autor: Łukasz Szliselman
Dlaczego i jak często gramy? Zwyczaje polskich graczy według badań na Digital Dragons 2015
Dlaczego Polacy sięgają po gry? Jak często do nich wracają? Przedstawiamy wyniki badań polskiej sceny gamingowej przeprowadzonych z okazji Digital Dragons 2015.
Zasady badania
Badanie przeprowadziła agencja IQS w dniach od 21 kwietnia do 4 maja 2015 roku. Główne dane pochodzą z anonimowych ankiet, wyświetlanych w serwisach Grupy Onet i na gry-online.pl, w których udział wzięło 3750 internautów w wieku 15-55 lat. Dziękujemy uczestnikom za czas poświęcony na wypełnienie formularza!
Przedstawiamy kolejną porcję wyników badań polskiej sceny gamingowej, przeprowadzonych z okazji krakowskiego festiwalu Digital Dragons 2015. Wiemy już, kto w Polsce gra, na czym i w co. Skupmy się teraz na kwestii, dlaczego gramy – jakie motywacje towarzyszą użytkownikom poszczególnych platform i jak bardzo gry nas angażują. Przypominamy, że na potrzeby badania wyróżniono następujące kategorie według platformy sprzętowej: gry PC (instalowane na komputerze stacjonarnym lub laptopie), konsolowe (np. na PlayStation 4 czy Xboksie One), mobilne (smartfony, tablety), przeglądarkowe, społecznościowe (dostępne w portalach typu Facebook) oraz na tradycyjne telefony komórkowe.
Dlaczego gramy?
Powodów jest wiele, a każdy z nas z pewnością wymieniłby kilka. Tak też zrobili respondenci, przy czym odpowiedzi w znacznym stopniu różniły się w zależności od platformy sprzętowej. W przypadku pecetów i konsol, czyli środowiska różnej maści dużych tytułów AAA, najczęściej wymienianymi motywacjami były odpowiednio: zamiłowanie do tego typu rozrywki oraz potrzeba relaksu. Konsolowcy okazali się być najbardziej społeczną grupą – prawie połowa (45%) gra dla towarzystwa, bawiąc się wspólnie ze znajomymi lub rodziną.
Natomiast w tzw. casualowe produkcje, czyli gry mobilne (te przede wszystkim), przeglądarkowe i społecznościowe, przeważnie gramy dla zabicia czasu – czy to podczas podróży, leniwego dnia w pracy, czy w trakcie przedłużającej się wizyty w toalecie. Poniższe wykresy przedstawiają, jak rozkładają się motywacje graczy w zależności od wybieranej platformy:
Single player czy multiplayer?
Rosnąca popularność trybów wieloosobowych na świecie najwyraźniej nie ma odzwierciedlenia w Polsce. Rozgrywkę przeznaczoną dla jednego gracza preferuje w sumie 74% graczy, przy czym aż 47% w ogóle nie sięga po multiplayer. Największymi samotnikami są użytkownicy urządzeń mobilnych. Z kolei największy odsetek osób lubiących grać z innymi występuje wśród konsolowców.
MMO
Za graniem w produkcje MMO (przynajmniej od czasu do czasu) opowiada się 2/5 graczy. Główną motywacją do sięgania po tego typu tytuły jest chęć interakcji z innymi – czy to rywalizacji z nieznajomymi, czy współpracy z przyjaciółmi. Najbardziej atrakcyjne dla Polaków są motywy fantasy (47%) i średniowieczne (38%). Mniej popularna jest tematyka science fiction (26%).
Na czym gramy najczęściej?
Na smartfonach i tabletach – 32% respondentów robi to codziennie, a 28% kilka razy w tygodniu. Ze względu na łatwy dostęp do tego typu urządzeń na zabawę możemy sobie pozwolić częściej niż na komputerach osobistych. Z najmniejszą częstotliwością grają konsolowcy – raptem 12% z nich chwyta za pady codziennie, większość (65%) spędza w ten sposób czas tylko raz w tygodniu lub rzadziej.
Jak wspominaliśmy w poprzednich dniach, spory odsetek użytkowników konsol to ludzie pracujący, a więc zasiadający do gier tylko w wolnym czasie, przeważnie w weekendy. W przeciwieństwie do choćby kilkuminutowych przerw na granie, możliwych w przypadku gier mobilnych, uruchomienie konsoli wiąże się z co najmniej godzinną sesją, na co nie każdy może sobie pozwolić w ciągu pracowitego tygodnia.
W co gramy najczęściej?
Z największą częstotliwością sięgamy po różnego rodzaju symulatory farmy oraz tytuły MMO. Dotyczy to wszystkich platform sprzętowych, przy czym w przypadku konsol i urządzeń mobilnych, pozycję lidera zajmują gry ekonomiczne. Może to wynikać z tego, że sporo sieciowych gier zorientowanych jest na krótkie, ale częste sesje, w związku z czym są one najbardziej angażujące.
Jako ciekawostkę warto nadmienić, że bez względu na platformę większość fanów elektronicznej rozrywki gra w kilka tytułów na raz. Tylko około 1/3 graczy nie bierze się za kolejną grę dopóki nie ukończy poprzedniej.
To tyle na dzisiaj. Ostatni news z serii wyjawi, jak Polacy zaopatrują się w gry oraz gdzie zdobywają informacje o nich.