Cała prawda o tym, dlaczego Gears of War kosztuje 60$
Gry konsolowe są drogie. Fakt to niezaprzeczalny i często niezrozumiały przez klientów. Ich ceny dały się szczególnie we znaki wraz z pojawieniem się konsol nowej generacji, od kiedy to na jedną grę trzeba wydać średnio o 20% więcej niż w przypadku starszych konsol. Jakie są jednak tego przyczyny? Na to pytanie starali się odpowiedzieć dziennikarze amerykańskiego Forbesa.
Gry konsolowe są drogie. Fakt to niezaprzeczalny i często niezrozumiały przez klientów. Ich ceny dały się szczególnie we znaki wraz z pojawieniem się konsol nowej generacji, od kiedy to na jedną grę trzeba wydać średnio o 20% więcej niż w przypadku starszych konsol. Jakie są jednak tego przyczyny? Na to pytanie starali się odpowiedzieć dziennikarze amerykańskiego Forbesa.
Swoje badania przeprowadzili w oparciu o grę Gears of War, jedną z najlepszych pozycji wydanych na konsolę Xbox 360. Gra ta kosztuje w Stanach Zjednoczonych 60$ (bez jednego centa) i wydaje się być naprawdę dobrym wyborem. Co zatem wchodzi w skład tychże sześćdziesięciu „zielonych”?
- 25% (ok. $15) – wynagrodzenie dla grafików i designerów;
- 20% ($12) - wynagrodzenie dla programistów i ludzi odpowiedzialnych za silnik gry;
- 20% ($12) – opłata dla sprzedawcy (np. sieć GameStop);
- 11.5% ($7) – opłata dla producenta konsoli (w tym wypadku dla Microsoftu);
- 7% ($4) – koszty reklamy, marketingu itp.;
- 5% ($3) – opłata dla marketów (m.in. możliwość wystawienia standów, dedykowane półki);
- 5% ($3) – koszty związane z opłaceniem fabryk m.in. pakujących gry do pudełek;
- 5% ($3) – wynagrodzenie dla aktorów podkładających głosy, opłata za korzystanie z licencji;
- 1.5% (1$) – tyle zarabia wydawca;
- 1.5% (1$) – a tyle dystrybutor;
- 0.3% (ok. 20 centów) – koszty korporacyjne;
- 0.05% (ok. 3 centów) – pokrycie strat poniesionych przy zakupie urządzeń developerskich.