„Czasy symulatorów chodzenia dobiegły końca” - twierdzi Adrian Chmielarz, twórca Witchfire i The Vanishing of Ethan Carter
The Astronauts zadebiutowało ciepło przyjętym symulatorem chodzenia, ale szef studia uważa, że czas tego typu gier dobiegł już końca.
Adrian Chmielarz ze studia The Astronauts udzielił ciekawego wywiadu serwisowi Gamingbolt, w którym odniósł się do obecnej kondycji tzw. „symulatorów chodzenia” (ang. „walking sims”), czyli gier opartych tylko na eksploracji i odkrywaniu fabuły.
- Według Chmielarza „czasy symulatorów chodzenia dobiegły końca”. To dlatego studio Astronauts postanowiło nie tworzyć kolejnej gry tego typu, pomimo sukcesu debiutanckiego The Vanishing of Ethan Carter. Zamiast tego zespół zaczął prace nad strzelanką Witchfire.
- Chmielarz tłumaczy, że symulatory chodzenia potrafią dostarczyć wyśmienitych historii, ale czas przydatności tego typu projektów jest krótki. Autorzy uznali, że tego typu produkcje są zbyt proste i mało różnorodne, więc przeczuwali, że ich czas dobiegnie końca.
- Wybór gatunku FPS dla drugiego projektu studia był oczywisty, gdyż zatrudnieni w nim ludzie wcześniej w People Can Fly opracowali takie strzelanki jak Painkiller czy Bulletstorm.
Trudno nie zgodzić się z oceną Adriana Chmielarza. Zwłaszcza ostatnie tygodnie boleśnie pokazały, że graczom mocno przejadły się symulatory chodzenia. Wystarczy wspomnieć klapę Niezwyciężonego. Jego twórcy wyciągnęli zresztą z tego wnioski, więc ich następny projekt będzie grą z innego gatunku. Sądząc po wynikach aktywności porażką okazał się również Fort Solis, w którym także nie było za wiele rozgrywki.
Eksplozja radości podczas ujawnienia Witchfire
Zmieniający sie gust graczy było widać już na pokazie The Game Awards w 2017 roku, gdzie zapowiedziano Witchfire. Gdy na ekranie pojawił się tekst „gra twórców The Vanishing of Ethan Carter” tłum siedział cicho, bo projekt wydawał się kolejnym symulatorem chodzenia. Chwilę potem, gdy postać wyciągnęła broń, a na ekranie pojawił się napis informujący, że są to również twórcy Painkillera i Bulletstorma tłum eksplodował z radości. Jeśli do tego momentu twórcy mieli jakieś wątpliwości na temat decyzji o zmianie gatunku, to prezentacja pierwszego zwiastuna definitywnie je rozwiała.
Warto także zwrócić uwagę na problemy finansowe studia Telltale. Zespół nie tworzy co prawda symulatorów chodzenia, ale ich gry również koncentrują się na fabule i wyborach, a gameplaya jest tam tyle, co kot napłakał. Wydaje się więc, że graczom znudziły się gry bez rozgrywki i oczekują obecnie, że dobrej fabule będą także towarzyszyły ciekawe wyzwania. Wśród produkcji stawiających tylko na narrację tylko przygodówki typu visual novel nie straciły sympatii graczy.
Witchfire trafiło do sprzedaży we wczesnym dostępie 20 września tego roku. Faza Early Access przeprowadzona zostanie wyłącznie na PC. Obecnie produkcja dostępna jest tylko w Epic Games Store.