Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 maja 2018, 12:22

Chris Avellone twierdzi, że Obsidian Entertainment chciało uniemożliwić mu tworzenie gier RPG

Chris Avellone ostro skrytykował Obsidian Entertainment - studio, które sam pomagał zakładać. Według niego firma (w osobie Feargusa Urquharta i reszty zarządu) próbowała wykorzystać jego ciężką sytuację finansową, by uciszyć go i uniemożliwić mu pracę nad grami RPG.

To nie pierwszy raz, kiedy Chris Avellone krytykuje Obsidian Entertainment – studio, które pomagał założyć i z którego w 2015 roku odszedł – ale teraz wygląda na to, że legendarny deweloper naprawdę wszedł na wojenną ścieżkę ze swoim byłym pracodawcą. W długiej wypowiedzi na forum RPG Codex Amerykanin ostro skrytykował zarząd firmy i oskarżył go o próbę wykorzystania jego ciężkiej sytuacji finansowej do uciszenia go i uniemożliwienia mu tworzenia gier RPG.

Chris Avellone twierdzi, że Obsidian Entertainment chciało uniemożliwić mu tworzenie gier RPG - ilustracja #1

Chris Avellone to postać, która wśród miłośników gier RPG cieszy się statusem niemalże nadczłowieka. Jego pierwszym wielkim projektem był Fallout 2, wydany w 1998 roku, przy którym pełnił rolę projektanta. Później przewodził zespołowi tworzącemu Planescape: Torment, a także pomagał w pracach nad Icewind Dale i Baldur’s Gate: Dark Alliance. Po zamknięciu studia Black Isle założył wraz z kilkoma innymi deweloperami zespół Obsidian Entertainment i współtworzył jego największe hity: Star Wars: Knights of the Old Republic II, Fallout: New Vegas i Pillars of Eternity. Od momentu odejścia ze studia w 2015 roku pomaga różnym deweloperom w ich produkcjach. Od tamtego czasu przyłożył rękę do powstania m.in. Torment: Tides of Numenera, Prey czy hitowego Divinity: Original Sin II.

Jak twierdzi Avellone, gdy odszedł z Obsidian Entertainment, nie tylko nie otrzymał żadnej odpłaty czy zysków z udziałów. Firma natychmiast anulowała jego ubezpieczenie zdrowotne, robiła trudności przy ustalaniu planu emerytalnego i odmówiła wywiązania się z paru niezależnych kontraktów, a także regularnie popełniała błędy w księgowości. To jednak nie koniec.

Zdając sobie sprawę z moich problemów rodzinnych i długów (matka Avellone’a walczyła wówczas z nowotworem – dop. autora), spróbowali przekształcić to w mocniej ograniczającą mnie umowę o zakończeniu współpracy, która odebrałaby mi prawo do prac nad grami RPG i uniemożliwiłaby wypowiadanie się na temat Obsidian Entertainment i każdej innej spółki, z którą byli związani lub w której mieli wpływy (Fig, Zero Radius, Dark Rock Industries itd.). Wiązał się z tym brak możliwości krytyki tytułów, nad którymi pracowałem – a że zawsze wypowiadałem się dosadnie na temat własnych produkcji, wydawało mi się to nienaturalne.

Avellone swoimi doniesieniami z pewnością zagęści atmosferę w Obsidian Entertainment, przygotowującym się do wtorkowej premiery Pillars of Eternity II: Deadfire. / zdjęcie: Mateusz Janczewski. - Chris Avellone twierdzi, że Obsidian Entertainment chciało uniemożliwić mu tworzenie gier RPG - wiadomość - 2018-05-07
Avellone swoimi doniesieniami z pewnością zagęści atmosferę w Obsidian Entertainment, przygotowującym się do wtorkowej premiery Pillars of Eternity II: Deadfire. / zdjęcie: Mateusz Janczewski.

Avellone twierdzi, że takie zachowanie wskazywało na brak etyki firmy, ale jednocześnie pozwoliło mu przeanalizować dokładnie swoją sytuację i przewartościować wiele aspektów swojego życia. Gdy zdał sobie sprawę, że długi wpływają na jego decyzję, spróbował zarobić kwotę, którą Obsidian Entertainment próbowało wykorzystać jako zachętę do podpisania umowy – i udało mu się. „Gdy to się stało, zdałem sobie sprawę, że jestem wolny od tej całej sytuacji – kompletnie wolny, po raz pierwszy. Feargus (Urquhart, szef studia – dop. autora) i reszta zarządu nie mieli już władzy nad moim głosem, czasem i kreatywnością. I to było świetne”.

Deweloper dodaje też, że Obsidian Entertainment poprosił go o ponowne dołączenie do zespołu tworzącego Tyranny (wcześniej pracował przy projekcie na jego bardzo wczesnych etapach), ale odmówił, nie chcąc mieć już do czynienia z kierownictwem firmy. Jak się potem okazało, decyzja o zaproszeniu Avellone’a do ponownej współpracy nie była zresztą próbą zakopania wojennego topora, a czymś, czego studio potrzebowało, by wywiązać się z kontraktu z wydawcą, Paradox Interactive. „Obiecałem sobie, że nic, co kiedykolwiek zrobię, nie przyniesie już finansowych korzyści Feargusowi i reszcie zarządu” - twierdzi na koniec legendarny projektant, zaznaczając jednak, że jego zarzuty odnoszą się wyłącznie do szczebli kierowniczych, a sam chętnie stworzyłby coś wraz z innymi pracującymi w Obsidian Entertainment deweloperami.

Ostatnim projektem Obsidian Entertainment, nad którym pracował Avellone, było Tyranny. Jak zarzeka się deweloper – dalszej współpracy już nie będzie. - Chris Avellone twierdzi, że Obsidian Entertainment chciało uniemożliwić mu tworzenie gier RPG - wiadomość - 2018-05-07
Ostatnim projektem Obsidian Entertainment, nad którym pracował Avellone, było Tyranny. Jak zarzeka się deweloper – dalszej współpracy już nie będzie.

Twórca ten już wcześniej krytykował swoje byłe studio za kiepsko rozplanowany proces produkcji i brak komunikacji pomiędzy poszczególnymi szczeblami hierarchii w firmie. Ponadto ujawnił, że często grożono mu odebraniem statusu współwłaściciela studia, oskarżył byłego współpracownika, Erica Fenstermakera, o „odstraszenie wielu utalentowanych pisarzy” i stwierdził, że polityka zarządzania zespołem przekłada się na gorsze wyniki finansowe. Wypowiedzi Avellone’a poniosły się szerokim echem po forach związanych z Obsidian Entertainment i trudno sobie wyobrazić, by kierownictwo jakoś się do nich nie odniosło.

Tymczasem zespół skupia się na przygotowaniach do premiery gry Pillars of Eternity II: Deadfire, która zadebiutuje na PC 8 maja (do końca roku ma także trafić na konsole: PlayStation 4, Xboksa One oraz Nintendo Switch).

  1. Oficjalna strona internetowa studia Obsidian Entertainment

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej