autor: Bartosz Woldański
Chasm – wystartował Kickstarter dwuwymiarowej gry platformowej inspirowanej Castlevanią
Niezależne studio Discord Games zapowiedziało swoją nową grę Chasm, będącą połączeniem platformówki 2D i gry akcji z elementami RPG, prosząc jednocześnie graczy o wsparcie na stronie Kickstarter. Tytuł inspirowany szczególnie Castlevanią czy Zeldą ma zawitać na PC, Maca i Linuksa w maju 2014 roku, o ile zbiórka pieniędzy zakończy się sukcesem, a etap produkcyjny się nie wydłuży.
12 kwietnia Discord Games wystartowało z Kickstarterem swojej nowej produkcji Chasm, utrzymanej w konwencji klasycznych platformówek z lat 90. Autorzy gry nie ukrywają inspiracji takimi tytułami jak dwuwymiarowa Castlevania: Symphony of the Night z 1997 roku, The Legend of Zelda, Metroid i Diablo. Zbiórka pieniędzy zakończy się 12 maja i do tego czasu, aby projekt został sfinalizowany, studio musi uzbierać kwotę na poziomie minimum 150 tys. dolarów. W ciągu paru dni udało się uzyskać niemal 1/3 tej sumy.
Aby dostać grę w wersji cyfrowej (DRM-free, czyli bez zabezpieczeń antypirackich, lub klucz do Steama), należy wpłacić co najmniej 15 dolarów (przy obecnym kursie niespełna 50 zł), co wiąże się też z otrzymaniem małego dodatku w postaci unikalnego miecza, którego użyjemy w trakcie rozgrywki. Zwiększenie kwoty oznacza więcej bonusów, począwszy od ścieżki dźwiękowej, a skończywszy na dostępie do wczesnej wersji tytułu. Więcej szczegółów na temat oferty Discord Games znajdziecie na Kickstarterze. Poza tym na projekt można głosować w serwisie Steam Greenlight.
Twórcy podzielili się również wymaganiami sprzętowymi, które mimo wszystko nie są ostateczne, a więc mogą się jeszcze zmienić.
Wymagania sprzętowe gry Chasm:
- System operacyjny: Windows (XP, Vista, 7), MacOS X lub Linux
- Procesor: 2 GHz+
- Pamięć operacyjna: 512 MB
- Karta grafiki: zgodna z Pixel Shader Model 2.0+
Jeśli nie jesteście pewni zakupu czy działania gry na swoim sprzęcie, możecie sprawdzić udostępnioną wersję demonstracyjną, wążącą zaledwie 11 MB (wersja PC), i przekonać się samemu, czy Chasm słusznie porównywane jest z takimi dziełami jak Castlevania czy Metroid.
W grze trafimy do mrocznego świata fantasy, pełnego ukrytych skarbów, tajemnic czy niebezpiecznych przeciwników. Bohaterem Chasm jest wykwalifikowany żołnierz, który wraca z wojny do górniczego miasta. Obszar ten jednak opustoszał po tym, jak jego mieszkańcy zniknęli po przekroczeniu wrót zapomnianej i przepełnionej magią świątyni. Przewodnia postać zostanie tam uwięziona dopóty, dopóki nie rozprawi się z czyhającym złem.
Rozgrywka polegać ma przede wszystkim na eksploracji łącznie sześciu obszarów zapełnionych różnorodnymi lochami, pełnymi pułapek czy agresywnych przeciwników stojących nam na przeszkodzie. Czas spędzimy także na walce z użyciem tak standardowego uzbrojenia (mieczy, tarczy), jak i unikalnych mocy, którymi bohater gry Chasm będzie władał. Nie zabraknie tony przedmiotów dla miłośników zbieractwa, potyczek z bossami czy specjalnych trybów dla wyjadaczy platformówek. Dwuwymiarowa grafika retro zostanie utrzymana w tonie klasycznych tytułów z tego gatunku i podobnie jak już nieco zapomniane produkcje tego typu będzie rozpikselowana, co powinno przywrócić wspomnienia z lat 90.
Platformy docelowe to PC, Mac i Linux. Twórcy produkcji nie zamykają się jednak na inne urządzenia sprzętowe i jeśli inicjatywa na Kickstarterze zakończy się sukcesem, a rozmowy z koncernami potoczą się pozytywnie, być może gra doczeka się konwersji na Nintendo Wii U, PlayStation Vita czy Ouya. Studio Discord Games zaznacza jednak, że skupione jest na razie głównie na wyprodukowaniu Chasm na komputery osobiste. Premiera na ogłoszone już platformy w okolicach maja 2014 roku, natomiast ewentualne porty ukażą się zapewne w późniejszym terminie.
- Chasm na stronie Kickstarter
- Chasm na Steam Greenlight
- Oficjalna strona internetowa studia Discord Games
Chasm może być produkcją godną najlepszych platformówek ze złotego okresu – lat 90. Klimatyczna oprawa graficzna w stylu retro z pewnością zjedna sobie fanów takich produkcji jak Castlevania czy Metroid. Jednakże przytaczane gry zdaje się łączyć coś więcej niż tylko strona wizualna. To także podobne rozwiązanie mechaniki walki czy zbliżona konstrukcja poziomów. Studio Discord do tej pory znane jest zaledwie z dwóch małych produkcji: Take Arms i 48 Chambers, które sprzedały się razem w nakładzie przeszło 20 tys. egzemplarzy.