autor: Krzysztof Sobiepan
EA kocha digital i sport – wyniki finansowe
Firma Electronic Arts dostarczyła raport o wynikach finansowych w drugim kwartale obecnego roku fiskalnego. Przekroczyły one wcześniejsze oczekiwania, a głównymi motorami sukcesu są udane gry sportowe (zwłaszcza FIFA), sprzedaż cyfrowa oraz mikropłatności. Dobrze radzi sobie również nadal marka The Sims.
W ostatnich dniach wiele firm ogłasza wyniki finansowe na okres od lipca do września 2018 r. Nie inaczej postąpiła tu firma Electronic Arts, która na oficjalnej stronie zapewniła udziałowcom wszystkie niezbędne informacje dotyczące swoich sukcesów. Jeśli chodzi o „wielkie numery”, to jest czym się chwalić. W drugim kwartale wygenerowano 1,29 miliarda dolarów przychodów, czyli o 34% więcej w porównaniu z 959 milionami z identycznego okresu w poprzednim roku. Dobry wynik zapewniło stado „dojnych krów”, czyli corocznych gier sportowych: FIFA 19, Madden NFL 19, NBA Live 19 i NHL 19.
EA poprawia wyniki w dystrybucji cyfrowej
Jak można się było spodziewać, „elektronicy” w dalszym ciągu kontynuują trendy zarabiania na produktach cyfrowych, które stanowiły 61% całkowitej sumy przychodów w Q2. Rozkład wyniósł 780 mln dolarów pochodzących z zakupów online i 506 mln ze sprzedaży pudełkowej. Padł też rekord tzw. „digital net bookings”, czyli liczby sprzedanych cyfrowo gier wraz z przychodami z mikrotransakcji w tym samym okresie. Za liczone wstecz 12 miesięcy statystyka ta wyniosła 3,61 mld dolarów, co stanowi 69% liczby „całkowitych rezerwacji netto” (miary zawierającej dodatkowo przychód z dostarczonych do sklepów fizycznych kopii gier). Wnioski nasuwają się same – cyfryzacja i mikropłatności to przyszłość firmy.
Gracze – FIFA, The Sims i Battlefield
Raport nie mógł się też obyć bez paru ciekawostek dotyczących poszczególnych tytułów. Smartfonowa piłkarska gra FIFA Mobile nadal rośnie w siłę, notując 50-procentowy wzrost liczby aktywnych codziennie graczy (rok-na-rok). Jeśli chodzi zaś o symulację życia The Sims 4, to same dodatki pobrane zostały już 30 mln razy, a liczba użytkowników także rośnie z każdym kolejnym rokiem.
Seria Battlefield przyciągnęła zaś do siebie w drugim kwartale „10 mln unikalnych graczy”, choć szefostwo nie zdradza tak właściwie, co kryje się pod tą liczbą. Beta BF5? Atrakcyjnie pozycjonowany promocjami i darmowym season passem BF1?
Przyszłość EA – Battlefield V i Anthem
Szef firmy Andrew Wilson w swojej wypowiedzi dość optymistycznie wypowiada się o bliższej i dalszej perspektywie dla prowadzonego przez niego koncernu, wymieniając debiutujące za ok. 3 tygodnie Battlefield V, mobilne Command & Conquer: Rivals czy przygotowywane przez BioWare na luty 2019 r. Anthem. Pierwszy z tytułów jest przyczyną do określenia przewidywanych przychodów w trzecim kwartale na niemałą sumę 1,38 miliarda dolarów. Dyrektor finansowy i operacyjny Blake Jorgensen mimochodem wspomniał też o tajemniczych „grach studia Respawn Entertainment”, które zespół ma szykować na święta 2019 r. Jedną z nich jest zapowiedziany już projekt z uniwersum Star Wars (Star Wars Jedi: Fallen Order), lecz użyta w tym przypadku liczba mnoga zdecydowanie rozbudza wyobraźnię.