autor: Janusz Guzowski
Call of Duty: Black Ops III hitem sprzedażowym czarnego piątku
Zgodnie z danymi firmy InfoScout, strzelanka Call of Duty: Black Ops III cieszyła się największą popularnością wśród kupujących w czarny piątek w Stanach Zjednoczonych w kategorii gier komputerowych. FPS wyprodukowany przez studio Treyarch wybrał blisko co dziesiąty nabywca. Porównano też sprzedaż konsol.
Firma InfoScout, zajmująca się badaniami rynku, opublikowała swoje analizy dotyczące najchętniej kupowanych produktów w dniu 27 listopada, czyli w tegoroczny czarny piątek, w Stanach Zjednoczonych. Badanie przeprowadzono na podstawie paragonów sklepowych, które zbierano za pośrednictwem trzech aplikacji mobilnych. W sumie przeanalizowano 250 tysięcy dowodów zakupu.
Gry
W tym roku najchętniej kupowaną grą okazał się Call of Duty: Black Ops III. Mimo ostatnich doniesień o spadku popularności serii, najnowsza odsłona cyklu strzelanek od studia Treyarch była kupowana przez blisko co dziesiątego nabywcę. Znaczący wpływ na taką sytuację miała zniżka oferowana przez sklep Walmart.com.
Pierwsza dwudziestka najczęściej kupowanych gier przedstawia się następująco:
Lp. | Gra | Udział |
1. | Call of Duty: Black Ops III | 9,8% |
2. | Madden NFL 16 | 6,7% |
3. | NBA 2K16 | 4,9% |
4. | Disney Infinity 3.0 Star Wars Starter | 4,3% |
5. | Just Dance 2016 | 3,4% |
6. | FIFA 16 | 3,2% |
7. | Minecraft | 2,6% |
8. | Fallout 4 | 2,4% |
9. | Assassin's Creed: Syndicate | 2,2% |
10. | Guitar Hero Live | 2,1% |
11. | Lego Dimensions Starter Pack | 2,1% |
12. | Super Mario Maker | 2,0% |
13. | Star Wars: Battlefront | 1,7% |
14. | Skylanders SuperChargers | 1,6% |
15. | Halo 5: Guardians | 1,5% |
16. | Batman: Arkham Knight | 1,5% |
17. | Grand Theft Auto V | 1,5% |
18. | Splatoon | 1,2% |
19. | Need for Speed Rivals | 1,2% |
20. | Wiedźmin 3: Dziki Gon | 1,1% |
Warto dodać, że gry były najpopularniejszym produktem, jeśli chodzi o branżę rozrywki elektronicznej. Na ich nabycie zdecydowało się 44,2% kupujących.
Konsole i zestawy
Na drugim miejscu znalazły się konsole oferowane w pakietach wraz z tytułami przeznaczonymi na dany sprzęt (37,1%). W tej kategorii zwyciężył Xbox One, do którego dodawano grę Gears of War: Ultimate Edition. Sklep Target zdecydował się dorzucić do tego zestawu jeszcze kartę upominkową o wartości 60 dolarów (ok. 240 zł), co w połączeniu ze zniżką na sam sprzęt zdecydowało o wyprzedzeniu przez firmę Microsoft konkurencyjnego koncernu Sony, który oferował konsolę PlayStation 4 w pakiecie z grą Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a. Jednakże sumaryczne wyniki sprzedaży (głównie z uwagi na ofertę serwisu Amazon.com) przyznały palmę pierwszeństwa japońskiemu przedsiębiorstwu – na zakup jego sprzętu zdecydowało się 42% kupujących konsole, podczas gdy urządzenia firmy Microsoft wybrało 41% nabywców.
Na konsole sprzedawane oddzielnie zdecydowało się jedynie 10,7% kupujących, a na akcesoria oraz wykup różnego rodzaju członkostw (typu Xbox Live czy PlayStation Plus) odpowiednio 4,6% i 3,4%.
Więcej szczegółów dotyczących raportu sporządzonego przez firmę InfoScout można znaleźć pod tym adresem.
czarny piątek to pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych, wyznaczający początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem. Wiele sklepów czynnych jest w dodatkowych godzinach, niekiedy nawet całą dobę, oferując przy tym jednodniowe okazje i zniżki, nierzadko sięgające kilkudziesięciu procent. W Stanach Zjednoczonych jest to często najbardziej dochodowy dzień dla sprzedawców.
Call of Duty: Black Ops III to dwunasta pełnoprawna odsłona bestsellerowej serii strzelanin firmy Activision, stanowiąca bezpośrednią kontynuację wątków zapoczątkowanych w poprzednich częściach cyklu. Akcja gry toczy się 40 lat po wydarzeniach opisanych w Black Ops II, w pogrążonym w chaosie świecie przyszłości, gdzie główny problem stanowią zmiany klimatyczne, kończące się zapasy surowców naturalnych oraz ideologiczny podział społeczeństwa.