Efekty udostępnienia darmowej licencji na Unreal Development Kit
Upłynęło dopiero dziesięć dni, od kiedy Epic Games udostępniło darmową licencję na Unreal Development Kit do celów niekomercyjnych, a już widać jak duży wpływ będzie to miało na całą społeczność moderską.
Upłynęło dopiero dziesięć dni, od kiedy Epic Games udostępniło darmową licencję na Unreal Development Kit do celów niekomercyjnych, a już widać jak duży wpływ będzie to miało na całą społeczność moderską.
Pierwszą grą korzystającą z UDK okazała się Whizzle - darmowa gra logiczna od Psyonix Studios (mała firma deweloperska, która współpracowała z Epic przy produkcjach takich jak Gears of War czy Unreal Tournament 3 - odpowiedzialna jest także za stworzenie trybu „Onslaught” w Unreal Tournament 2004).
Za Whizzle podążył Prometheus, który w trzeciej fazie organizowanego przez Epic Games konkursu „Make Something Unreal” zajął drugie miejsce w kategorii „najlepszy mod FPS”. Dzięki UDK w produkcję tę mogą teraz zagrać także osoby, które nie posiadają Unreal Tournament 3.
Tą samą drogą zamierzają podążyć twórcy osadzonego w realiach fantasy Archasis II - wersja wysłana do finału konkursu „Make Something Unreal” kończy historię tego projektu jako moda. Obecnie twórcy pracują w pocie czoła nad przeniesieniem swojego dzieła na UDK i wypuszczeniem go jako samodzielnej, darmowej gry. Takie same plany mają zresztą ludzie tworzący mod CODA.
UDK nie obejmuje jednak tylko darmowej licencji. Możliwe jest również wykorzystanie go w celach komercyjnych, a warunki jakie proponuje Epic Games są bardzo korzystne. Jeśli interesuje nas korzystanie z UDK tylko do użytku wewnętrznego to zapłacimy 2500 dolarów rocznie za każde stanowisko pracy używające technologii stworzonej przez Epic Games. Znacznie bardziej interesujące są warunki licencji na tworzenie gier i programów przeznaczonych do komercyjnej dystrybucji. W takim wypadku należy z góry wyłożyć tylko 99 dolarów (niezależnie od ilości stanowisk pracy) a pierwsze 5000 dolarów przychodu zwolnione jest z jakichkolwiek innych opłat. Od przychodu uzyskanego ponad tę sumę Epic Games pobierać będzie 25%. Stwarza to szansę bardziej zorganizowanym grupom moderskim na komercjalizację swojej pracy. I z szansy tej niektóre z nich postanowiły od razu skorzystać.
Mod The Ball łączący elementy gry akcji z zagadkami typowymi dla gier logicznych wygrał trzecią fazę konkursu „Make Something Unreal” w kategorii najlepszy mod. Twórcy przenieśli najnowszą wersję swojego dzieła na UDK, tym samym tworząc demo dla planowanej na następny rok komercyjnej wersji tego projektu.
Identyczne plany ma ekipa stojąca za The Haunted (utrzymanym w konwencji horroru wieloosobowym modzie rozgrywanym z perspektywy trzeciej osoby) - wpierw przeniesienie na UDK i demo, a potem w przyszłości wersja komercyjna.
Listę zamyka Hazard - The Journey of Life - zakręcona gra przygodowa, w której gracz rozwiązuje zagadki logiczne podczas zwiedzania surrealistycznych lokacji. Autor zapewnia, że nie zależy mu na szybkim zarobku, zamiast tego zamierza spędzić dużo czasu nad rozbudową swojego dzieła, tak by dorównało jakością najlepszym grom niezależnym.
Jak widać odzew na inicjatywę Epic Games jest bardzo pozytywny. Unreal Tournament 3 nigdy nie udało się osiągnąć takiej popularności jak ta, którą cieszyły się poprzednie części serii. Tym samym tytuł ten, pomimo bardzo dobrych narzędzi moderskich nigdy nie mógł konkurować z Half-Life 2 o podium najpopularniejszej platformy dla modów. Przez wypuszczenie UDK Epic Games rozwiązał ten problem, oferując kuszącą alternatywę dla ludzi tworzących modyfikacje. Unreal Engine 3.0 jest nowocześniejszą technologią niż napędzający gry Valve Source Engine, ponadto używany jest w znacznie większej ilości komercyjnych gier. Ma to olbrzymie znaczenie, ponieważ spora część ludzi tworzących mody traktuje to zajęcie jako przepustkę do profesjonalnej kariery. W CV wysyłanym do firm deweloperskich stworzenie dobrego moda jest często cenniejszym punktem niż dyplom najlepszej nawet uczelni, tym bardziej jeśli mod ów powstał z użyciem najpopularniejszego obecnie silnika graficznego.