autor: Michał Kułakowski
Demo technologiczne DirectX 12 – spadek zużycia prądu o 50% oraz wzrost wydajności o 60% w porównaniu z DirectX 11
Firma Intel zaprezentowała jedno z pierwszych dem technologicznych, które wykorzystują biblioteki DirectX 12. Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami Microsoftu, w porównaniu do poprzednich wersji DirectX, rzeczywiście wydają się one zapewniać kilkudziesięcioprocentowy wzrost wydajności oraz spadek zapotrzebowania na energię komputera.
Już od jakiegoś czasu regularnie informujemy o postępach w pracach nad DirectX 12. Kilkukrotnie cytowaliśmy przedstawicieli Microsoftu, którzy zapewniali, że aplikacje korzystające z nowych bibliotek odnotują znaczący wzrost wydajności w porównaniu do programów wykorzystujących starsze wersje DirectX. W trakcie konferencji SIGGRAPH zobaczyć przekonujące demo technologiczne, zdające się potwierdzać wcześniejsze zapewnienia koncernu z Redmond.
Demonstracja prezentowana jest na stoisku firmy Intel. Trójwymiarowy program, uruchomiony na komputerze Surface Pro 3 (procesor Intel Core i5, karta graficzna Intel HD4400), generuje około 50 tysięcy asteroid, z których każda posiada unikalne kształty oraz kierunek ruchu. Aplikacja, która pozwala na dowolne przełączanie się pomiędzy DirectX 12 a DirectX 11, działa w dwóch trybach. W pierwszym liczba liczba generowanych klatek na sekundę jest odgórnie ograniczona, w drugim wyłączone są wszystkie limity. W rogu ekranu możemy zobaczyć również aktualne zużycie mocy przez procesor oraz układ graficzny.
Na wykresie w rogu ekranu widzimy znaczący spadek zapotrzebowania na energię po przełączeniu się na DirectX 12
Przy uruchomionych ograniczeniach FPS oraz po przełączeniu się z DX11 na DX12 możemy zaobserwować drastyczny i prawie 50-procentowy spadek zapotrzebowania na energię procesora. W trybie pozbawionym limitów możemy natomiast zobaczyć, że przy tym samym zużyciu energii aplikacja jest wydajniejsza o około 60-procent. Wersja DX11 działa przy 19 FPS-ach podczas gdy DX 12 osiąga poziom 33 FPS.
Skąd biorą się tak poważne różnice pomiędzy dwoma edycjami bibliotek? Najprościej rzecz ujmując, nowy DirectX pozwala programistom na pisanie kodu, który jest obsługiwany bezpośrednio przez układ graficzny bez pośrednictwa procesora. Powoduje to znaczny spadek zapotrzebowania na energię oraz umożliwia GPU osiągnięcie większej wydajności. Efekty działania tej technologii okażą się przydatne zwłaszcza w przypadku urządzeń mobilnych (netbooki, tablety, smartfony), ale jej skutki odczują także gracze pecetowi, których komputery nie tylko poprawią swoją wydajność, ale także, w zależności od konfiguracji, będą pochłaniać mniej energii, co przełoży się na oszczędności w rachunkach.
Nieco inaczej sprawa wyglądać będzie w przypadku konsoli Xbox One, która również ma otrzymać wsparcie dla DX12. Według niektórych deweloperów, nie przełoży się to na znaczące zmiany w jej wydajności, które zrównałyby Xboksa z PlayStation 4. Głównym problemem platformy jest bowiem słabszy układ graficzny, któremu niewiele pomogą nowe sterowniki, nie jest on bowiem znacząco ograniczany przez CPU.
Niestety, będziemy musieli poczekać jeszcze trochę czasu zanim na rynku pojawią się pierwsze gry wspierające DirectX 12. Premiera bibliotek zaplanowana została dopiero na koniec 2015 roku. Niewykluczone, ze nastąpi ona najprawdopodobniej wraz z debiutem kolejnej wersji systemu Windows.
DirectX to zestaw bibliotek wspomagających generowanie m.in. grafiki i dźwięku w grach oraz innych aplikacjach multimedialnych. Pierwsza wersja DirectX ujrzała światło dzienne 30 września 1995 roku, zaś najnowsza edycja, wspierająca m.in. Windows 8.1, zadebiutowała 18 października zeszłego roku. DirectX wykorzystują także konsole Xbox oraz telefony z Windows Phone.