Co to jest Sweet Baby Inc i dlaczego gracze krytykują twórców współpracujących z tą firmą
Od kilku dni jednym z głośniejszych tematów w świecie gier wideo jest bojkot firmy Sweet Baby Inc. Wszystko zaczęło się od jednego z jej pracowników i jego żądań, które zostały uznane za bezpodstawne.
Cała sytuacja zaczęła się kilka dni temu od opublikowania na Steamie pewnej listy (w formie kuratorskich opinii). Składała się ona ze wszystkich gier, przy których twórcy korzystali z usług tej firmy. Jeden z pracowników Sweet Baby Inc zaregował na publikację wybuchem złości. Nawoływał do zgłaszania listy, a względem moderacji X wysunął żądania zablokowania jej twórcy. Działania te sprowadziły na firmę gniew.
Efekt odwrotny od zamierzonego
Sweet Baby Inc to działająca od 2018 roku firma złożona z byłych scenarzystów Ubisoftu. Pracownicy, w tym CEO Kim Belair, brali udział w tworzeniu dużych tytułów, takich jak Far Cry 4, Assassin’s Creed Syndicate czy For Honor, gdy jeszcze pracowali u francuskiego wydawcy i producenta gier. Po swoim powstaniu Sweet Baby Inc udzielało konsultacji przy hitach: Alan Wake 2, God of War Ragnarok czy Spider Man 2, ale również przy niewypałach: Suicide Squad: Kill the Justice Leauge i Gotham Knights.
Ich usługi obejmują konsultację w zakresie inkluzywności i reprezentacji różnych ras oraz mniejszości w światach gier wideo. Zgodnie z opisem na stronie głównej firmy:
Naszym celem jest opowiadanie lepszych i wciągających historii przy wzbogacaniu i urozmaicaniu świata gier komputerowych. Chcemy sprawić, by gry były bardziej interesujące, zabawne, głębsze i inkluzywne dla wszystkich.
Jeszcze kilka dni temu firma nie była znana szerszej publiczności. Zmieniło się to po publikacji listy na Steam. Jej twórca umieścił na niej wszystkie gry, przy których pracowało Sweet Baby Inc. W odpowiedzi Chris Kindred – pracownik Sweet Baby – w swoich mediach społecznościowych nawoływał do zgłaszania zarówno listy, jak i kont Kabrutusa – autora listy – na X oraz na Steam.
Skutkiem tego było tymczasowe zablokowanie przez administrację X konta Chrisa (za „nawoływanie do nienawiści w stosunku do twórcy listy”, jak twierdzą autorzy podlinkowanych w tej wiadomości analiz, m.in. na YouTube). Oprócz tego wspominana lista stała się znacznie bardziej znana – obecnie ma już prawie 180 tysięcy obserwujących.
Cała sytuacja zezłościła graczy, którzy wyładowali swoje emocje na samej firmie, innych pracownikach i tytułach ze wspomnianej listy.
Daleko do końca
Cała sytuacja jest szeroko omawiana na YouTube, X, Reddicie i kilku innych platformach. Obie strony dolewają oliwy do ognia. Bojkotująca społeczność graczy dosadnie omawia całą sytuację, a firma publikuje kolejne wypowiedzi, które denerwują niektórych graczy.
Podczas GDC (Game Developers Conference) CEO Sweet Baby Inc Kim Belair w trakcie swojego wystąpienia wyjaśniła swój sposób na przekonanie niezdecydowanych do współpracy firm.
Jeśli jesteś twórcą przez wiele lat pracującym przy grach AAA tak jak ja, pokazuj swoje pomysły swoim szefom i jeśli nie widzą wartości w konsultacjach czy badaniach idź na kawę z działem marketingu i nastrasz ich tym, co się stanie, jeśli nie zrobią tego, czego chcesz.
Mówiąc o pomysłach przedstawianych szefostwu, Kim Belair miała na myśli inicjatywy dotyczące większej inkluzywności w grach. Skutkiem tego była kolejna fala złości wśród graczy oraz filmów i postów dotyczących całej sytuacji. Sama firma nie wygłosiła oficjalnego stanowiska co do ostatnich kontrowersji, a konto Chrisa Kindreda za kilka dni zostanie odblokowane.