futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 1 lipca 2021, 14:53

DLSS z trybem Ultra Quality - Nvidia może pracować nad jeszcze lepszym skalowaniem

Nvidia prawdopodobnie pracuje nad trybem Ultra Quality w DLSS 2.0. Tak wynika z pewnych informacji zawartych w dokumentacji Unreal Engine 5. To oczywiście może być odpowiedź na analogiczne ustawienie w AMD FidelityFX.

W SKRÓCIE:
  • w dokumentacji Unreal Engine 5 można znaleźć informacje, które sugerują prace Nvidii nad trybem Ultra Quality w DLSS 2.0.

Użytkownik portalu Reddit zauważył w dokumentacji Unreal Engine 5 ciekawą pozycję. Oprócz czterech znanych graczom ustawień jakości upscalingu technologii DLSS, widnieje tam także piąta opcja – Ultra Quality. To prawdopodobnie tzw. placeholder dla zmian w kolejnych wersjach DLSS. Ten tryb jakości mógłby być oczywistą odpowiedzią Nvidii na podobne ustawienie Ultra dostępne w AMD FidelityFX Super Resolution.

DLSS z trybem Ultra Quality - Nvidia może pracować nad jeszcze lepszym skalowaniem - ilustracja #1
Nowa opcja w dokumentacji Unreal Engine 5. Źródło: Reddit

Technologia DLSS Nvidii to w pewnym uproszczeniu proces skalowania rozdzielczości używający odpowiedniego przygotowania informacji przez AI. Korzysta on z rdzeni tensor obecnych w kartach z rodziny RTX. Gotowa klatka jest tworzona z mniejszych rozdzielczości renderowania. W przypadku trybu Performance dla 4K jest to 1080p, czyli można przyjąć mnożnik skalowania 2x (50% rozdzielczości). Dla Balanced odpowiednio można obliczyć 1,725x, a dla Quality 1,5x. Według informacji FSR (FidelityFX Super Resolution) używa mnożnika 1,3x dla trybu Ultra Quality, stąd niektórzy spekulują, że w kolejnych wersjach DLSS 2.0 także można oczekiwać podobnych wartości skalowania.

We właściwościach pliku wtyczki UE5 nvngx_dlss.dll można znaleźć numer wersji DLSS – 2.2.9. Nieoficjalne można już w niektórych grach uruchomić DLSS w tej wersji (jednak nie odnotowano obecności trybu Ultra Quality). W przypadku Cyberpunka 2077 zauważono niewielką poprawę jakości obrazu, natomiast jeden z użytkowników raportuje jej pogorszenie w Doom Eternal (większy tzw. ghosting).

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

więcej