne umiejętności jednej z dziewięciu potężnych frakcji. Co prawda Summoner’s Legion oferuje tryb przygody, w którym możemy bawić się w pojedynkę, lecz sedno rozgrywki stanowią pojedynki PvP, w których kluczową rolę pełnią wspomniane karty.
Clash of Olympus
- Producent: Boyojoy
- Premiera: otwarte beta testy od 15 stycznia 2015.
15 stycznia rozpoczęły się testy nowej produkcji duetu Boyojoy i Lekool Games, mających na swoim koncie m.in. popularną przeglądarkową strategię Call of Gods. Clash of Olympus to side-scrollowa gra MMORPG, osadzona w fantastycznych realiach greckich mitów i legend, choć w grze pojawiają się także postaci znane z mitologii nordyckiej. Co ciekawe, wbrew zapowiedziom autorów gra nie jest tak naprawdę zupełnie nową produkcją, lecz ulepszoną wersją tytułu dostępnego już od dłuższego czasu na terenie Azji.
W grze kontrolujemy bohatera, należącego do jednej z trzech typowych klas: Knight, Mage albo Archer. Każda z nich posiada oczywiście swój własny zestaw umiejętności oraz jedno potężne zaklęcie, którego siła zależy od stopnia rozwoju postaci. Zabawa koncentruje się na aspekcie walki, a o sile naszej drużyny stanowią nie tylko umiejętności naszego bohatera, ale także zdolności potworów i pobocznych herosów, których możemy rekrutować podczas rozgrywki. Cała reszta to elementy dość charakterystyczne dla przeglądarkowych MMORPG-ów, wliczając w to system rozwoju postaci, możliwość zdobywania i ulepszania ekwipunku oraz liczne pojedynki w trybie PvP. Podobnie można by scharakteryzować oprawę graficzną tytułu, która nie odbiega w znaczącym stopniu od większości azjatyckich przeglądarkowych gier MMO.
Under
- Producent: zespół undergame.pl.
- Premiera: otwarte beta testy of 5 listopada 2014.
Wśród wielu szumnie reklamowanych tytułów największych producentów, omal nie przeoczyliśmy interesującej rodzimej produkcji, która rozpoczęła otwarte beta testy jeszcze na początku listopada. Under – bo o niej tu mowa, to postapokaliptyczne MMORPG z silnie zarysowaną warstwą narracyjną. W grze wcielamy się w członka społeczności, która ze względu na katastrofę nuklearną i skażenie powierzchni planety, zmuszona była zejść pod ziemię, do rozległego systemu korytarzy.
Rozgrywka w Under przebiega w sposób zupełnie inny, niż w większości przeglądarkowych MMORPG-ów, pobudzając wyobraźnię graczy i dając im wrażenie uczestnictwa w epickiej historii fabularnej, której rozwój kreują oni sami poprzez podejmowane działania. W grze eksplorujemy kolejne lokacje podziemnego świata, zdobywamy rzadkie przedmioty, wydobywamy surowce i opracowujemy nowe technologie. W miarę postępów rozgrywki nasza postać rozwija swe umiejętności w kilku możliwych kierunkach, zdobywa nowy ekwipunek oraz specjalne wszczepy, pozwalające na przetrwanie w niegościnnym środowisku. Możliwości rozwoju jest wiele, a gracze mogą koncentrować się na aspekcie ekonomicznym i zabezpieczaniu zasobów, eksploracji i poszukiwaniu przygód, bądź na walce z innymi graczami oraz zamieszkującymi świat stworzeniami. Całość podana jest w oryginalnej, oszczędnej oprawie, której głównym elementem jest rozbudowana warstwa narracyjna, odsłaniana stopniowo niczym kolejne rozdziały książki z naszym udziałem.
Perły z lamusa: Top Eleven Be a Football Manager
- Producent: Nordeus
- Premiera: 9 maja 2010.
Jednym z najpopularniejszych gatunków gier przeglądarkowych są z całą pewnością liczne menadżery piłkarskie. Dziś przypominamy Wam grę, która od momentu swojej premiery utrzymuje się w ścisłej czołówce gier menadżerskich na Facebooku. Produkcja firmy Nordeus, do której promocji zaangażowano m.in. samego Jose Mourinho, pozwala poprowadzić własnoręcznie stworzoną drużynę piłkarską przez kolejne poziomy rozgrywek, w których rywalizujemy z zespołami kierowanymi przez innych graczy z całego świata. Zabawa podzielona jest na trwające 28 dni rundy, podczas których bierzemy udział w rozgrywkach ligowych, pucharowych i – o ile uzyskaliśmy kwalifikację – zmaganiach Ligi Mistrzów. Po zakończeniu rundy czołowa siódemka awansuje do wyższej klasy rozgrywkowej, gdzie czekają na nią znacznie silniejsi przeciwnicy i coraz większe wyzwania.
Pod względem złożoności Top Eleven nie może oczywiście konkurować z rozbudowanymi menadżerami piłkarskimi na PC, choć na tym prawdopodobnie polega niesłabnąca popularność tytułu. Pozwala on bowiem na zabawę wszystkim tym graczom, którzy nie mogą sobie pozwolić na spędzanie długich godzin przy złożonych produkcjach pokroju kultowego Football Managera. Gra oferuje szereg stosunkowo prostych opcji taktycznych, możliwość przeprowadzania transferów, negocjacji kontraktów, podpisywania umów sponsorskich, ustalania premii oraz cen biletów, a także opcje rozbudowy stadionowej infrastruktury. Przez większą część sezonu rola gracza ogranicza się do przeprowadzania treningów i dbania o kondycję oraz morale zawodników, a także ustalania składu i taktyki na kolejne spotkania. Kluczem do sukcesu jest ustawiczne przeprowadzanie intratnych transferów, które pozwolą naszej drużynie dotrzymać kroku coraz silniejszej konkurencji.