futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 6 listopada 2024, 13:17

Czy PSSR przynosi rewolucję na PS5 Pro? Pierwsze recenzje stawiają sprawę jasno

W końcu pojawiły się pierwsze recenzje PlayStation 5 Pro. Dzięki nim możemy dowiedzieć się, czy zachwalany przez Sony PSSR faktycznie przynosi rewolucję w graniu na konsolach.

Źródło fot. Horizon Zero Dawn Remastered; Guerrilla Games; Sony Computer Entertainment; 2024
i

Wrześniowa zapowiedź PlayStation 5 Pro zaszokowała graczy – głównie wysoką ceną i brakiem napędu. Sony jednak obiecywało pierwszą konsolę wykorzystującą znaną na PC technologię upscalingu. PSSR ma wykorzystywać AI, podobnie jak DLSS, żeby przy zachowaniu wysokiej wydajności oferować dobrą oprawę graficzną. Pierwsze recenzje PS5 Pro zdradzają, czy technologia spełnia oczekiwania.

PSSR robi różnicę, gdy siedzi się blisko ekranu

PS5 Pro miało przynieść koniec wybierania trybów graficznych na konsolach. Tyczy się to jednak wyłącznie trybów z podstawowego PlayStation 5, ponieważ nowa konsola w grach oferuje nowe opcje do wyboru. Stawiając na płynność, otrzymujemy 60 klatek na sekundę przy oprawie graficznej trybu jakości bazowego PS5, ale deweloperom udało się wycisnąć więcej, co doprowadziło do powstania nowych trybów pozwalających na granie w 30 klatkach na sekundę.

To jest możliwe m.in. dzięki PSSR i w recenzjach przewija się kwestia, że różnica jest widoczna, ale często wyłącznie wtedy, gdy siedzimy bliżej ekranu. Przy większych odległościach różnice się zacierają:

W każdej grze, którą sprawdziłem, siedząc nie dalej niż 2 metry od 65-calowego telewizora, PS5 Pro było ewidentnie lepszym narzędziem do grania [...]. Problem polega na tym, że moja kanapa nie znajduje się dwa metry od telewizora. Jest oddalona o ponad 3,5 metra i to zbyt daleko, żeby zobaczyć różnice pomiędzy PS5 i PS5 Pro. Detale zanikają i ledwo mogę je zauważyć, siedząc na krawędzi kanapy.

Sean Hollister, The Verge

Na widocznych zmianach detali graficznych mają zyskać głównie osoby, które albo posiadają duże telewizory, albo grają przy wykorzystaniu monitora 4K. Jednocześnie PSSR, mimo że imponujący, to w pewnych miejscach wciąż niedomaga i widać błędy graficzne w trakcie rozgrywki:

PSSR zmienia zasady gry dla Sony, ale przychodzi ze standardowymi wadami upscalingu AI. Otrzymujemy iluzję 4K, ale obraz nie zawsze jest stabilny. W Dragon's Dogma 2 zauważyłem sporo artefaktów na żółtej trawie, która kołysała się na wietrze. Momentami można także zobaczyć, że po szybkich ruchach obraz potrzebuje chwili, żeby się ustabilizować.

Giovanni Colantonio, Digital Trends

A jak działa PlayStation Spectral Super Resolution, czyli technologia skalowania opartego na sztucznej inteligencji autorstwa Sony? Całkiem nieźle, ale zauważyłem, że przy bardziej dynamicznych ruchach potrafi „gubić tekstury” i wczytywać je co prawda w mgnieniu oka, ale jest to do wychwycenia. Sądzę jednak, że to kwestia odpowiedniego „przeszkolenia” AI i kalibracji, która najpewniej nastąpi na dniach.

Mateusz Zelek, Futurebeat

Na PSSR najbardziej mają zyskać gry, które dotychczas niedomagały na podstawowym PS5. Naczelnym przykładem jest Final Fantasy 7 Rebirth, które specjalną aktualizację otrzymało przed premierą konsoli. Innym jest Dragon’s Dogma 2, trzymająca stabilniejszy klatkarz, co wpływa na przyjemność z rozgrywki.

Z opublikowanych w Internecie recenzji wynika, że Richard Leadbetter użył dobrych słów, porównując PS5 Pro do RTX-ów 20. Oba urządzenia, jak na swoje czasy, wydały się zbyt drogie, jak na możliwości, które oferują. PSSR pokazuje zalety upscalingu i technologia pomimo pozytywów wciąż wymaga szlifów i swoją pełnię możliwości prawdopodobnie pokaże już na PlayStation 6.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej